نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ؟

نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ؟ مطالعات اخیر نشان داده‌اند که اگزوزوم‌ های مشتق شده از MSC با کاهش التهاب و بازیابی هموستاز ماتریکس ، آرتروز زانو را کاهش می‌ دهند . در این مقاله ما اطلاعات کاملی را در ارتباط با اگزوزوم و نقش آن در درمان آرتروز زانو ارائه می دهیم ، با ما همراه باشید .

آرتروز

در ابتدای بحث نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ، بهتر است با بیماری آرتروز بیشتر آشنا شوید . آرتروز به عنوان دومین علت اصلی درد و ناتوانی افراد شناخته شده است که بیماران را هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی تحت تاثیر قرار می دهد . روش‌های درمانی کنونی ، چه محافظه‌ کارانه یا جراحی ، که با هدف تسکین علائم انجام می ‌شوند ، نمی‌توانند روند تخریب در ساختار را به تاخیر بیندازند یا معکوس کنند .

درد مزمن ، اختلال عملکرد حرکتی و ناتوانی ناشی از آرتروز نه تنها زندگی بیماران را به شکل چشمگیری از لحاظ کیفی کاهش می دهد ، بلکه بار اقتصادی زیادی را برای افراد و جامعه به همراه دارد .

بیشتر بخوانید: الکتروتراپی

درمان آرتروز زانو

درمان فعلی برای آرتروز اولیه شامل درمان ‌های غیر دارویی مانند ورزش ، پایین آوردن وزن و فیزیوتراپی و درمان دارویی ضد التهابی و ضد درد ، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و ترامادول است .

بیماران در مرحله پیشرفته با اختلال عملکرد شدید نیاز به جراحی تعویض مفصل دارند که اغلب منجر به عملکرد ضعیف ، عفونت ، شل شدن پروتز و سایر عوارض می شود که در نهایت منجر به درد و ناتوانی شود . به دلیل پاتوژنز پیچیده آرتروز ، هیچ درمان رضایت بخشی برای درمان یا به تاخیر انداختن پیشرفت پاتولوژیک آرتروز وجود ندارد .

در ارتباط با اینکه نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ، می توانیم بگوییم ، دانشمندان و پزشکان همیشه به دنبال بهترین درمان ها برای آرتروز هستند ، که در این زمینه ، ظهور اگزوزوم ها امیدی را برای درمان آرتروز بر اساس آسیب شناسی به ارمغان می آورد .

اگزوزوم چیست ؟

اگزوزوم ها ریز کیسه های کوچک و تک غشایی هستند که از طریق تشکیل ریز کیسه های درون سلولی و اجسام چند ریز کیسه ( MVBs ) ترشح می شوند که در نهایت با ترکیب MVB ها با غشای پلاسمایی آزاد می شوند .

اگزوزوم ها حاوی پروتئین های مختلف سطحی هستند که از سلول ها ، پروتئین های بین سلولی ، DNA ، RNA ، اسیدهای آمینه و متابولیت ها ایجاد شده اند .

اگزوزوم چیست ؟

اگزوزم ها چگونه تشکیل می شوند ؟

برای اینکه بدانید نقش اگزوزم در آرتروز زانو چیست ، باید با چگونگی تشکیل اگزوزوم آشنا گردید . اگزوزوم ها عموماً با اندوسیتوز تشکیل می شوند . در مراحل اولیه ، تعداد زیادی وزیکول داخل مجرا (ILVs) توسط جوانه زدن داخلی غشای اندوزوم تشکیل می شود . آندوزوم های دیررس یا اجسام چند وزیکولی (MVBs) سپس از طریق یک سری تغییرات تشکیل می شوند .

هنگامی که MVB ها با غشای سلولی ترکیب می شوند ، ILV های داخلی به صورت خارج سلولی به صورت اگزوزوم آزاد می شوند که ممکن است توسط سلول های هدف جذب شوند .

بیشتر بخوانید: مشاوره رایگان ارتوپد

نقش آگزوزوم در آرتروز زانو

برای پاسخ به سوال نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ، می توان گفت ، با انتقال ترکیبات پیچیده و ترویج ماکروفاژها برای تولید کموکاین ها و سیتوکین های پیش التهابی ، اگزوزوم ها در فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک در آرتروز از جمله التهاب موضعی ، کلسیفیکاسیون غضروف و تخریب مفاصل استئوآرتریت عمل می کنند .

