دکتر یاسر نژادی

تمرین درمانی یا ورزش درمانی: کاربرد،مزایا و هزینه

تمرین درمانی یا ورزش درمانی روشی برای پیشگیری، توانبخشی و درمان بیماری های مختلف است. اساس تمرین درمانی یکی از اصلی ترین عملکردهای بیولوژیکی بدن یعنی حرکت است که به عنوان محرک اصلی رشد، تکامل و شکل گیری بدن شناخته می شود . تمرینات فیزیوتراپی جزء ضروری تمام بخش های این طب عملی مدرن است و به طور گسترده در زمینه های مختلف استفاده می شود.
تمرینات بدنی مورد استفاده در ورزش درمانی بسته به نوع بیماری و شرایط بیمار به طور خاص انتخاب می شوند. تمرینات در اصل آناتومیکی متفاوت هستند (آنها را می توان برای عضلات ، بازوها، پاها، اندام های تنفسی و و همچنین در درجه فعالیت طراحی کرد). مجموعه ای از تمرینات می تواند با هدف تقویت وضعیت عمومی بدن یا یک تمرین ویژه با هدف از بین بردن اختلالات در کار هر اندام یا سیستم خاصی در بدن باشد تمرینات تنفسی، تمرینات مختلف درمانی، ورزشی و تمرینات کاربردی نیز نوعی ورزش درمانی است.

تمرین درمانی چیست؟

تمرین درمانی که در جلسات فیزیوتراپی انجام می شود برای هر سنی انجام شده و می توان از آنها حتی در صورت بیماری های جدی استفاده کرد . نکته اصلی این است که تمرینات باید توسط پزشک تجویز شود، زیرا تمرینات خود انتخابی حتی می تواند وضعیت را بدتر کند. همچنین مهم است که تمرینات به درستی انجام شوند. بنابراین، ورزش درمانی معمولاً تحت نظارت پزشک و فیزیوتراپ در یک موسسه پزشکی انجام می شود.
تمرینات ورزش درمانی بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و تحرک فرآیندهای عصبی در قشر مغز را تغییر می دهد. اصلاح عملکرد سیستم های اصلی بدن (تنفس، گردش خون و غیره)؛ بهبود فرآیندهای متابولیک بر وضعیت عاطفی فرد تأثیر می گذارد، فکر بیماری را منحرف می کند و احساس نشاط می دهد. به عنوان یک قاعده، ورزش درمانی در ترکیب با مجموعه ای از اقدامات تفریحی و درمانی (ماساژ درمانی، فیزیوتراپی، دارو، رژیم غذایی) استفاده می شود.
برای اینکه ورزش درمانی موثر باشد، کلاس ها باید برای مدت طولانی ، منظم و با بارهای افزایش یافته تدریجی، با در نظر گرفتن ویژگی های فردی یک فرد (سن، وضعیت سلامت، فعالیت حرکتی، حرفه) برگزار شود . با پیشرفت دوره تمرین درمانی، بدن با بارها سازگار می شود و تخلفات ناشی از بیماری اصلاح می شود.

ورزش درمانی در چه مواردی استفاده می شود؟

تمام تمرینات بدنی با در نظر گرفتن بیماری و وضعیت عمومی بیمار به صورت جداگانه انتخاب می شوند. ورزش درمانی در بسیاری از زمینه های پزشکی استفاده می شود ، از جمله :
– تروماتولوژی و ارتوپدی
– زنان و زایمان
– غدد درون ریز
– گوارش
– اطفال و درمان عمومی
– عصب شناسی
– قلب و عروق
– ریه
– عمل جراحي

اثرات ورزش درمانی بر بدن در عملکردهای تونیک، جبرانی، تغذیه ای، عادیاست . تمرینات بر فرآیندهای متابولیک، وضعیت عاطفی، کار هماهنگ سیستم عصبی، بهبود تغذیه عضلات و رباط ها، افزایش خواص انقباضی عضله قلب تأثیر مثبتی می گذارد.
از این روش همچنین برای اصلاح موارد زیر می توان استفاده نمود: ورزش درمانی برای موارد زیر استفاده می شود:

