صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟

ممکن است شما هم جزو آن دسته از افراد باشید، که در هنگام ورزش کردن با عارضه صدا دادن زانو مواجه شوید. این صداها برای افرادی، که آن را تجربه می کنند، می تواند آزار دهنده و نگران کننده باشد. با توجه به اینکه مفصل زانو، یک بخش بسیار مهم در بدن به شمار می رود، لازم است که به آن توجه شود. یکی از سوالات پرتکرار در این زمینه این است، صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

آیا صدا دادن زانو یا کریپتوس زانو به درمان احتیاج دارد؟

صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم، زمانی که بیماری صدا دادن زانو یا کریپتوس همراه با تورم و درد نمی باشد، مشکل حادی به شمار نمی رود. در برخی موارد صدا دادن زانو یک امر کاملا طبیعی است، برای افراد در سنین مختلف اتفاق می افتد.

اما هنگامی که صدا دادن زانو، همراه با درد، تورم باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زانوی شما از لحاظ بیماری روماتیسم و آرتروز زانو مورد معاینه قرار بگیرد. در صورت تشخیص بیماری نسبت به درمان اقدام شود.

آیا صدا دادن زانو یا کریپتوس زانو به درمان احتیاج دارد؟

چه زمانی برای صدا دادن زانو باید به دکتر مراجعه کرد؟

صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد و باید به پزشک مراجعه شود؟ همانطور که قبلا اشاره کردیم، کریپتوس زانو یک امر ساده می باشد، زمانی که صدا دادن مفصل با درد و تورم همراه شود، به این مفهوم است، که مشکلی در بین است و لازم است به پزشک ارتوپد یا فوق تخصص زانو مراجعه کنید.

زمانی که برای این مشکل به پزشک مراجعه می کنید، پزشک از شما سوالاتی می کند، پس از معاینه تشخیص می دهد، صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ یا خیر. پزشکان برای تعیین میزان ثبات مفصل، تشخیص میزان آسیب دیدگی، از بیمار تقاضا می کنند که، پاها و زانوی خود را به شیوه های خاصی حرکت دهند.

ممکن است کریپتوس با چند نوع آسیب دیدگی همراه باشد، بنابراین برای تشخیص بهتر بیمار باید تحت تست های تصویربرداری نظیر ام آر آی، سی تی اسکن و….. قرار بگیرد. پس از انجام این آزمایشات بیماری تشخیص داده شده، یا رد می شود.

بیشتر بخوانید: کیست بیکر چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان صدا دادن و تق تق زانو به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

در ادامه بحث آیا صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ باید بگوییم پس از تشخیص بیماری، بر اساس نوع آسیب دیدگی از یک درمان مناسب استفاده می شود. در صورتی که علت صدا دادن زانو، به عوامل زمینه ای مانند بیماری آرتروز بستگی داشته باشد، نخست باید بیماری آرتروز تحت کنترل در بیاید.

در ادامه قصد داریم برخی از روش های درمانی، صدا دادن زانو را مورد بررسی قرار دهیم.

درمان صدا دادن و تق تق زانو به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

·         ورزش برای سر و صدای زانو

صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ در صورت تشخیص درمان، طبیعتا یک روش درمانی مناسب نیز تجویز می گردد. یکی از روش های درمانی استفاده از ورزش مناسب می باشد. برای کنترل درد و التهاب زانو، لازم است فرد از وزن مناسبی برخوردار شود.

انجام ورزش به همراه وزن کم کردن موجب می شود، که ماهیچه های اطراف مفصل زانو، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار شده، به مرور زمان تقویت شوند. این امر باعث می شود، که مفاصل زانو مقاومت بیشتری داشته باشند. برای انجام ورزش درمانی فرد باید تحت نظر، یک مربی ورزشی حرفه ای، با تجربه قرار بگیرد. ورزش های مختلفی برای کنترل این بیماری توصیه شده که شامل:

  • شنا، تای‌ چی
  • ورزش‌های آبی
  • پیاده‌ روی
  • دوچرخه‌ سواری

معمولا مربیان پس از انجام یک دوره درمانی، مجددا فرد را برای انجام معاینات نزد پزشک ارجاع می دهند. پزشکان متخصص ارتوپد، پس از معاینات لازم تشخیص می دهند و در صورت نیاز بیمار دوباره به تمرین می پردازد.

·         جراحی بسته

در ادامه بحث صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ باید به این نکته اشاره شود، وقتی مشکل کریپتوس بسیار پیشرفته باشد، پزشک معالج ممکن است برای درمان، جراحی بسته را تجویز نماید. این نوع جراحی با عنوان آرتروسکوپی شناخته می شود، در روش درمانی جراحی بسته، یک دوربین بسیار کوچک، که به ابزار مخصوصی متصل است، با ایجاد چند شکاف کوچک وارد مفصل رانو می کنند.

در این روش درمانی احتیاجی به برش های عمیق نخواهد بود. ممکن است این بیماری با استفاده از روش های غیرتهاجمی درمان نشود. در این موقعیت پزشک توصیه می کند، که جراحی بسته انجام بگیرد.

    جراحی بسته

·         اوزون درمانی

همانطور که قبلا اشاره کردیم پزشکان پس از معاینه بیمار، تشخیص می دهند، صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد، بیماری در وضعیت پیشرفته باشد، روش های درمانی مانند اوزون تراپی پیشنهاد می شود. در این روش درمانی، مولکول های O3 را درون مفصل زانوی بیمار تزریق می کنند.

این فرایند باعث می شود، که اکسیژن رسانی، گردش خون به مفاصل سریعتر انجام بگیرد، در نتیجه سلول های آسیب دیده ترمیم شوند.

·         تزریق استروئید

باید بگوییم انتخاب روش درمانی در بهبود بیماری بسیار موثر می باشد. یکی از روش های درمانی استفاده از، کورتیکواستروئیدها است. این روش درمانی معمولا برای از بین بردن التهاب زانو استفاده می شود.

زمانی که استروئید را به درون مفصل زانو تزریق می شود، که مسیر برای سیگنال التهاب سلول ها بسته شود. این امر باعث می گردد بیمار دردی را حس نکند. تزریق استروئید یک روش درمانی دائمی نیست، به مرور زمان تاثیر آن از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی زانو

·         مگنت درمانی

پزشک متخصص برای تشخیص موضوع، صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ بیماران را تحت معاینات مختلفی قرار می دهد. یکی از روش های درمانی رایج، مگنت درمانی است. این شیوه درمانی در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش درمانی اطراف زانو یک نیروی معناطیسی ایجاد می کنند. شکل گیری میدان مغناطیسی باعث می شود جریان خون و اکسیژن با سرعت بیشتری، به سمت بافت انجام گیرد. در نهایت منجر به تحریک سلول های آسیب دیده در مفصل خواهند شد.

مگنت درمانی

سخن پایانی

حال که پرسش صدا دادن زانو چه زمانی به درمان نیاز دارد؟ را به اشکال مختلف مورد بررسی قرار دادیم، لازم است بدانید که، یکی از مهمترین گزینه در هنگام درمان انتخاب پزشک متخصص حاذق است.

کلینیک دکتر یاسر نژاد به عنوان، یک مرکز معتبر در این زمینه شناخته می باشد. افراد می توانند با مراجعه به این مرکز، از مشاوره های مختلفی برخوردار شوند، تا بهترین روش درمانی برای آن ها انتخاب شود.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.