تعویض مفصل همزمان دو زانو

تعویض مفصل همزمان دو زانو برای یک سری از بیماران تجویز می شود. قطعا این جراحی حساسیت بیشتری خواهد داشت و لازم بوده تا پیش از هر گونه اقدامی خوب تحقیق کنید و حتما بهترین پزشک را برای این امر انتخاب نمایید.

در بسیاری از مواقع افراد با آسیب دیدگی شدید در مفصل زانو مواجه می شود، که در اثر آن توان حرکت نخواهند شد و درد بر ایشان مستولی می شود، در این شرایط جراحی مفصل بهترین اقدام خواهد بود و می تواند فرد را از این همه رنج و درد نجات دهد.

اما نکته قابل تامل این است، که تعویض مفصل هر دو زانو به هیچ عنوان کار کوچکی نیست و اگر تمام نکات آن به درستی انجام نشود، نه تنها به سلامت فرد منجر نخواهد شد، بلکه با عوارض زیادی همراه است. در این مقاله بیشتر این جراحی مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد، لطفا با ما همراه شوید.

منظور از عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو چیست؟

تعویض مفصل همزمان دو زانو یک نوع جراحی خاص بوده، که در آن تعویض مفاصل زانو به صورت همزمان و در یک جراحی انجام می شود. این فرایند معمولاً برای افرادی که هر دو زانویشان به طور کامل دچار آسیب یا تخریب شده است، توصیه می شود.

زخم ها، آسیب های ورزشی، التهاب مفصل، آرتروز و سایر بیماری های مفصلی مزمن شرایطی هستند، که این جراحی در اثر آن ها اجرا می گردد، که نتایج مثبتی همچون؛ بهبود علائمی مانند درد، رفع محدودیت در حرکت، توانمندی در فعالیت های روزمره و افزایش کیفیت زندگی را به همراه خواهد داشت.

تعویض مفصل همزمان دو زانو شامل جایگزینی مفاصل زانو با مفصل های مصنوعی است. در این فرایند، جراح یک برش بر روی زانو می زند و مفصل آسیب دیده را با مفصل مصنوعی عوض می کند. سپس همین فرآیند بر روی زانوی دیگر نیز تکرار می شود. انجام این جراحی بهتر بوده با بیهوشی انجام شود، اما در بعضی شرایط می توان از بی حسی موضعی استفاده نمود.

بعد از عمل جراحی، بیمار به بخش مراقبت ویژه منتقل می شود و در طول زمان بهبودی، فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی را طی می کند. این فرایند می تواند طولانی و زمان بر باشد و بسته به وضعیت هر فرد متفاوت است.

اگر تعویض مفصل همزمان دو زانو، بر اساس استاندارد ها و شرایط اصولی انجام نشود، با عوارض متعددی از جمله عفونت، خونریزی، تشکیل لخته خون، ترشح مایع مفصلی به شکلی نامطلوب و… رخ خواهد داد. متاسفانه آمبولی بعد جراحی برای پای چپ یکی از شایع ترین عوارض این جراحی است و امکان مرگ بیمار وجود دارد.

لذا، مراجعه به یک مرکز تخصصی فوق العاده اهمیت دارد. بیمار بعد از جراحی بیمار باید دستورات پزشک را رعایت کند و به صورت مدام تمرینات توانبخشی را اجرا نماید.

با این حال، تعویض مفصل همزمان دو زانو می تواند برای افرادی که با مشکلات جدی در هر دو زانو مواجه هستند، تجربه موفقیت آمیزی باشد و بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و قدرت حرکت آنان را به همراه داشته باشد.

منظور از عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو چیست؟

عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو چگونه انجام می شود؟

تعویض مفصل همزمان دو زانو یک جراحی پیچیده است، این جراحی در طی مراحل مختلفی انجام می شود و شرایط هر بیمار به صورت انحصاری سنجیده خواهد شد. موارد زیر بیان کننده مراحلی هستند، که در طی آن ها جراحی انجام می شود؛