– افزایش اثربخشی درمان پیچیده بیماران
– ادغام نتایج به دست آمده در دوره درمان
– تسریع بهبودی
– پیشگیری از عوارض احتمالی
– مهار توسعه بیماری
– توسعه هماهنگی حرکت، قدرت و استقامت
– تقویت عمومی بدن
تمرینات بدنی ، گردش خون را در ماهیچه هایی که در حال حاضر تحت بار هستند افزایش می دهد، به افزایش قدرت عضلانی کمک می ش، به تسکین اسپاسم عضلانی کمک می کنند. در نتیجه ورزش درمانی، عملکرد اندام ها و سیستم ها عادی می شود و به طور مداوم شروع به کار می کنند .

تمرین درمانی یا ورزش درمانی
تمرین درمانی یا ورزش درمانی

موارد استفاده از ورزش درمانی چیست؟

– بهبودی از صدمات
– سندرم درد مزمن
– بیماری های دژنراتیو ستون فقرات و مفاصل
– بیماری های مزمن تنفسی
– نقض وضعیت بدن کودکان و بزرگسالان
– اشکال مختلف کف پای صاف
– اضافه وزن
– استراحت طولانی قبل از ورزش
– تمایل به بهبود آمادگی جسمانی و فرم بدن

فواید ورزش درمانی برای سلامتی چیست؟

هر بیماری باعث ایجاد تعدادی از اختلالات عملکردی در بدن می شود. اگر از روش های ورزش درمانی با کمک فیزیوتراپ استفاده کنید، می توانید به سرعت ریتم طبیعی اندام ها و سیستم ها را بازیابی کنید.
مجموعه ای از تمرینات بدنی که به درستی انتخاب شده باشند می توانند اثرات درمانی زیر را در پی داشته باشند:
– تحریک مکانیسم های دفاعی بدن
– سرعت بخشیدن به فرآیندهای متابولیک
– بهبود فرآیندهای ترمیمی
– کمکوبه به بهبود سریع عملکردهای آسیب دیده
علاوه بر این، ورزش درمانی تأثیر عوارض جانبی ناشی از کاهش فعالیت بدنی را کاهش می دهد.
برای هر بیمار معمولاً یک برنامه جداگانه تدوین می شود که به او کمک می کند قدرت و سلامت از دست رفته را در مدت کوتاهی به دست آورد. البته تنها زمانی می توان به نتیجه مثبت رسید که تمرینات فیزیکی درمانی به درستی و توسط متخصص انتخاب شوند.

تمرین درمانی برای کودکان

بدن کودک به اثرات عوامل مختلف بسیار حساس است. بنابراین تمرین درمانی برای هر کودکی بسیار مفید است. به هر حال، مدرسه رفتن کودکان را تحت استرس شدید قرار می دهد. دانش آموزان مجبورند ساعت های زیادی را پشت میز مدرسه بنشینند و سپس تکالیف خود را در خانه انجام دهند و هر سال، این بار افزایش می یابد. برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب آنها باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
ورزش درمانی به جلوگیری از ایجاد اسکولیوز، صافی کف پا و سایر مشکلات کمک می کند. تمرینات بدنی منظم باعث تقویت ماهیچه های کودک، سیستم اسکلتی عضلانی او می شود و کمک می کند تا بارهای سنگین را راحت تر تحمل کند.
وظایف اصلی ورزش درمانی برای دانش آموزان به شرح زیر است:
– پیشگیری از کاهش بینایی
– تقویت بدن
– جلوگیری از ایجاد کف پای صاف و اختلالات مختلف وضعیت بدن
– تحریک نیروهای محافظ بدن کودک
– رشد استقامت در کودکان

توجه فرمایید !

مطالب سایت ، صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی است .
هرگونه تشخیص بیماری و تجویز دارو ، نیازمند معاینه دقیق توسط پزشک است . جهت معاینه ، تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی بپرهیزید .