ورزش درمانی زانو به درمان چه مشکلاتی کمک می کند ؟

ورزش درمانی زانو در تقویت و بهبود نیروی از دست رفته شما نقس به خصوصی دارد . با بهره گیری از این فرآیند بدون مصرف هر گونه قرص یا داروی شیمیایی ایمنی شما ، سلامت شما بازیابی می شود .

این فرآیند شاید درد بسیاری برای متقاضی به دنبال داشته باشد ، اما در بازیابی توان حرکتی او موثر است . فیزیوتراپ ها برای بهبود سریع بیماران به خصوص افرادی که جراحی زانو انجام داده اند ، این فرآیند درمانی را پیشنهاد می کنند .

در ادامه مبحث به صورت کلی درباره این شیوه درمانی برتر توضیح می دهیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: گرفتگی پا یا کرامپ پا

مزایای ورزش درمانی زانو

ورزش درمانی زانو ، تمرینات و فعالیت‌ های ورزشی است ، که به منظور بهبود عملکرد و تقویت ناحیه زانو انجام می ‌شود . این فرآیند برای افرادی که درگیر مشکلاتی همچون ؛ آسیب ‌های صلیبی یا کارتیلاژ زانو هستند ، گزینه بسیار مناسبی است .

برای بهبود مشکلات جسمانی تنها راه پیش رو ، مصرف دارو نیست . دارو های شیمیایی علاوه بر بهبود شرایط جسمانی تان می توانند عوارض جبران ناپذیری برای شما داشته باشند .

ورزش درمانی زانو بهترین موقعیتی است ، که مسیر رسیدن به یک سلامت پایدار را برای شما مهیا می سازد . در زیر به برخی از مزایای این فرآیند را بازگو می شود ، به آن ها توجه کنید :

  • تقویت عضلات : ورزش درمانی زانو باعث تقویت عضلات مرتبط با ناحیه زانو می‌ شود . این بهبودی شامل عضلات ران ، عضلات پشتی ران ( اسکلت عمودی ) ، عضلات پهلویی و عضلات پا ها است . تقویت این عضلات به بهبود و تقویت ساختار زانو کمک می ‌کند .
  • بهبود تعادل و کنترل حرکتی : این فرآیند درمانی باعث بهبود تعادل و کنترل حرکتی می‌ شود . با انجام تمرینات مختلف ، حفظ وضعیت بدن دیگر سخت نیست . همچنین قدرت کنترل حرکتی شما نیز بالا می رود . از این رو امکان اصطکاک مفاصل زانو بر روی یکدیگر تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند .
  • افزایش محدوده حرکت : ورزش زانو منجر به افزایش محدوده حرکتی آن عضو در بدن می شود . با انجام تمرینات انعطاف ‌پذیری و کشش عضلات ، محدودیت‌ های حرکتی زانو را کاهش دهید .
  • کاهش درد و التهاب : این فرآیند در کاهش درد و التهاب ها در ناحیه زانو موثر است . با تقویت عضلات و بهبود حرکت زانو ، فشار و استرس بر ساختار زانو ها کاهش پیدا می کند .
  • افزایش عملکرد و بازگشت به فعالیت‌ های روزمره : این فرآیند ، عملکرد شما را در انجام فعالیت های روزمره بهبود می بخشد . با تقویت عضلات و بهبود استحکام و پایداری زانو ، خستگی بر شما قالب نمی شود .

مزایای ورزش درمانی زانو

چرا باید بیماران زانو ، ورزش درمانی انجام دهند ؟

درد زانو از بیماری های شایع در عصر حاضر است ، که حرکت و انجام کار های روزمره را برای افراد سخت می کند . این بیماری حتی در برخی مواقع باعث بی حسی یا فلجی شخص می شود .

نسبت به درمان درد زانو بی اهمیت نباشید . این مشکل جسمانی ، تهدیدی بزرگ برای فعالیت های شما است . درمان های بسیاری برای رهایی از این مشکل وجود دارد . ورزش درمانی زانو بهترین و کم ریسک ترین راه حل برای درمان درد زانو و بی حسی در این ناحیه است .

این فرآیند برعکس بسیاری از درمان ها عوارضی برای بدن ندارد . بسیاری از بیماران برای رهایی از درد زانو و تقویت عضلات خود این روش را برمی گزینند . تصور این که برای انجام کار های روزمره وابسته به دیگری باشید ، برای بسیاری از مردم سخت است .

به همین خاطر بیماران زانو برای بهبود و بازگشت به فعالیت‌ های روزمره از ورزش درمانی زانو استقبال می کنند . این فرآیند بر تقویت عضلات ، پایداری زانو ، افزایش محدوده حرکت آن تاثیر دارد .

فعالیت های ورزشی علاوه بر تقویت عضلات و مفاصل ، نیروی از دست رفته شما را نیز بازیابی می کنند . از این رو در سنین بالا ، سلامت شما با تهدید های کمتری رو به رو می شود .

