راه های پیشگیری از دیسک گردن

راه های پیشگیری از دیسک گردن موضوع مورد بحث در مقاله پیش رو است . دیسک گردن یکی از ناراحتی های ستون فقرات است ، که در ناحیه گردن ، بازو ، شانه و قسمت فوقانی کمر ایجاد می شود . عامل اصلی این عارضه افرایش سن است ، اما سبک غلط زندگی نیز موجب دیسک گردن خواهد شد . در این مقاله با ما همراه باشید تا با راه های پیشگیری از دیسک گردن آشنا شوید .

عوامل موثر در عارضه دیسک گردن

یکی از بهترین راه های پیشگیری از دیسک گردن ، درک این موضوع است که چه عواملی بر این بافت اسفنجی تاثیر منفی می گذارد و عارضه درد ناک دیسک گردن را به وجود می آورند .

عوامل مختلفی مانند ضربه های سخت و سقوط از ارتفاع زیاد ، مهم ترین عوامل ابتلا به دیسک گردن می باشند . البته این بیماری ممکن است به مرور و با قرار گرفتن گردن در وضعیت نادرست نیز ، به وجود بیاید . مهمترین عوامل دیسک گردن عبارتند از ؛

  • نحوه غلط بلند کردن اشیا سنگین
  • قرار گرفتن گردن در وضعیت نا مناسب
  • انجام حرکات مداوم و تکراری روی گردن
  • عدم پشتیبانی از گردن در زمان خواب
  • مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی و دخانیات

حال که با عوامل موثر در دیسک گردن آشنا شوید ، در بخش بعدی مقاله با ما همراه گردید ، تا در مورد راه های پیشگیری از دیسک گردن صحبت کنیم .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

عوامل موثر در عارضه دیسک گردن

چگونه از دیسک گردن پیشگیری کنیم ؟

به طور کلی باید گفت که ، در همه موارد نمی توان از وقوع دیسک گردن پیشگیری نمود ، اما راه هایی برای کاهش ایجاد ابتلا به این عارضه وجود دارد . در واقع با ایجاد تغییرات ساده و کوچک در زندگی می توان ، خود را از درد های وحشتناک دیسک گردن نجات داد . راه های پیشگیری از دیسک گردن شامل موارد زیر می شود ؛

1.      نحوه صحیح کار کردن

یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیسک گردن در مدت زمان طولانی ، کار کردن در وضعیت نا مناسب است . افرادی که در خانه یا اداره به طور مداوم با رایانه و لپ تاپ بدون تجهیزات ارگونومیک کار می کنند و مدام سرشان به پایین خم می شود ، یکی از قربانیان اصلی دیسک گردن هستند . اگر شرایط کاری شما نیز چنین است ، پس راهکار های زیر را به کار ببرید ؛

  • ارتفاع میز باید تا حدی باشد ، که زمان کار با رایانه ، ساعد دست تان موازی با زمین قرار گیرد .
  • صندلی که روی آن می نشینید، باید ران های شما را موازی با زمین قرار دهد .
  • نمایشگر خود را به نحوی تنظیم کنید ، که یک سوم بالای صفحه را تماشا کنید .

نحوه صحیح کار کردن

2.      نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه

با روی کار آمدن گوشی های همراه ، آمار ابتلا به پارگی و ساییدگی دیسک گردن بسیار زیاد شده است . این عارضه به حدی شایع شده است ، که از آن تحت عنوان ‌گردن فناوری یاد می شود . اگر شما نیز ساعات طولانی سر خود را برای تماشای گوشی به پایین هم می کنید و در پایان کار در قسمت شانه ، گردن و کمر احساس درد می کنید ، باید این درد را جدی بگیرید . یکی از راه های پیشگیری از دیسک گردن در زمان کار با گوشی موبایل به کار گیری اقدامات زیر است ؛

    • تلفن همراه را هم سطح با چشمان تان نگه دارید .
    • برای موازی کردن زاویه سر ، گوشی را روی یک بالش بگذارید .
    • روی دستگاه خود تایمر هایی را فعال کنید ، تا مدت زمان استفاده از گوشی را به شما هشدار دهد .
    • کمتر از تلفن همراه استفاده نمایید .

بیشتر بخوانید: چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد ؟

3.      نحوه صحیح نشستن

یکی از علل اصلی ابتلا به دیسک گردن ، نشستن نا درست است ، اگر زمان نشستن بدن شما در حالت نا مناسبی قرار گیرد ، پس احتمال مبتلا شدن به این عارضه برای شما وجود دارد . هر 2/5 سانتی متری که گردن شما به سمت جلو بیاید ، 4/5 کیلوگرم به عضلات گردن فشار خواهد آمد . به مرور این فشار به بافت گردن صدمه می رساند و از درد گردن ، شانه و کمر رنج خواهید برد .

 یکی از راه های پیشگیری از دیسک گردن اصلاح شیوه نشستن است . برای جلوگیری از ابتلا به دیسک گردن ناشی از نشستن نا درست ، این کارها را انجام دهید ؛

  • زمان صحبت کردن با گوشی موبایل، آن را با شانه یا گردن خود نگه ندارید .
  • سر را موازی با مرکز بدن قرار دهید .
  • برای صاف نمودن ستون فقرات ، سینه خود را به سمت بالا بکشید .

نحوه صحیح نشستن

4.      نحوه صحیح خوابیدن

یکی دیگر از راه های پیشگیری از دیسک گردن ، اصلاح شیوه خوابیدن است . خوابیدن به پشت ، فشار زیادی به گردن شما وارد می کند ، برای کاهش این فشار خوابیدن با شیب کم را به شما پیشنهاد می دهیم . راه کار دیگر قرار دادن یک بالش زیر هر بازو است .

 افرادی که به پهلو می خوابند ، باید یک بالش ضخیم را در فضای خالی بین شانه و گردن برای کاهش تنش قرار دهند ‌. بدترین حالت خوابیدن برای دیسک گردن ، خوابیدن روی شکم است . برای جلوگیری از دیسک گردن به علت این سبک خوابیدن ، فقط باید سبک خوابیدن را تغییر دهید .

5.      پیشگیری از دیسک گردن با ورزش

یکی دیگر از راه های پیشگیری از دیسک گردن ، انجام حرکات ورزشی برای اصلاح شانه ها و کتف به جلو خم شده است ، که درد گردن از آن ناشی می شود . برای پیشگیری از دیسک گردن و ترمیم این وضعیت در بدن تمرینات چانه ، حرکت کششی کتف بالا برنده ، حرکت کشش قفسه سینه ، ورزش های هوازی و … دیگر تمرین ها را زیر نظر دکتر ارتوپدی یا فیزیوتراپی انجام دهید .

سخن پایانی

مقاله راه های پیشگیری از دیسک گردن توسط دکتر یاسر نژادی از بهترین متخصصین ارتوپدی و دردهای مفصلی برای کمک به شما در جلوگیری از ابتلا به این بیماری نگاشته شده است .

دکتر یاسر نژادی از بهترین و حاذق ترین پزشکان ایرانی در تشخیص و درمان دردهای مفصلی و ستوان فقرات است .

اگر از دیسک گردن ، دردهای مفصلی و ستون فقرات رنج می برید ، برای مشاوره رایگان ارتوپدی یا تعیین وقت به سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید .

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.