آرتریت دست چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتریت دست یک بیماری التهابی بوده، که معمولاً در مفاصل دست و مچ دست رخ می دهد. این بیماری می تواند به صورت تحمل ناپذیری درد، تورم، قرمزی و محدودیت در حرکت دست تظاهر شود. این عارضه تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده و انواع مختلفی دارد‌.

متاسفانه زمانی که این مشکل پدیدار می شود، مشکلات زیادی پس از آن ایجاد خواهد شد. چرا که دست در بدن انسان فوق العاده اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم تا این بیماری را به صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، خواهشمندیم با ما همراه شوید.

معرفی بیماری یا عارضه آرتریت دست

آرتریت دست یک بیماری مفصلی و استخوانی بوده، که درد و رنج زیادی به همراه دارد. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، با نشانه های مختلفی مواجه هستند، که به شرح زیر است؛

  1. درد: این عارضه معمولا با درد شدید و مزمن همراه است، به نحوی که تحمل آن بسیار سخت می باشد. این درد گاهی در طول روز تشدید شده و فوق العاده وخیم خواهد بود و گاهی درد آن کاهش می یابد و به عبارتی درد ساکت می شود.
  2. تورم: از نشانه های این بیماری تورم در ناحیه مفاصل دست و مچ دست می باشد، که شدت تورم آن قابل توجه است. این تورم می تواند باعث ایجاد مشکلات در حرکت دست شود.
  3. قرمزی: مفاصل دست و مچ دست با ظهور آرتریت، تغییر رنگ می دهند و معمولا با قرمزی مواجه هستند.
  4. محدودیت در حرکت: آرتریت دست می تواند باعث محدودیت در حرکت دست و انعطاف پذیری مفاصل را کاهش دهد. این محدودیت بر روی عملکرد روزمره تأثیر منفی دارد.
  5. سفتی: افراد مبتلا به آرتریت احساس گرفتگی و قفل شدن دست دارند، به نحوی عضلات دست و مچ آن ها حالت سفتی نا مطلوبی دارد.

نشانه ها و علائم آرتریت دست بین افراد متفاوت می باشد و بر اساس نوع و شدت بیماری متغیر خواهد بود. در صورت تجربه هر یک از این علائم، مراجعه به پزشک متخصص روماتولوژیست توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

دلایل آرتریت دست

دلایل آرتریت دست می تواند متنوع باشد و عموماً به عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، عوامل التهابی و عفونتی، و رژیم غذایی نامناسب برگردد. در زیر به برخی از دلایل مهم این عارضه را بررسی می نماییم؛

  1. عوامل ژنتیکی: برخی از انواع این بیماری ناشی از وراثت هستند. اگر یکی از اعضای خانواده شما آن را داشته باشد، احتمال و شانس ابتلا شما به این بیماری را افزایش می یابد.
  2. عوامل محیطی: آسیب های مکرر در مفاصل دست، مانند ضربه ها، آسیب های ورزشی و استفاده بیش از حد از مفاصل، می توانند باعث آرتریت شوند.
  3. عوامل التهابی: برخی از بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریازیسی، آرتریت جوانان و آرتریت ایدیوپاتیک جوانان می توانند منجر به آرتریت دست شوند.
  4. عوامل عفونتی: برخی از عفونت ها مانند عفونت های باکتریایی یا ویروسی می توانند به این بیماری منجر شوند. به عنوان مثال؛ عفونت های سیفیلیس، عفونت های باکتریایی مانند گونوکوک و عفونت های ویروسی مانند ویروس هرپس سبب آسیب دیدن مفاصل دست می شوند و نتیجه آن ها ظهور این عارضه در ناحیه دست است.
  5. رژیم غذایی نامناسب: مصرف بیش از حد غذاهایی که می توانند التهاب را تحریک کنند، غذاهای پروتئینی قرمز و چرب، می تواند باعث آرتریت شود.

تا زمانی که علت این عارضه و بیماری پیدا نشود، نمی توان در رابطه با درمان به یک راه حل مناسب رسید. برای بهبودی کامل بایستی به پزشکی ماهر و متخصص همچون دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید.