  1. مشاوره پزشکی: قبل از جراحی، بیمار باید با پزشک خود مشاوره نماید. پزشک تاریخچه پزشکی فرد را بررسی می کند و از او سوالاتی در مورد علائم، درد و محدودیت های حرکتی می پرسد. در این خصوص آزمایش های متعددی همچون تصویربرداری به واسطه مانند اشعه ایکس و MRI را اجرا خواهد شد.
  2. آماده سازی قبل از جراحی: برای آن که جراحی با موفقیت تمام اجرا گردد، لازم بوده تا یک سری آماده سازی ها انجام شود و در این خصوص یک سری تجویز خاص به بیمار ارائه می گردد. که در طی آن به تغییرات سبک زندگی و مصرف دارو های مختلفی اشاره دارد.
  3. جراحی: در روز جراحی تعویض مفصل همزمان دو زانو، بیمار تحت بیهوشی کامل یا بیهوشی موضعی قرار می گیرد. در وهله اول برش های لازم بر روی زانو اجرا می شود، پزشک هر دو زانو را به صورت همزمان برش نمی زد، چرا که علایم حیاتی فرد در جراحی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بر اساس تشخیص پزشک ابتدا یکی از پا ها جراحی شده و تعویض مفصل زانو برایش صورت می پذیرد و پس از اتمام جراحی، تعویض مفصل پای دوم شروع خواهد شد.
  4. بازیابی بعد از جراحی: بعد از عمل، بیمار به بخش مراقبت ویژه منتقل می شود. در این بخش، تیم پزشکی تمام علائم فرد را مورد نظارت و بررسی قرار می دهند و به یک سری داروهای ضد التهابی و ضد درد را تجویز می کنند. همچنین، فیزیوتراپیست با بیمار همراهی کرده و تمرینات توانبخشی را برای بهبود حرکت و عملکرد زانوها طراحی می کند. معمولا بعد از جراحی حرکت های توانبخشی کمی اجرا می شود.
  5. برنامه توانبخشی: پس از ترخیص از بیمارستان، بیمار باید برنامه توانبخشی را به صورت کامل ادامه دهد، که شامل تمرینات توانبخشی، فیزیوتراپی، تمرینات تقویت عضلات و توصیه های مراقبتی است. بیمار بایستی به طور دقیق دستورات پزشک را دنبال نماید و تمرینات را به صورت منظم انجام دهد.
  6. پیگیری پس از جراحی: پس از عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو، بیمار باید به طور منظم با پزشک خود ملاقات کند. پزشک روند بهبودی را مورد ارزیابی قرار می دهد و هر گونه مشکل یا علائم نامطلوب را بررسی می کند. او ممکن است تغییراتی در برنامه توانبخشی فرد ایجاد کند یا داروها را تغییر دهد.

در واقع تعویض مفصل همزمان دو زانو، همان جراحی تعویض مفصل است، اما برای هر دو تا پا اجرا می شود و پیچیدگی بیشتری دارد. مدت زمان بازیابی ممکن است، متفاوت باشد و بسته به وضعیت هر فرد متفاوت خواهد بود.

استفاده از تمام داروها و توجه به دستورات پزشک فوق العاده مهم بوده و روند بهبودی تسهیل می کند. توجه داشته باشید، که مهم ترین بخش این جراحی انتخاب یک پزشک ماهر و متخصص است.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو برای چه کسانی تجویز می شود؟

عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو (Bilateral Total Knee Replacement) برای افرادی تجویز می شود، که دچار آسیب جدی و پیشرفته ای در هر دو زانو هستند. این عمل معمولاً در موارد زیر انجام خواهد شد؛

  1. آرتروز یا درد مفصلی: آرتروز یا سایر بیماری های مفصلی می تواند باعث تخریب و آسیب دائمی به زانوها شود. اگر درد مفصلی شدید رخ دهد و با درمان های غیرجراحی قادر به رفع آن نباشیم، کیفیت زندگی تحت تأثیر قرار گرفته، عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو توصیه خواهد شد.
  2. آسیب رادیکال به زانوها: آسیب های رادیکالی مانند شکستگی شدید، آسیب مفصلی ناشی از بیماری های روماتیسمی یا آسیب های ورزشی می تواند به گونه ای باشد، که درمان آن ها به صورت جداگانه امکان پذیر نباشد، در این شرایط تعویض مفصل هر دو زانو انجام خواهد شد.
  3. تأخیر در عمل جراحی: برخی از افراد ممکن است به دلایلی از جمله مشکلات پزشکی یا شرایط زندگی، توصیه پزشک خود برای عمل جراحی زانو را به تعویق بیندازند. در این موارد، عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو می تواند به عنوان یک راه حل مناسب جهت بهبود همزمان هر دو زانو توصیه شود.

