مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر

در ستون فقرات بالشتک الاستیک که مهره ها را از یک دیگر جدا می کند ، دیسک می باشد . دیسک ستون فقرات مرکز نرمی داشته ، ولی قسمت بیرونی سفتی دارد .‌ نکته جالب توجه این که دیسک ها باید هم سوی با مهره ها باشند . ولی برخی مواقع دیسک ها از حالت طبیعی خود بیرون می آیند و آن قسمت نرم از بخش بیرونی دیسک خارج می گردد . در این هنگام شما به فتق دیسک مبتلا شده اید و باید برای درمان اقدام کنید . ولی در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر کدام یک پیروز خواهد شد ؟

علت بروز دیسک کمر در افراد چیست ؟

این بیماری اغلب به دلیل پیری و ساییدگی دیسک ها ، رُخ می دهد . به این اتفاق دژانراسیون دیسک می گویند . با بیشتر شدنِ سن مایع داخلِ دیسک ستون فقرات به مرور از بین می رود . سپس دیسک ها در مقابل پارگی یا شکنندگی آسیب پذیر می شوند .

در صورتی که شما به هنگام بلند کردنِ اشیاء به جای پاها به کمر خود فشار آورید ، احتمالاً به دیسک مبتلا بشوید . بگذریم ، به نظر شما در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر کدام یک بهتر خواهد بود ؟ ما در ادامه متن به تمامی پرسش های شما پاسخ خواهیم داد .

بیشتر بخوانید: بهترین ارتوپد در تهران

مهم ترین مزیت های درمان دیسکوژل

انجام دیسکوژل در درمان فتق دیسک مزیت های بسیاری دارد ، که ما در قسمت زیر بعضی از مهم ترین آن ها را گفته ایم ؛

  1. شما برای درمان نیاز به بیهوشی ندارید .
  2. یعنی به صورت زیرپوستی کارِ درمانی شروع شده و جراحی انجام نمی شود .
  3. در این روش درمانی خطرِ خونریزی ، التهاب ، زخم ، کشیدن بخیه ، بریدگی یا ..‌. نیست .
  4. در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر بهتر است ، بگوییم ؛ در این روش می توانید ، بیشتر از یک دیسک را درمان بنمایید .
  5. بنابر تحقیقاتِ صورت گرفته ، افرادی که از این روش درمانی استفاده می نمایند ، در آینده نیازی به انجام عمل جراحی دردناک و ترسناک ندارند .

مهم ترین مزیت های درمان دیسکوژل

اقدامات مربوط به پیش از تزریق دیسکوژل

  1. اگر که شما باردار هستید ، حتماً به پزشک معالج خود اطلاع بدهید .
  2. توصیه ما به شما خوردنِ چند وعده غذایی سبک پیش از انجام فرآیند درمان است . در صورتی که شما انسولین استفاده می کنید ، پیش از انجام این روش درمانی الگوی غذایی سالم و طبیعی خودتان را ادامه دهید .
  3. در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر بهتر است ، بگوییم ؛ با پزشک معالج خود در ارتباط با ادامه مصرف تمامی داروهای روزانه پیش از عمل یا در روز تزریق صحبت بنمایید .

مراقبت های پس از تزریق دیسکوژل را بدانید

مراقبت های مربوط به پس از انجام این روش درمانی کارِ زیادی ندارد . نشستن های طولانی مدّت و انجام رانندگی در هفت روزِ اوّل تزریق پیشنهاد نمی شود . بعد از هفت روز بیمار می تواند ، کارهای روزمره خود را انجام بدهد و در صورتی که شغل سنگینی ندارد ، به ادامه کار خود باز گردد .

چنانچه که شما شغل سنگینی دارید ، باید تا دو ماه برای بازگشت به ادامه فعالیت صبور باشید . بعد از گذشت دو ماه در صورت نیاز ورزش درمانی برای شما تجویز می گردد . این موضوع را هم در نظر بگیرید ، که در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر در این روش تهیه یک کمربند طبی الزامی خواهد بود .

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

عارضه تزریق دیسکوژل چیست ؟

تمامی روش های جراحی و تزریقی برروی دیسک کمر عوارضی را دارند . این روش درمانی هم برخی از عارضه ها را دارد . این عوارض عبارت است ، از ؛

  1. ممکن است ، به ساختار دور و اطراف دیسک چون ؛ ریشه کمری یا گردنی صدمه وارد شود .
  2. بروز عفونت به خودِ دیسک کمر که با مصرفِ آنتی بیوتیک و استریل نمودن مکانِ تزریق به حداقل می رسد .

به هر حال عوارض تزریق دیسکوژل بسیار کمتر از انجامِ جراحی است .

