روشهای درمان کمر دردهای ناگهانی

یکی از دردهایی که احتمالاً تمامی ما در طولِ زندگی خود تجربه کنیم ، کمر درد است . به همین خاطر اطلاعِ از روشهای درمان کمر دردهای ناگهانی اهمیت زیادی دارد ! تصور کنید ، یک وسیله سنگین بلند کرده اید ، اگر که حالت بدن شما درست نباشد ، قطعاً آسیب جدی به کمرتان وارد خواهد شد .

بد دراز کشیدن یا استفاده از تشک هایی نامناسب امکان دارد ، موجبِ ایجاد دردهایی شدید و ناگهانی شود . جهتِ درمان کمر درد ابتدا علت را ارزیابی کنید ! به همین دلیل ما کنار شما هستیم ، تا برخی از عوامل و درمان ها را بررسی نماییم . لطفاً با ما در ادامه این مطلب همراه شوید …

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

درمان کمر درد ناگهانی به صورت سنتی

برخی از انواعِ کمر دردها به علت ورود فشارهایی کم به بدن ایجاد می شود . پس این نمونه از کمر دردها نیاز به فیزیوتراپی نخواهد داشت . بنابراین شما می توانید ، با استفاده از انواع روشهای درمان کمر دردهای ناگهانی به صورت خانگی آن را از بین ببرید . دلیل به وجود آمدن کمر دردها می تواند ، از عوامل زیر نشأت بگیرد ؛

  1. حرکتِ بد و ناگهانی
  2. بروز تصادف یا برخورد با وسیله ای
  3. وقوع کشیدگی در عضلات ناحیه کمر
  4. نگهداری از تلفن همراه با استفاده از شانه
  5. خَم کردن خود به جلو برای مدّت طولانی
  6. شــرایط نادرست دراز کشـــیدن یا نشستن
  7. برداشتن وسیله‌ هایی سنگین وزن برای مدّت زیاد

پس شما می توانید ، برای درمان کمر دردهای ناگهانی که در اثر موارد فوق به وجود آمده از انواع روشهای سنتی استفاده بنمایید ‌. ما در قسمت زیر به انواع این روشهای درمانی اشاره خواهیم نمود ‌.

درمان کمر درد ناگهانی به صورت سنتی

  1. کمر خود را برای درمان ، گرم یا سرد کنید

اگر که شما از کمپرس سرد یا گرم استفاده نمایید ، قطعاً تعجب می کنید ! در صورتی که یک ضربه ناگهانی به کمر شما وارد شده یا دردی شدید و ناگهانی حس می کنید ، از کمپرس یخ بهره گیرید .

حال اگر که ماهیچه کمرتان دچار کشیدگی و گرفتگی شده است ، از کیسه آب گرم برای درمان کمر دردهای ناگهانی استفاده کنید . این گونه کبودی موجود برروی کمرتان در کوتاه ترین مدّت زمان ممکن برطرف خواهد شد .

  1. کفش تان را برای درمان کمر درد عوض کنید

گاهاً به دلیل ورود فشار به کمرتان و استفاده از کفش هایی نامناسب دردهایی ناگهانی در وجودتان رخنه می کند . برخی مواقع چنین دردهایی به رگ سیاتیک شما هم فشار وارد می کند .

بنابراین لازم است ، شما از کفش هایی مناسب برای عدم ورود فشار به کمرتان و رگ سیاتیک استفاده کنید . کفشی مناسب کاملاً تخت یا پاشنه بلند نخواهد بود . بلکه کفش انتخابی از جانب شما باید کفِ طبی بوده و فشار را برروی تمامی نقاط پا توزیع نماید . از سویی بایستی کفش انتخابی کمی پاشنه داشته باشد ، تا کفِ پاهای شما به صورت صاف برروی زمین قرار نگیرد .

این گونه درمان کمر دردهای ناگهانی به صورت کامل انجام شده و شما می توانید ، کاهش درد در این ناحیه از بدنتان را تجربه کنید .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

  1. هیدراته نمودن در درمان کمر درد چگونه است ؟

یکی از روشهای درمان کمر درد به صورت سنتی ، هیدراته نمودن است ! در این شرایط ، به علت آن که حجم بسیاری از غضروف موجود میان مهره ها آب است ، دیسک کارآیی پیشین را ندارد . پس برای درمان کمر دردهای ناگهانی به میزان کافی آب نوشیده و بدنتان را دهیدراته نمایید .

هیدراته نمودن در درمان کمر درد چگونه است ؟

  1. اضطراب و استرس را ترک کنید !

بسیاری از کسانی که استرس‌ و اضطراب دارند ، دچار اسپاسم عضلانی می گردند . اسپاسم عضلانی دردی است ، که در قسمت گردن ، کمر ، پاها و دست ها بروز پیدا می کند ! علاوه بر این ها بسیاری از افراد اسپاسم عضلانی را به عنوان یکی از علائم قبل قاعدگی تجربه می نمایند .