نباید فراموش کنیم که تجویز تعویض مفصل همزمان دو زانو بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد و هر مورد باید به صورت جداگانه بررسی شود. قبل از تصمیم گیری درباره عمل جراحی، مهم است که با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این روش صحبت کنید و راهنمایی های او را دریافت نمایید.

عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو برای چه کسانی تجویز می شود؟

مزایا و معایب عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو

عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو، مزایا و معایب خاص خود را دارد. به موارد زیر توجه نمایید؛

مزایا جراحی مفصل زانو به صورت هم زمان:

  1. زمان بستری کمتر: با انجام عمل تعویض مفصل دو زانو به صورت همزمان، شما نیاز به یک بستری کوتاه تر در بیمارستان خواهید داشت. با این وجود مجبور به طی کردن مراحل جراحی به صورت مجدد نخواهید بود و دوره نقاهت نیز دوبار تکرار نمی شود.
  2. بهبود یکباره هر دو زانو: با انجام این عمل، شما بهبود همزمان هر دو زانو را تجربه خواهید کرد. این به معنای بازگشت سریع تر به فعالیت های روزمره و بهبود کلی کیفیت زندگی است.
  3. کاهش هزینه و زمان تحت درمان: با انجام عمل تعویض مفصل همزمان دو زانو، شما ممکن است هزینه های درمانی و زمان تحت درمان را کاهش دهید. به جای انجام دو عمل جداگانه و مراقبت های جداگانه بعد از آن، شما تنها یک بار عمل می شوید و یک بار بهبود می یابید. البته کاهش هزینه ها یک امر قطعی نیست و به شرایط جراحی وابسته است.

معایب جراحی مفصل زانو به صورت همزمان:

  1. خطر عفونت: این جراحی ممکن است، خطر عفونت را افزایش دهد. زیرا دو زانو در یک جراحی بزرگ تحت تأثیر قرار می گیرند و ریسک عفونت را بالا می برد. عفونت در مفصل ها مشکلات جدی تری را ایجاد می کند و در برخی موارد نیاز به جراحی مجدد خواهیم داشت.
  2. خطر لخته خونی: تعویض مفصل همزمان دو زانو ممکن است، خطر بروز لخته خونی یا آمبولی را افزایش دهد. برای پیشگیری از این مشکل، پزشک از روش هایی مانند استفاده از کمربند پمپ خون، استفاده از داروهای ضد لخته خون و تحرک زودرس پس از عمل بهره می جوید. اگر لخته خون کنترل نشود، به ایست قلبی منجر خواهد شد.
  3. استفاده از منابع بیشتر: این جراحی نیازمند حضور جراحان ماهر، تجهیزات پزشکی و زمان بیشتری در بیمارستان است. این امر به معنای افزایش هزینه های درمانی خواهد بود. البته این شرایط به نوع جراحی و فاکتور های مهم آن وابسته است.

مهم است که قبل از تصمیم گیری درباره تعویض مفصل همزمان دو زانو با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این روش صحبت کنید و راهنمایی های او را دریافت کنید. هر مورد باید به صورت جداگانه بررسی گردد و تصمیم نهایی بر اساس شرایط و نیازهای شما گرفته شود.

معایب جراحی مفصل زانو به صورت همزمان:

کلام آخر

در این مقاله به بررسی و ارزیابی تعویض مفصل همزمان دو زانو از جهات مختلف پرداختیم. این جراحی برای بسیاری از افراد تجویز خواهد شد، که میزان تخریب و آسیب دیدگی مفاصل ایشان بسیار زیاد می باشد.

در صورتی که تمام شرایط سنجیده شود و نکات مختلف جهت جراحی رعایت گردد، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و قطعا با نتایج موفقیت آمیزی مواجه خواهیم بود. کلینیک دکتر یاسر نژادی مجموعه ای کامل از تجهیزات و دستگاه های مدرن و همچنین پزشکان ماهر است، که تمامی جراحی های مرتبط با زانو و مفاصل را انجام می دهند.

علاوه بر آن خدمات مربوط به فعالیت های توانبخشی و فیزیوتراپی توسط این مرکز ارائه می گردد. دکتر یاسر نژادی جزو برترین پزشکان در این حوزه می باشد و می توانید به ایشان جهت انجام جراحی مراجعه کنید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.