عارضه تزریق دیسکوژل چیست ؟

تزریق دیسکوژل چقدر هزینه دارد ؟

هزینه مربوط به تزریق این ماده را نمی توان به صورت دقیق بیان کرد . مقدار هزینه تزریق دیسکوژل با توجه به شدّت وخامت بیمار ، مقدار دوز ماده ، قیمت مواد مورد استفاده ، حق الزحمه پزشک معالج تعیین خواهد شد . از سویی در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر باید نوسانات بازار ارز را هم در نظر بگیرید .

بنابراین هزینه های مربوط به تزریق دیسکوژل را نمی توانیم ، قبل از انجام بگوییم !

مهم ترین مزیت های درمان دیسک کمر با لیزر

  1. نیاز به انجام بیهوشی نیست .
  2. زخم و جای بخیه بعد از انجام عمل باقی نمی ماند .
  3. پس از درمان دیسک کمر با لیزر سریعاً به انجامِ فعالیت روزانه خود باز می گردید .
  4. انجامِ این روش درمانی دیسک موجب ایجاد اسکار یا فیبروز اپیدورالی در نخاع نخواهد شد .
  5. در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر بگوییم ، که در درمانِ دیسک کمر با لیزر علائم درد به زودی فروکش می کند .
  6. درمان دیسک کمر با لیزر غیر تهاجمی است ، به همین دلیل بافتِ بدنِ شما کمتر دچار صدمه دیدگی می شود .
  7. در این شیوه هیچ یک از استخوان ها برای آزادسازی دیسک صدمه نمی بیند ، زیرا این جراحی نیازی به عمل جراحی باز نداشته و ابزار جراحی استفاده نمی شود .

مهم ترین مزیت های درمان دیسک کمر با لیزر

مراقبت های مربوط به بعد از انجام لیزر دیسک

مجموعه جراحی دستورالعمل دقیق تری را در رابطه با آنچه که باید پیش و در روز عمل انجام بدهید ، می گویند . متخصصان ما به شما توصیه می کنند ، قبل از عمل جراحی فعالیت روزمره خودتان را انجام بدهید ، رژیم غذایی مناسبی داشته و دخانیات مصرف نکنید . قطعاً این گونه بهبودی بهتر و آرام تری را پشت سَر می گذارید .

در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر یک نکته وجود دارد ، پس توجه داشته باشید ، که ؛ احتمالاً شما برای پیش گیری از خونریزی بیش از اندازه در فرآیند جراحی ، باید مصرف بعضی از داروها را حذف کنید . همیشه در ارتباط با تمامی نسخه ها ، داروی مصرفی بدون نسخه با پزشک معالج خود مشورت نمایید .

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

مراقبت های پس از لیزر را بدانید

شما بعد از انجام لیزر تنها به یک بانداژ نیاز دارید . البته به یک استراحت شبانه روزی در رخت خواب خود هم نیاز دارید . سپس شما روند بهبودی خود را احساس کرده و می توانید ، فعالیت های روزمره خودتان را از سَر بگیرید . بیشتر کسانی که دیسک خود را با لیزر درمان می کنند ، پس از پنج روز به محل کار خود باز می گردند .

عارضه درمان دیسک کمر با لیزر چیست ؟

گاهی اوقات با این روش درمانی دیسک کمر به بافت های اطراف صدمه وارد می شود . زیرا لیزر در اطراف کمر گرما ایجاد می کند . گرما می تواند ، اعصاب ، غضروف حتی استخوان ها را تحت فشار قرار بدهد . از سویی در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر باید بدانید ، به دلیل استفاده از سوزن در فضای دیسکی احتمالاً عفونت ایجاد می شود .

به همین خاطر است ، که اغلب قبل از عمل جراحی برای بیماران عزیز آنتی بیوتیک و استریل تجویز می گردد .

عارضه درمان دیسک کمر با لیزر چیست ؟

درمان دیسک با لیزر چقدر هزینه دارد ؟

هزینه مربوط به درمان کمر درد با استفاده از لیزر همانند تزریق دیسکوژل به عوامل گوناگونی بستگی دارد . یکی از مهم ترین این عوامل مهارت و توانایی پزشک معالج است . با این وجود در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر باید بگوییم ، که این روش نسبت به دیسکوژل هزینه ای معادل نصف دارد .

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود سعی کردیم ، شما را با دو روش درمانی دیسک کمر آشنا بنماییم . در مقایسه درمان دیسک با دیسکوژل و لیزر تمامی جوانب بررسی شد و شما می توانید ، آگاهانه تر اقدام کنید . امیدواریم که اطلاعات ارائه شده از جانب ما مفید باشد ‌.

بیشتر بخوانید: الکتروتراپی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.