علت خستگی و کوفتگی بدن

خستگی چیست؟ علت خستگی و کوفتگی بدن چیست؟ خستگی یا کوفتگی شدید و گاهی طاقت فرسا، شرایط جسمی و ذهنی است که با استراحت یا خواب به طور قابل توجهی بهبود نمی یابد. خستگی و کوفتگی می تواند بر انگیزه و توانایی شما برای تمرکز تأثیر بگذارد، گاهی اوقات به عنوان مه مغزی نیز توصیف می شود.

به علاوه برخی افراد متوجه می شوند که این امر بر سلامت عاطفی آنها تأثیر می گذارد و آنها را تحریک پذیر یا افسرده می کند. با این حال، راه هایی وجود دارد که می توانید آن را مدیریت کنید و تاثیر آن را بر زندگی خود کاهش دهید.

علائم افراد دارای خستگی و کوفتگی

در ارتباط با علت خستگی و کوفتگی بدن، افراد مبتلا به خستگی اغلب می گویند که این حالت شبیه آنفولانزا است، با علائمی مانند:

  • بدن و اندام آنها احساس سنگینی می کند و حرکت آنها دشوار است
  • فرسودگی
  • احساس می کنند انرژی آنها تخلیه شده است

علت خستگی و کوفتگی بدن غیر قابل پیش بینی است و ممکن است در هر زمانی از روز به طور ناگهانی شروع شود. بعضی روزها احتمال دارد از لحظه ای که از خواب بیدار می شوید احساس خستگی کنید، حتی اگر فکر کنید خوب خوابیده اید.

همچنین خستگی می تواند یک ساعت، یک روز یا چند روز طول بکشد و حتی در برخی از افراد بیشتر به طول انجامد. به علاوه خستگی و کوفتگی می تواند موجب شود که، احساس کنید قدرت یا انرژی لازم برای رسیدن به حتی کارهای ساده روزمره را ندارید.

در ادامه مبحث علت خستگی و کوفتگی بدن می توان گفت، افراد مبتلا به خستگی اغلب احساس می‌کنند که باید کارهایی را که از انجام دادنشان لذت می ‌برند، از دست بدهند، تا انرژی خود را برای شغل یا کار ذخیره کنند. با این حال، از دست دادن چیزهایی که خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، می تواند خستگی را شدیدتر کند.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

چه چیزی باعث خستگی می شود؟

خستگی واکنش بدن شما به تجمع رویدادها، تجربیات، مشکلات سلامتی یا احساسات استرس زا است. معمولاً دلیل واحدی برای خستگی وجود ندارد و خستگی ناشی از ترکیبی از عوامل است. علت خستگی و کوفتگی بدن می تواند برای همه افراد متفاوت باشد و در نتیجه موارد زیر باشد:

  • التهاب: التهاب می تواند باعث تورم، قرمزی، گرما و درد شود، زیرا بدن سعی می کند عفونت یا جراحت را با ارسال خون و مایع بیشتر به آن ناحیه التیام بخشد.
  • کم خونی: در این شرایط کمبود گلبول‌های قرمز خون، که اکسیژن را به بدن شما می ‌رسانند، می‌تواند منجر به ضعیف ‌تر شدن عضلات و کاهش سطح انرژی شود.

کم خونی می تواند با شرایطی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و اسپوندیلیت آنکیلوزان مرتبط باشد. لذا علت خستگی و کوفتگی بدن می تواند یکی از عوارض جانبی برخی از درمان بیماری هایی مانند آرتریت باشد.

  • برخی از درمان ها: استفاده از برخی داروها برای توقف تشنج، داروهای ضد افسردگی و اضطراب، مسکن های مبتنی بر مواد افیونی، برخی شل کننده های عضلانی، آنتی بیوتیک ها و استفاده طولانی مدت از استروئیدهای خوراکی منجر به حالت کوفتگی و خستگی بدن می گردند.

درمان های دارویی می تواند افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد، در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

  • عفونت ها و ویروس ها: یکی از علایم شایع بیماری های ویروسی ، عفونت و التهاب و به دنبال آن خستگی و کوفتگی است .
  • بیماری های ژنتیکی: بیماری های ارثی مانند آرتریت التهابی یا شرایط خودایمنی نیز می توانند از دیگر علت خستگی و کوفتگی بدن باشند.
  • رژیم غذایی نا سالم: رژیم غذایی نامناسب و کمبود یکسری از ویتامین ها و یا ننوشیدن آب کافی و سایر نوشیدنی های سالم غیر الکلی به این معنی است که بدن شما انرژی کمتری برای فعالیت های خود دارد و دچار خستگی خواهید شد.
  • سبک زندگی: خواب بی کیفیت، استرس و اضطراب، ضعف عضلانی ناشی از کم تحرکی نیز منجر به کوفتگی و خستگی می گردد.

