آرتریت روماتوئید

علم پزشکی همواره به دنبال پیشرفت و یافتن راه حل‌ ها و درمان‌ هایی، جهت بیماری‌ های انسان است. این تلاش در راستای افزایش طول عمر و حفظ سلامت انسان و درمان کلیه بیماری‌ های انسان است. جایگزینی روش‌ های نوین طبی از جمله این گونه اقدامات پزشکی به شمار می رود. آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌ های بشری است که، علم پزشکی روش‌ های نوین درمانی را، برای آن کشف نموده است. این بیماری مفاصل انسان را، درگیر می‌ نماید و باعث ایجاد التهاباتی در این بخش از بدن می شود. در این مطلب همراه ما باشید تا، با این بیماری و روش‌ های درمان آن بیشتر آشنا گردید.

آرتریت روماتوئید چه نوع بیماری است؟

آرتریت روماتوئید شامل حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل انسان و به طور اشتباه می‌ باشد. این بیماری یک بیماری التهابی و از نوع مزمن است که، در آن فرد دچار کاهش انعطاف در مفاصل، تورم و همچنین، درد می‌ گردد. طی ابتلا به این نوع بیماری سیستم ایمنی بدن باعث از بین رفتن مفاصل و ایجاد التهاب در این نواحی می‌ شود.

متاسفانه پزشکان و علم پزشکی هنوز به علت ایجاد این بیماری دست نیافته اند. زیرا، علت اکثر بیماری های خود ایمنی در بشر کشف نشده است. این شایعه علاوه بر، درگیر نمودن مفاصل انسان، می تواند باعث درگیری سایر بخش‌ های بدن نیز شود. بنابراین، می‌ توان گفت این شایعه مختص به مفاصل بدن نیست.

علائم در این بیماری در برخی از افراد کاملاً متفاوت از سایر افراد است. ممکن است فرد مبتلا به این شایعه علائم بیماری را، به طور مستمر داشته باشد. در حالی که، فرد دیگر ممکن است مدتی علائم را، از خود بروز داده و مدتی دیگر علائم آرتریت روماتوئید را، نداشته باشد.

آرتریت روماتوئید چه نوع بیماری است؟

دلایل ابتلا به آرتریت روماتوئید چیست؟

همان گونه که، در ابتدا و مقدمه این مطلب ذکر شد، علت دقیق آرتریت روماتوئید هنوز معلوم و مشخص نشده است. ولیکن بر اساس تحقیقات علم پزشکی ممکن است برخی عوامل باعث ایجاد و یا تشدید این بیماری گردند. در ادامه با برخی از این عوامل آشنا می‌ شویم.

یک فرد ممکن است در دوران عمر خود در عرض عوامل محرک و عوامل مستعد کننده این بیماری قرار بگیرد. این احتمال وجود دارد، در صورتی فرد دچار این عارضه می گردد که، فرد مستعد بیماری در معرض عوامل محرک این بیماری قرار بگیرد و به این ترتیب، التهاب مفاصل در وی شروع گردد.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

عوامل مستعد کننده شایعه آرتریت روماتوئید کدامند؟

پیش از این نیز، ذکر شد عوامل موثر بر ایجاد این عارضه در مفاصل به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول یا عوامل مستعد کننده، بیماری را، در فرد مستعد و دارای علائم پنهان این بیماری، آغاز می کنند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است؛

  • ژنتیک فرد بیمار: بیماری آرتریت روماتوئید جزو بیماری‌ های ژنتیک به شمار می رود. ممکن است فرد ژن این بیماری را، درون بدن خود داشته باشد و آن را، از سایر افراد خانواده به ارث برده باشد. در این حالت، فرد پس از مدتی علائم بیماری را، از خود بروز می دهد.
  • جنسیت فرد: از دیگر عوامل موثر بر ایجاد و یا تشدید این عارضه، جنسیت فرد می‌ باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که، بانوان دو برابر بیشتر از آقایان درگیر این بیماری مزمن می شوند.
  • سن فرد درگیر: هرچند گفته می شود، این بیماری مختص به یک سن خاص نبوده و اکثر رده‌ های سنی را، درگیر می‌ نماید. ولیکن به نظر می‌ رسد با افزایش سن این بیماری نیز ایجاد شود.

عوامل محرک ایجاد بیماری آرتریت روماتوئید کدامند؟

عوامل محرک نقش موثرتری بر ابتلا به این عارضه شایع ایفا می‌ کنند. ممکن است فرد در معرض عوامل مستعد کننده قرار بگیرد ولیکن به این بیماری مبتلا نگردد. در عین حال، ممکن است در معرض برخی عوامل محرک قرار گرفته و همین عوامل این فرد را، به این بیماری مبتلا نمایند؛

  • استرس: استرس زمینه و عامل اصلی تمام بیماری‌ها شناخته می شود. اکثر افراد مبتلا به این بیماری، استرس را، در اثر شرایط خاص زندگی خود، در طی ماه‌ های قبل از ابتلا تجربه کرده‌ اند. بنابراین، می توان گفت داشتن استرس یکی از علل محرک ایجاد این بیماری است.
  • قرار گیری در معرض دود: دود نیز، علت مشترک اکثر بیماری های خطرناک و از جمله آرتریت روماتوئید به شمار می رود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار این بیماری را، تشدید و یا ایجاد می نماید.
  • عفونت: عفونت یکی از بیماری های خطرناک شناخته شده است که، توانایی ایجاد سایر عوارض را، نیز دارا می باشد. در اثر ابتلا به عفونت لثه، بیماری آرتریت روماتوئید نیز به وجود می آید.