دلایل آرتریت دست

تکنیک های موثر جهت درمان آرتریت دست

اگر در جست و جوی راه درمانی برای آرتریت دست هستید، لازم بوده، تا یک سری تکنیک را دنبال کنید، که به شرح زیر هستند؛

  • داروها: پزشک معمولاً داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن را برای کاهش درد و التهاب تجویز می کند. در برخی موارد شدیدتر، استفاده از داروهای ضد التهاب قوی تر مانند استروئیدها (کورتیکواستروئیدها) و داروهای ضد روماتیسمی مثل متوترکسات و لفلونوماید تجویز خواهد شد.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی می توانند درمان مکملی برای این مشکل باشند. تمرینات انعطاف پذیری و قوی سازی عضلات دست و مچ دست، ماساژ، استفاده از گرما و سرما، و تکنیک های آرامش و تنفس (یوگا) ممکن است به کاهش درد و بهبود حرکت مفاصل کمک کنند.
  • تزریق موضعی: در برخی موارد، پزشک تزریق مواد ضد التهابی موضعی مانند کورتیکواستروئیدها به مفاصل دست را انجام می دهد. این تزریق ها می توانند در کاهش درد و التهاب موثر باشند. اما گاهی بدن به این دارو ها معتاد می شود‌.
  • تغییرات در رژیم غذایی: تغییر در رژیم غذایی مانند مصرف غذاهای ضد التهابی مثل ماهی، میوه ها و سبزیجات، کاهش مصرف غذاهای پروتئینی مثل گوشت قرمز و همچنین مصرف مکمل های غذایی مانند اسید چرب امگا-3 ممکن است به بهبود آرتریت دست کمک کند.
  • استفاده از ابزارهای کمکی: استفاده از ابزارهای کمکی مانند دستکش های طبی، مچ بندها و ساپورت های ضد التهابی می تواند در کاهش فشار و استرس مفاصل دست و بهبود حرکت آن ها موثر باشد.
  • جراحی: در برخی موارد، بسیاری از روش های درمانی بی نتیجه هستند و برای رفع مشکلات ناشی از این عارضه جراحی بهترین راه است. برای ابن امر لازم بوده، تا به یک پزشک متخصص و مجرب همچون دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید.

درمان و بهبودی آرتریت دست با رعایت دستور العمل های بالا امکان پذیر است، البته بایستی برای بهبودی کامل استمرار را رعایت کنید و حتما طبق نظر پزشک عمل نمایید.

اقدامات موثر جهت بهبود آرتریت دست

برای بهبود آرتریت دست و کاهش علائم آن، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از گرما و سرما: استفاده از کمپرس گرم یا سرد بر روی مفاصل دست می تواند در کاهش درد و التهاب مفید باشد. می توانید از حمام گرم، دستگاه گرمایی یا یخچالی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که حرارت و سرما را به طور مداوم و برای مدت طولانی استفاده نکنید.
  • استراحت و آرامش: در طول فعالیت های دست زیاده روی نکنید و به دست خود استراحت دهید. می توانید از مچ بند های طبی و ورزشی نیز استفاده کنید.
  • تمرینات فیزیکی: ورزش ها و نرمش های خاصی برای دست وجود دارند، که به کاهش و درد و التهاب آرتریت دست کمک می نمایند. می توانید از تمرینات خفیف و ملایم مانند انبساط و تقویت عضلات دست استفاده کنید.

اما حتماً قبل از شروع هرگونه تمرین، با پزشک خود مشورت کنید. البته دستگاه های خاصی وجود دارند، که با نیروی الکتریسته فعالیت می کنند و از آن ها می توان برای از بین بردن درد های مفاصل دست استفاده نمود.

  • کنترل وزن: اگر دارای وزن اضافه هستید، کاهش وزن می تواند فشار بر مفاصل دست را کاهش داده و بهبود آرتریت را تسریع ببخشد.

اقدامات موثر جهت بهبود آرتریت دست

کلام آخر

آرتریت دست مشکلی است، که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این بیماری ناشی از عوامل مختلفی بوده، که باید حتما به آن ها توجه نمود. برای درمان آن بهترین اقدام مراجعه به پزشکی ماهر و حاذق همچون دکتر یاسر نژادی است.

در این مجموعه تجهیزات و دستگاه های مدرنی وجود دارند، که درمان به واسطه آن ها امکان پذیر است. البته توجه داشته باشید، که شدت و میزان این عارضه بسیار مهم می باشد، اما در هر شرایطی این کلینیک معجزه گر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: الکتروتراپی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.