چه چیزی باعث خستگی می شود؟

خستگی بدن و آرتریت

آرتریت معمولاً با درد و سفتی همراه است. این بیماری می تواند بر سلامت عمومی، خواب، وزن، سلامت عاطفی و میزان فعالیتی که احساس می کنید قادر به انجام آن هستید تأثیر بگذارد. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت می گویند خستگی و کوفتگی جسمی یکی از بزرگترین چالش های آنهاست و این بیماری می تواند علت خستگی و کوفتگی بدن باشد.

خستگی می تواند با بسیاری از انواع آرتریت و شرایط مرتبط مرتبط باشد. این عارضه معمولاً نشانه ای از شرایط خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت واکنشی و لوپوس است. در شرایط خودایمنی، سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند.

همچنین به شدت با شرایطی که می توانند باعث درد طولانی مدت شوند، مانند فیبرومیالژیا، پلی میالژیا روماتیکا و سندرم درد منطقه ای پیچیده مرتبط است. به علاوه افراد مبتلا به آرتروز نیز خستگی را گزارش کرده اند.

 

خستگی بدن و آرتریت

چگونه خستگی و کوفتگی بدن را کاهش دهیم؟

چندین راه وجود دارد که می تواند تأثیر خستگی را کاهش دهد. اگر بتوانید بفهمید چه چیزی می تواند باعث کوفتگی شود و در واقع علت خستگی و کوفتگی بدن خود را بیابید به کاهش آن کمک کننده است.

هیچ آزمایش خاصی برای خستگی وجود ندارد. با این حال، می‌ توانید با نوشتن احساس خود، علت آن و تأثیر آن بر زندگی‌تان، به تشخیص پزشک کمک کنید. پزشکان نیز ممکن است بتوانند یک پرسشنامه خودارزیابی را برای بررسی علت خستگی جسمی شما، در اختیار شما قرار دهند.

بسته به علائم شما ممکن است پزشک به شما توصیه کند آزمایش خون انجام دهید تا بررسی شود که علت خستگی و کوفتگی بدن شما ناشی از بیماری دیگری نیست. اگر چنین بوده است، درمان شرایط جسمی شما، ممکن است خستگی شما را بهبود بخشد.

البته باید در نظر داشت که، هیچ درمان دارویی خاصی برای خستگی وجود ندارد. با این حال، پزشک، فیزیوتراپ، کاردرمانگر یا تیم روماتولوژی باید بتواند به شما در تشخیص علائم و یادگیری مدیریت آنها کمک کند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت زانو چیست و از چی ساخته شده است؟

چگونه می توانم به خودم کمک کنم؟

کارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علت خستگی و کوفتگی بدن خود انجام دهید، این کارها شامل: کاهش استرس و نگرانی، انجام فعالیت و ورزش روزانه، خواب کافی، تغذیه مناسب، کاهش درد و التهاب توسط داروهای مناسب، درمان بیماری هایی که منجر به خستگی می گردند، می شوند.

چگونه می توانم به خودم کمک کنم؟

کلام پایانی

خستگی یکی از علائم اصلی بسیاری از بیماری ‌ها، مانند آرتریت است و اغلب به اندازه درد و التهاب یک مشکل است. اما این عارضه یک علامت نامرئی است و بسیاری از مردم از صحبت کردن در مورد آن اجتناب می کنند زیرا فکر می کنند خانواده، دوستان و همکارانشان متوجه شرایطشان نمی شوند.

علت خستگی و کوفتگی بدن به دلایل مختلفی منجر به ناراحتی در بدن می گردند، که از شایع ترین علت های آن می توان به آرتریت اشاره نمود. خستگی و کوفتگی بدن یک مشکل رایج مرتبط با آرتریت است و می‌تواند علائم دیگری مانند درد و سفتی مفاصل را شدیدتر و محدودتر کند.

دلایل مهم دیگر کوفتگی شامل کم خونی، بیماری های ارثی، التهاب، درمان های دارویی، رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم می گردد. کلینیک دکتر یاسر نژادی از طریق وب سایت خود پاسخگوی تمامی سوالات شماست.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.