تزریق پلاسما به زانو

تزریق پلاسما به زانو یا عمل PRP زانو یکی از شیوه های نوین درمانی است . برای کسانی که از آسیب دیدگی های مفصل زانو رنج می برند ، و بدنشان به مسکن ها و فیزیوتراپی پاسخ نمی دهد ، از تزریق پلاسما برای به تعویق انداختن عمل تعویض مفصل استفاده می کنند .

در این روش با تزریق پلاکت های خون بیمار به زانو سبب کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل می شوند . این شیوه درمانی عملی سالم و کم عوارض بوده زیرا از پلاسمای خون بیمار برای درمان استفاده می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید .

عمل تزریق پلاسما به زانو چیست ؟

تزریق پلاسما به زانو یک روش درمانی است که در آن پلاسمای خون بیمار به زانو تزریق می‌ شود . پلاسما ، بخش مایع خون است که شامل آب ، پروتئین‌ ها ، آنتی ‌بادی ‌ها ، فاکتورهای رشد و سایر عوامل ضروری برای جذب و تغذیه سلول‌ ها است . برای تهیه پلاسما ، نمونه خون بیمار گرفته می ‌شود . سپس با استفاده از سانترفیوژ پلاسما را از بخش ‌های دیگر خون جدا می کنند .

تزریق پلاسما به زانو به منظور درمان مشکلات مربوط به زانو انجام می گیرد . این مشکلات شامل ؛ آرتروز (سایش مفصل زانو) ، آسیب ‌های ناشی از ورزش یا صدمات ، التهابات زانو ( مانند آرتریت روماتوئید ، آرتریت گوتی و آرتریت مفصلی ) و مشکلات در رگ ‌ها و عروق زانو می باشند .

مکانیسم اصلی اثر تزریق پلاسما به زانو مربوط به عوامل موجود در پلاسما است . پلاسما حاوی عوامل رشد بوده که به تحریک فرایند های التیام بخشی و بازسازی بافت ‌های زانو کمک می‌ کند . همچنین ، پلاسما دارای عوامل ضد التهاب است که به کاهش التهاب در زانو کمک کرده علاوه بر این ، پلاسما شامل فاکتورهای رشد است که فرایند بازسازی بافت ‌های زانو را تسریع می بخشد .

اجرای تزریق پلاسما به زانو معمولا در چند جلسه انجام شده تا تأثیر مطلوب حاصل شود . عملیات تزریق معمولاً سریع و غیر دردناک است و بیمار ممکن است پس از تزریق زمان کوتاهی در کلینیک بستری باشد .

بیشتر بخوانید: بلاک عصب سوپرا اسپایناتوس چیست ؟

عمل تزریق پلاسما به زانو چیست ؟

مزایای تزریق پلاسما به زانو

امروزه تزریق پلاسما به زانو از روش های سالم و پیشرفته پزشکی به شمار می رود . این روش درمانی مزایای بسیاری برای افرادی که با بیماری های مختلف زانو دست و پنجه نرم می کنند ، دارد . مزایای تزریق پلاسما شامل ؛ کمک به تحریک فرایند های التیام بخشی ، کاهش التهاب ، افزایش میزان بازسازی بافت و کاهش نیاز به جراحی می‌ باشد .

به درمان آسیب های ناشی از ورزش کردن کمک می کند . سبب بهبود عملکرد زانو شده و به ورزشکار کمک می کند ، که به زودی به فعالیت های خود ادامه دهد .

بیماری آرتروز درد بسیار زیادی برای بیماران ایجاد می کند . با تزریق پلاسما به این بیماران جلوی پیشرفت بیماری را گرفته و در برخی بیماران کاملا متوقف خواهد شد .

التیام بخش درد های عضلانی بیماران بوده و تورم و التهاب ناشی از درد و بیماری را کنترل کرده و باعث کاهش آن می شود .

روشی آسان ، سریع و غیر تهاجمی می باشد . همان طور که در مطالب قبلی گفته شد ، به سبب کار برد پلاسمای خون بیمار درمانی تضمینی با امنیت بالاست ، این فرآیند تقریبا در پروسه زمانی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به صورت تزریق انجام می گردد .

 با این حال ، مهم است بدانید که به زانو یک روش درمانی نسبتاً جدید بوده و برای همه موارد مناسب نیست . قبل از اقدام به این روش ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید ، تا از مزایا و معایب آن برای شرایط خاص خود مطلع شوید .

 

مزایای تزریق پلاسما به زانو

مراقبت های بعد از تزریق پلاسما به زانو

برای این که بعد از تزریق پلاسما به زانو زود تر به نتیجه دلخواه برسید باید به نکات مراقبتی توجه کنید . در این جا به چند نکته اشاره می کنیم :

پس از تزریق پلاسما بیمار درد کمی در قسمت زانو احساس می کند . این درد قابل تحمل بوده و نشان دهنده این است که بدن به درمان پاسخ مثبت داده و از علائم شروع بهبودی در بیمار می باشد .

روز اول پس از تزریق پلاسما را به طور کامل استراحت کنید . از روز دوم به بعد راه بروید ، اما از انجام کار هایی که بر روی زانو ها فشار وارد می کند ، بپرهیزید . بعد از تزریق باید آب زیاد بنوشید تا بدن هیدراته بماند . تا سه روز بعد از تزریق پلاسما از کمپرس سرد و گرم محل تزریق خودداری کنید . تا سه روز بعد از تزریق حمام نکنید .

در دو هفته اول از خوردن مشروبات الکلی و موادی که حاوی کافئین هستند ، به شدت بپرهیزید . در هفته اول از استعمال مواد مخدر و دخانیات دوری کنید . پس از بهبودی کامل رژیم غذایی سالم بگیرید ، و وزن خود را کم کنید ، تا فشار بر روی زانو ها کم شود .

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو

مراقبت های بعد از تزریق پلاسما به زانو

تزریق پلاسما به زانو به چه کسانی توصیه می شود ؟

به طور کلی تزریق پلاسما به زانو برای افرادی که بیماری های زمینه ای نظیر ؛ دیابت ، انواع سرطان ، تیروئید و بیماری های خاص و تنفسی ندارند ، به نتیجه مثبت می رسد . تزریق پلاسما برای تمام گروه های خونی قابل انجام می باشد ، مگر کسانی که سطح پلاکت پایین تری داشته و باید با پزشک معالج صحبت کنند‌ .

گروه های سنی مختلف هیچ محدودیتی برای تزریق پلاسما به زانو ندارند . افرادی که سیگار و دخانیات مصرف نمی کنند ، پاسخ مطلوب تری از این روش درمانی دریافت خواهند کرد .

 

دکتر یاسر نژادی

کلام آخر

تزریق پلاسما به زانو یک روش درمانی موثر ، بی خطر و کم عوارض است . که برای درمان و کنترل آسیب های زانو و به تاخیر انداختن تعویض مفصل به کار می رود . پلاسمای مورد نیاز را از خون بیمار گرفته و پس از فرآیند جدا سازی آن را به بیمار تزریق می کنند .

این روش درمانی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص ارتوپد صورت گیرد . دکتر یاسر نژادی از پزشکان مجرب در زمینه ارتوپد به خصوص جراحی های زانو است . این پزشک ماهر و گروهش در فضای مجازی نیز فعالیت دارند . با مراجعه به وب سایت ایشان ، اطلاعات موثقی درباره چگونگی تزریق پلاسما به زانو به دست بیاورید .

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.