پس برای درمان کمر درد خود ، اضطراب و استرس را از خود دور کرده و تا جای امکان آرام به کارهای روزانه خود ادامه بدهید .

درمان کمر درد بدون انجام جراحی

ما در این قسمت به روشهای درمان کمر دردهای ناگهانی بدون انجام جراحی خواهیم پرداخت . پس شما در ادامه می توانید ، با روش هایی آشنا بشوید ، که برای درمان کمر درد کاربرد فراوانی دارد .

  1. انجام فیزیوتراپی برای برطرف کردن درد

اگر که ورزش کنید ، درد کمرتان تا حدود بسیاری درمان خواهد شد . البته جمعی از تمرینات مشابه برای همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارد . پس تمریناتی که شما انجام می دهید ، باید با توجه به شرایط کنونی و نواحی درد شما انتخاب بشود . بنابراین از پزشک خود بخواهید ، برای درمان کمر دردهای ناگهانی ورزش را پیشنهاد کند .

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

  1. انجام مدیتیشن و تمرکز

کمردرد شدید هم به لحاظ جسمی و هم ذهنی به شما فشار وارد می کند . جهتِ تحریک پذیری ، افسردگی و دیگر جنبه های روانی گاهاً افراد به روانشناس مراجعه می کنند ! گاهی اوقات چنین افرادی انجام مدیتیشن ، یوگا یا … را به شما پیشنهاد می کنند . این چنین شما از تمرکز برروی دردهای حاد دور می شوید !

انجام مدیتیشن و تمرکز

  1. رژیم غذایی مناسب

برخی از رژیم ها برای شما التهاب آور خواهند بود . به خصوص آن رژیم هایی که دارای قند تصفیه شده یا فرآوری شده اند ! به پزشک تغذیه خود بگویید ! شاید او بتواند ، با استفاده از رژیم غذایی مناسب کمر دردتان را تا حدودی درمان کند . قطعاً وزن متناسب با قد شما ، از ورود فشار به ستون فقرات پیش گیری کرده و درمان کمر دردهای ناگهانی تا حدود بسیاری میسر می شود .

  1. سبک زندگی سالم

زمانی که شما درد شدیدی دارید ، باید چهارچوب های خود را پذیرفته و خودتان را با آن وقف دهید . پس شما باید به صدای بدن خود گوش فرا داده و این گونه از پیش‌روی دردها جلوگیری کنید . یکی از مهم ترین تغییرات در زندگی شما ترک دخانیات خواهد بود . نیکوتین از نظر علمی یکی از عوامل تشدید دردها و تأخیر در درمان معرفی شده است .

رژیم های ضد التهابی برای درمان دردِ کمر

برای برخورداری از رژیم های ضد التهابی و درمان کمر دردهای ناگهانی غذاهایی که اسید چرب امگا سه دارند ، میل کنید . این غذاها در کاهش التهابات بدن مؤثر هستند . پس حتماً ماهی ، تخم کتان ، دانه چیا ، گردو بخورید . همچنین می توانید ، مواد غذایی که به کاهش التهابات بدن کمک می کند ، بخورید .

میوه ها و سبزیجات می تواند ، به کاهش التهابات بدن شما کمک کنند . چرا که این مواد غذایی دارای ویتامین و مواد معدنی بسیاری برای عملکرد درست عضلات است .

رژیم های ضد التهابی برای درمان دردِ کمر

قرص مناسب برای درمان کمر درد

برای کاهش درد کمرتان چنانچه که نمی خواهید ، از داروهایی گیاهی استفاده کنید ، مسکن ها بهترین گزینه ها خواهند بود . علاوه بر این ها داروهای ضد التهابی می تواند ، در کاهش دردها مؤثر باشند . همچنین به غیر از مسکن ها ، ماساژ ناحیه دردآور با استفاده از پمادها می تواند ، شما را از درد در این ناحیه نجات دهد .

مثلاً کِرم هایی که حاوی فلفل هستند ، با گرم کردن نواحی درد شما را در کاهش درد یاری می رساند . پس با استفاده از داروهای مسکن و پمادها در درمان کمر دردهای ناگهانی کوشا باشید .

بیشتر بخوانید: راه های پیشگیری از دیسک گردن

سخن آخر

دوستان عزیز امیدواریم که این مطلب از ما برای شما مفید و مؤثر بوده باشد . ما در طول این متن به درمان کمر دردهای ناگهانی پرداختیم . امیدواریم که شما بتوانید ، کمر درد خود را با اکتفاء به این مطالب برطرف کنید و از دردهای خود رهایی یابید .

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.