اگزوزوم ها همچنین در مایع سینوویال و پلاسما شناسایی می شوند و سطح آنها به طور مداوم با پیشرفت آرتروز تغییر می کند . بنابراین ، اگزوزوم ها ، به طور خاص miRNA های اگزوزومی و lncRNA ها ، به طور بالقوه نشانگرهای زیستی تشخیصی چند جزئی را برای آرتروز نشان می دهند .

اگزوزوم ها در محافظت از سلول های غضروفی در برابر مرگ بیش از حد ، کاهش التهاب ، حفظ متابولیسم ماتریکس غضروف و تنظیم رگ زایی و بازسازی استخوان زیر غضروفی نقش دارند .

در ادامه مبحث نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ، به بررسی اگزوزوم های به دست آمده از سلول های بنیادی می پردازیم . اگزوزوم های حاصل از سلول های بنیادی مزانشیمی و سایر انواع سلول یا بافت ها بر رگ زایی ، التهاب و بازسازی استخوان تأثیر می گذارند . این اگزوزوم ‌ها قابلیت ‌های امیدوار کننده‌ای برای بازگرداندن غضروف آرتروز ، کاهش التهاب و تعادل تشکیل و تخریب ماتریکس غضروف نشان می ‌دهند ، بنابراین پتانسیل درمانی در آرتروز را نشان می ‌دهند .

همچنین اگزوزوم ‌های پلاسمای بیماران مبتلا به آرتروز ، پتانسیل جدیدی در تسکین استئوآرتریت زانو دارند . مکانیسم ممکن است به این صورت باشد که اگزوزوم ها باعث افزایش تکثیر سلول های غضروفی شده و آپوپتوز کندروسیت را مهار می کنند .

تعداد و محتویات اگزوزوم های ترشح شده در مایع سینوویال مفاصل انسان در آرتریت دژنراتیو ( شامل آرتروز ، آرتریت روماتوئید و آرتریت واکنشی ) به طور قابل توجهی متفاوت است که ممکن است نشانگرهای زیستی برای تشخیص و پیش آگهی بیماری باشند .

نقش آگزوزوم در آرتروز زانو

درمان آرتروز با اگزوزوم

پس از آگاهی از اینکه نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ، با درمان آرتروز توسط اگزوزوم آشنا می شویم . در ترکیب با مواد زیست سازگار و بسیار چسبنده ، مانند هیدروژل ها و کرایوژل ها ، اگزوزوم ها ممکن است درمان های مهندسی بافت غضروفی را برای آرتروز تسهیل کنند .

اگزوزوم ها با تنظیم روابط بین سلول ها در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی و پاتولوژیک شرکت می کنند . این امر بر علت و توسعه بیماری ‌هایی مانند استئوآرتریت تأثیر می‌گذارد .

اگرچه اگزوزوم ها در پیشرفت آرتروز نقش دارند ، اگزوزوم های مشتق شده از سلول های درمانی نشان دهنده یک استراتژی درمانی جدید برای درمان آرتروز هستند .

درمان آرتروز با اگزوزوم
درمان آرتروز با اگزوزوم

کلام پایانی

در سال های اخیر ، محققان شروع به کشف مزایای بالقوه اگزوزوم ها برای درمان آرتروز کرده اند و به دنبال پیدا کردن این موضوع هستند که ، نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست . اگزوزوم ها زیرگروهی از ریز کیسه های خارج سلولی (EVs) با قطر تقریباً 40-160 نانومتر هستند .

آن ها ممکن است از مایعات بدن مانند خون ، بزاق ، پلاسما ، ادرار و مایع آمنیوتیک و از انواع مختلف سلول مانند فیبروبلاست ها ، سلول های اپیتلیال ، هموسیت ها ، سلول های چربی ، سلول های عصبی ، سلول های استرومایی ، سلول های تومور ، سلول های غضروفی و مزانشیمی منشاء بگیرند .

در یک ریز محیط پاتولوژیک ، اگزوزوم ‌های آزاد شده توسط سلول‌ ها ممکن است پیشرفت بیماری را افزایش دهند ، در حالی که آنهایی که توسط سلول‌های درمانی آزاد می‌ شوند ممکن است به درمان بیماری کمک کنند .

اگزوزوم های مشتق شده از سلول های درمانی می توانند تکثیر ، آپوپتوز و التهاب سلول های غضروفی را تنظیم کنند و سنتز ماتریکس خارج سلولی (ECM) را تقویت کنند .

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در زمینه نقش اگزوزوم در آرتروز زانو چیست ، هستید با مراجعه به وب سایت دکتر یاسر نژادی اطلاعات خود را تکمیل نمایید .

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.