علائم بیماری آرتریت روماتوئید چیست؟

علائم این بیماری اندک اندک و به مرور بروز می نمایند. این اتفاق ممکن است هفته ها و یا حتی ماه ها به طول بیانجامد. خستگی، گزگز نمودن دست ها، از دست دادن وزن، تب خفیف و یا دردهای عضلانی می توانند از علائم این عارضه به شمار بروند.

فرد مبتلا به این عارضه ممکن است، یک یا چند مورد از این علائم را، به تدریج مشاهده کند. ولیکن در عین حال هیچ گونه تورم و علامت درد یا سفتی در مفاصل خود احساس نکند.

درگیر شدن مفاصل در این عارضه به چه صورتی می باشد؟

در شروع ابتلا به این بیماری، مفاصل کوچک مانند مفاصل دست‌ ها و یا پاهای فرد، درگیر این عارضه می‌ شوند. در این حالت، فرد دچار تورم مفاصل می شود. این بیماری به ترتیب، به سایر مفاصل بزرگ بدن نیز کشیده شده و التهاب در آن ها را، آغاز می نماید.

در موارد نادر، ممکن است این بیماری از مفاصل بزرگ بدن مانند شانه ها و یا زانوهای فرد شروع شده و به مفاصل بزرگ دیگر نیز سرایت نماید. التهاب در مفاصل بازو و شانه و حتی ستون فقرات و لگن در این بیماری نیز، مشاهده شده است.

درگیر شدن مفاصل در بیماری آرتریت روماتوئید در هر دو طرف بدن و به صورت یکسان و یک اندازه صورت می گیرد. با این حال و در برخی از حالت های خاص ممکن است یک طرف بدن بیشتر از سمت دیگر دچار تورم و علائم شدید تری گردد.

بیشتر بخوانید: مگنت تراپی

علائم مفصلی در این بیماری شامل چه حالت های است؟

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، مشاهده شده که، بیماری آرتریت روماتوئید ابتدا مفاصل دست را، درگیر می نماید. در این حالت، توان دست دچار کاهش خواهد شد. پس از آن ممکن است ناهنجاری های در شکل دست نیز ظاهر گردد. دست، پا، مچ دست و پا، شانه، زانو گردن و همچنین، لگن ممکن است درگیر این عارضه شوند.

فرد درگیر علائمی همچون، درد، سفتی مفاصل و تورم و قرمزی را، مشاهده نماید. در اکثر موارد افراد دیگر شاهد بیشتر شدن علائم بیماری در صبح و به علت بی تحرکی پس از بیداری هستند. خشکی مفاصل به دلیل آرتریت روماتوئید می تواند بیشتر از یک ساعت فرد را، درگیر نماید.

آیا ممکن است فرد درگیر علائم دیگری نیز بروز دهد؟

بله، علائم بیماری آرتریت روماتوئید محدود به علائم ذکر شده در فوق، نبوده و فرد می تواند علائم و حالت های دیگری را، نیز مشاهده نماید. به جز التهاب مفصل که، شایع‌ ترین این بیماری می‌ باشد، فرد می‌ تواند علائم دیگری را، نیز از خود بروز دهد.

در برخی از موارد به علت داروهای مورد استفاده و یا وجود التهاب در بدن، فرد علائم دیگری را، نیز مشاهده می‌ کند. این علائم می‌ توانند شامل ضعف عضلانی، ضعف بینایی و سایر مشکلات چشمی، کاهش تراکم در بافت استخوانی، التهاب ریه و حتی التهاب عروق خونی باشد.

نحوه تشخیص آرتریت روماتوئید چگونه است؟

پزشک متخصص به منظور تشخیص وجود و یا عدم وجود بیماری آرتریت روماتوئید ممکن است آزمایش‌ های خونی، معاینه فیزیکی، عکسبرداری و یا کنترل سابقه پزشکی و خانوادگی فرد را، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. سپس اقدام به اعلام نتیجه قطعی نماید.

پزشک متخصص از عکسبرداری به منظور اطمینان از عدم ابتلا به سایر بیماری ها کمک می گیرد و اصولاً استفاده از عکسبرداری برای تشخیص ابتدایی این بیماری نیازی نمی باشد.

نحوه و روند درمان بیماری آرتریت روماتوئید به چه صورت است؟

یک پزشک متخصص به منظور درمان بیماری آرتریت روماتوئید ممکن است روندهای درمانی مختلفی را، پیش بگیرد. این درمان به منظور بهبود کیفیت زندگی روزمره و کاهش درد فرد می باشد. داروهای تجویز شده برای بیمار به موارد متعددی بستگی دارد. این موارد به شرح ذیل هستند؛

  • روند بیماری
  • میزان درگیری مفاصل و تعداد آن ها
  • نتایج آزمایش های انجام شده
  • عوارض داروهای مصرف شده
  • شدت علائم بیماری
  • مفاصل درگیر شده
  • میزان درد فرد مبتلا به بیماری

نحوه و روند درمان بیماری آرتریت روماتوئید به چه صورت است؟

کلام پایانی

بیماری آرتریت روماتوئید از جمله بیماری های درگیر کننده مفاصل بدن فرد به شمار می رود. به علت درگیر نمود توان حرکتی فرد بیمار، ممکن است فرد از انجام امور روزمره خود باز ماند. به همین دلیل، مراجعه به یک پزشک حاذق در این زمینه بسیار ضروری است.

دکتر یاسر نژادی از جمله پزشکان حاذق و بهترین ارتوپدی تهران به شمار می روند. دکتر یاسر نژادی به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری و کنترل آن بنا به سابقه بیمار و شرایط پزشکی وی یک متد درمانی مطمئن را، تجویز می نمایند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.