تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل، چه تفاوت هایی دارند؟

تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل، که هر دو روش های مختلف جراحی زانو هستند، دارای تفاوت هایی هستند که اگر نیاز به جراحی زانو دارید، خوب است که از آن ها اطلاع داشته باشید.

در این مقاله ما به بررسی این تفاوت ها می پردازیم و هر آنچه لازم است در ارتباط با این دو روش جراحی بدانید، بازگو می کنیم، با ما همراه باشید.

تفاوت بین تعویض کامل و جزئی زانو

تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل، به این صورت است که هر سه ناحیه مختلف زانو که شامل قسمت داخلی زانو، قسمت بیرونی و یا جانبی زانو و قسمت جلو و یا کشکک زانو، مورد جراحی قرار می گیرد. اما در تعویض ناکامل مفصل زانو، تنها یکی از این بخش ها نیاز به جراحی دارند و همان ناحیه جراحی می گردند.

تفاوت بعدی در ارتباط با تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل، در ارتباط با رباط های متقاطع جلویی و پشتی است. این رباط ها در طی جراحی کامل زانو خارج می شوند ولی در جراحی و تعویض ناکامل مفصل تغییری نمی کنند و حفظ می شوند.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

مزایا و خطرات تعویض جزئی زانو

یکی از نکات مهم در تعیین تفاوت های تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل، بررسی مزایا و خطرات این هر یک از این دو روش است، که در این قسمت به بررسی مزایا و خطرات تعویض جزئی می پردازیم.

عوارض مشابه با هر دو روش جراحی امکان پذیر است، که شامل مواردد زیر است:

  • شل شدن
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • شکستگی استخوان

البته عوارض دیگری وجود دارد که فقط مختص جراحی جزئی زانو است و به بررسی تفاوت های تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل، کمک می نماید.

  • ضرورت تکرار جراحی در تعویض ناکامل مفصل بیشتر رخ می دهد.
  • عملکرد بالقوه بدتر پس از تجدید نظر در تعویض جزئی زانو نسبت به تعویض کامل زانو
  • اصلاحات می تواند سخت تر از جراحی کامل زانو باشد.

از طرف دیگر تعویض ناکامل مفصل زانو در مقایسه با تعویض کامل زانو مزایایی دارد، که شامل:

  • تشریح استخوان و بافت نرم کمتر
  • از دست دادن خون کمتر
  • عوارض کمتر
  • بازیابی سریعتر دامنه حرکتی
  • به طور کلی دامنه حرکت بهتر است

مزایا و خطرات تعویض جزئی زانو

کاندیدای تعویض جزئی زانو

یکی دیگر از مواردی که موجب تمایز تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل می شود، کاندیداهای این دو روش است. در سال 1998، دو پزشک (دکتر اسکات و کوزین) معیارهایی را برای تعیین اینکه کدام بیماران کاندید مناسبی برای تعویض جزئی زانو هستند، تعیین کردند. بیمار ایده آل دارای این ویژگی ها است:

  • سن بالاتر از 60 سال
  • وزن مناسب
  • بیماری که فعالیت کمتری دارد.
  • بیماری که قبل از جراحی دامنه حرکتی خوبی دارد.
  • دارای حداقل تغییر شکل

در رابطه با این جراحی، بیمارانی که درگیر مشکلات التهابی دارند، برای این نوع درمان مناسب نمی باشند.

نرخ بهبودی و موفقیت از جراحی

عامل مهم دیگر که می تواند منجر به تفاوت در تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل مفصل شود، میزان بهبودی و موفقیت جراحی است.

این موضوع به عوامل مختلفی چون شرایط جسمی بیمار بستگی دارد. اما حقیقتی که وجود دارد این است که تعویض کامل زانو نتایج موفقیت آمیز بیشتری را ارائه می دهد و ممکن است افرادی که تعویض ناکامل مفصل را انجام داده باشند، پس از گذشت چند سال نیاز به عمل مجدد از جمله جراحی تعویض کامل مفصل را داشته باشند.

در ارتباط با روند بهبودی می توان گفت که در تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل متفاوت است. پیاده روی و سایر فعالیت های کم تاثیر و فیزیوتراپی بخش مهمی از روند بهبودی است و می تواند به بازیابی تحرک برای هر نوع تعویض زانو کمک کند.

برخی از سطوح راه رفتن با کمک، معمولاً پس از جراحی تعویض کامل زانو امکان پذیر است و بسیاری از بیماران می توانند طی چند هفته به تنهایی راه بروند. بازگشت کامل به فعالیت ‌های نامحدود کم تأثیر مانند پیاده‌ روی، دوچرخه ‌سواری و شنا اغلب در عرض چند ماه امکان ‌پذیر است. ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد تا بیمار به حداکثر قدرت و تحرک برسد.

بنابرای در رابطه با تفاوت تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل، می توان گفت، بهبودی برای تعویض جزئی زانو سریع‌ تر است و بازگشت کامل به فعالیت‌ ها در عرض سه تا شش هفته امکان ‌پذیر است. با این حال، اکثر کاندیدهای تعویض زانو بیش از یک ناحیه آسیب دیده یا بیمار دارند، بنابراین تعویض کامل زانو برای بهترین نتایج توصیه می شود.

نرخ بهبودی و موفقیت از جراحی

تعویض کامل یا جزئی زانو نتایج بهتری دارد؟

در ارتباط با تشخیص انتخاب تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل خوب است به این نکته توجه داشته باشید که تعویض جزئی زانو کمتر تهاجمی است و بهبودی بسیار سریعتر است. اما اگر دو یا چند قسمت از زانو آسیب دیده باشد، تعویض کامل زانو بهترین نتایج را ارائه می دهد.

پزشک متخصص می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام گزینه برای مورد خاص شما بهتر است.

بیشتر بخوانید: تزریق ژل زانو

بعد از تعویض جزئی زانو چه کارهایی را نمی توان انجام داد؟

بعد از جراحی می توانید وزن کامل را روی زانوی خود بیاورید و باید بتوانید در عرض چند روز با کمک هایی مانند واکر یا عصا راه بروید. راه رفتن منظم بدون کمک معمولا در عرض سه تا چهار هفته امکان پذیر است. اما معمولاً باید از کارهایی که منجر به فشار و بار اضافی بر زانو می باشند، جلوگیری شود.

بعد از تعویض جزئی زانو چه کارهایی را نمی توان انجام داد؟

کلام پایانی

در طول این سال ها پیشرفت هایی در طراحی پروتزهای تک محفظه ای صورت گرفته است. داشتن یک جراح با تجربه در کار با تعویض جزئی زانو نیز یک مزیت است. اما در نهایت، یک نتیجه موفق به داشتن بیمار مناسب برای این روش بستگی دارد.

با این حال، تخمین زده می شود که تنها 6 تا 10 درصد از بیماران کاندید مناسبی برای تعویض جزئی زانو هستند.

بنابراین چیزی که در ارتباط با تعویض کامل در مقابل تعویض ناکامل زانو مهم است، تشخیص پزشک متخصص ارتوپد از شرایط جسمی شما برای نوع جراحی است. دکتر یاسر نژادی، یکی از متخصصین با تجربه در زمینه جراحی مفصل زانو است که می تواند به شما در تشخیص صحیح جراحی کمک نماید.

برای تعیین وقت مشاوره به وب سایت تخصصی کلینیک یاسر نژادی مراجعه نمایید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.