چرا باید بیماران زانو ، ورزش درمانی انجام دهند ؟

 

ورزش درمانی زانو برای بهبود چه بیماری هایی مناسب است ؟

بیماری هایی مثل زانو درد نه تنها سلامت شما را برهم می ریزد ، بلکه نیروی شما را برای ادراه رفتن و انجام کار های روزمره سلب می کند . این بیماری در برخی مواقع پیامد انجام یک حرکت اشتباه ، تصادف یا جراحی است .

از آن جایی که تحمل درد زانو خارج از توانایی افراد می باشد ، در صنعت پزشکی جهت درمان این بیماری از فرآیند های مختلفی استفاده می شود . ورزش درمانی زانو ، فرآیندی کارآمد برای رهایی از این مشکل است .

در این فرآیند با کمک از فعالیت های ورزشی ، توان یا نیروی از دست رفته افراد را بازسازی می کنند . این فرآیند در بهبود بیماری های مختلفی موثر است . در ذیل نقش ورزش درمانی زانو را در بهبود بیماری ها توضیح می دهیم ؛

  • آسیب ‌های صلیبی : آسیب به رباط صلیبی قدامی یا خلفی زانو از جمله مشکلات شایع در زانو است . این فرآیند منجر به تقویت عضلات ، استحکام بخشی از ساختار زانو و پایداری آن می شود . در نتیجه میزان استقامت رباط صلیبی افزایش می یابد و بازگشت به فعالیت ‌های روزمره برای شخص آسان می شود .
  • کارتیلاژ زانو : کارتیلاژ زانو لایه‌ ای از بافت های نرم است که سطح استخوان ‌های زانو را پوشش می ‌دهد . صدمات و آسیب به کارتیلاژ زانو مشکلاتی همچون ؛ درد ، التهاب و محدودیت حرکتی را برای شخص ایجاد می کند . این شیوه درمانی برتر با افزایش عضلات اطراف زانو در استحکام و استقامت کارتیلاژ نقش آفرین است .
  • آرتروز زانو : آرتروز زانو یک بیماری تنظیمی است ، که با خرابی تدریجی ضربه ‌گیرهای زانو همراه است . ورزش درمانی زانو بهبود حالت عمومی زانو را برای شخص فراهم سازد .
  • نقصان عضلات : ضعف و نقصان عضلات اطراف زانو به عدم پشتیبانی مناسب از زانو و ایجاد مشکلاتی مانند ؛ تغییرات زاویه زانو و فشار ناهمگن بر ساختارهای زانو منجر می شود . با ورزش درمانی زانو ، عضلات اطراف زانو تقویت شده و قدرت و استحکام آنها افزایش می یابد .

ورزش درمانی زانو برای بهبود چه بیماری هایی مناسب است ؟

 

تحت چه شرایطی باید ورزش درمانی زانو را انجام داد ؟

نمی توانید بدون تجویز پزشک مربوطه برای رفع درد زانو ، ورزش درمانی زانو انجام دهید . فعالیت های ورزشی در صورتی که خارج از اصول خود انجام شود ، به شخص صدمه می زند .

ورزش درمانی زانو کاملا بی خطر نیست . تنها در صورت تجویز پزشک به انجام این فرآیند بپردازید ، تا پس از گذر از دوره مشخصی ، توان لازم برای حرکت زانو هایتان به دست بیاورید .

زمانی که تحمل درد زانو خارج از توانایی شما است ، این فرآیند به کمک تان می آید . همچنین در شرایط ذیل نیز ورزش درمانی زانو گزینه مناسبی می باشد .

  1. جراحی زانو:

اگر شما به تازگی عمل جراحی زانو داشته ‌اید ، ورزش درمانی به عنوان بخشی از برنامه بازسازی پس از جراحی توصیه می‌ شود .

  1. آسیب در زانو:

در صورتی که در ناحیه زانو آسیب دیده اید ، با بهره گیری از این فرآیند بهبودی شما حتمی است .

  1. آرتروز زانو:

بیماری آرتروز زانو نیز با کمک از ورزش درمانی قابل حل است . با کمک از این فرآیند می توانید قدرت عضلات خود را در ناحیه زانو چند برابر کنید .

  1. کاهش درد زانو :

در صورت داشتن درد مزمن زانو ، ورزش درمانی به عنوان یک روش غیر دارویی می ‌تواند تسکین درد و افزایش تحمل در برابر فعالیت‌ های روزمره را برای شما فراهم سازد .

 

سخن پایانی

دکتر یاسر نژادی از بزرگان صنعت ارتوپد است . او و کادر درمانش آماده خدمت به شما در حوزه درمان های دارویی و غیردارویی هستند . با مراجعه به وب سایت این کلینیک علاوه بر ثبت نوبت می توانید از خدماتی مثل مشاوره نیز استفاده کنید .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی برای درمان پوکی استخوان

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.