آرتریت مچ دست

آرتریت مچ دست از بیماری های شایع استخوانی است، که باعث بروز اختلال در این ناحیه از بدن می شود. این عارضه تعادل بین مفاصل دست را برهم می زند. به همین خاطر بیمار حتی در انجام کار های روزمره خود عاجز و ناتوان می شود.

آرتریت نوعی التهاب در سیستم اسکلتی_عضلانی است، که عملکرد مفاصل این قسمت را درگیر می کند. دست متشکل از ده ها نوع مفصل در سایز های مختلف است. در صورتی که بر اثر عوامل خارجی یا ضربه آسیب ببینند، دیگر نمی تواند آن طور که باید در انجام کار ها به فرد کمک کند.

در ادامه مبحث به توضیح روش های درمان این بیماری می پردازیم، با ما همراه شوید.

آرتریت مچ دست و علائم آن

آرتریت مچ دست به وضعیت التهابی مفصل مچ دست، اطلاق می ‌شود. این شرایط التهابی ناکارآمدی فرد را در انجام کار های روزمره به دنبال دارد. این مشکل سخت، توان حرکتی فرد را مختل می کند. به طوری که او حتی در انجام کار های روزمره اش نیز ناتوان است.

این عارضه به شکل های روماتوئید، آرتریت ترمیمی، آرتریت مفصل کوتاهی و آرتریت مفصل که می ‌تواند ناشی از التهابات مزمن، عوامل خارجی، آسیب ها یا بیماری های مزمن، سلامت فرد را تهدید می کند.

علائم و علل آرتریت مچ دست بسته به نوع بیماری و شدت آن، متفاوت است. ابتلاء به این بیماری با درد، تورم، غیرطبیعی بودن شکل و حرکت مفصل مچ دست، سفت شدن مفصل صبحگاهان، خستگی و سستی عمومی، افزایش حساسیت و تحریک در مفصل و محدودیت در حرکت همراه می باشد.

مشکلات اسکلتی_عضلانی، علائم یکسانی دارند. بیماری ها، عملکرد یکدیگر را تقلید می کنند. آرتریت مچ دست نیز استثناء نیست. به همین دلیل بایستی برای تشخیص دقیق مشکل خود به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. او با انجام آزمایش های بالینی و بررسی تاریخچه پزشکی شما، بیماری شما را تشخیص می دهد.

آرتریت مچ دست و علائم آن

دلایل بروز آرتریت مچ دست در افراد

دست مهم ترین عضو در بدن است، که یاور شما در انجام کار های روزمره، ورزشی و کاری هست. اگر تحت عوامل محیطی، ژنتیکی یا حوادث غیر مترقبه مثل؛ آتش سوزی، زلزله یا تصادف آسیب ببیند، ضعیف و ناکارآمد می شود.

آرتریت مچ دست از بدترین مشکلات اسکلتی است، که به این عضو توانمند، آسیب می رساند. این عارضه به علت عوامل مختلفی رخ دهد. در زیر به برخی از دلایل بروز آن در افراد مختلف اشاره خواهیم کرد؛

  • آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی و اتوایمیونی است، که در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن به طور ناشناخته به بافت‌ های مفاصل حمله می ‌کند. این بیماری به آرتریت مچ دست منجر می گردد و باعث درد، تورم و محدودیت حرکت مفصل می‌ شود.
  • آرتریت ترمیمی: آرتریت ترمیمی یا آرتریت پس از آسیب مفصل ناشی از صدمات، شکستگی ‌ها، آسیب‌ های ورزشی یا عمل جراحی می باشد. آسیب به مفصل مچ دست به التهاب و آرتریت در آینده منجر می گردد.
  • آرتریت مفصل کوتاهی: آرتریت مفصل کوتاهی یا آرتریت جوانان یک بیماری التهابی است، که معمولاً در افراد جوان شروع می ‌شود.
  • بیماری ‌های مزمن: بیماری‌ های مزمن مانند؛ دیابت، بیماری‌ های قلبی، بیماری‌ های کلیوی و بیماری ‌های ایمنی(مثل لوپوس) در شکل گیری آرتریت مچ دست موثر هستند.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از افراد به دلیل عوامل ژنتیکی و وراثتی، با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. این دسته از افراد در معرض خطر بیشتری به این بیماری هستند.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی نظیر استفاده مکرر از مچ دست در حالت ‌های نادرست، فشار و تکراری بر مفصل مچ دست، استفاده از ابزار نامناسب و… در آینده با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

عوامل دیگری مانند؛ آرتریت تنشی، آرتریت پس از عفونت، آرتریت مفصل خونریزی و آرتریت مفصل کریستالی (نظیر آرتریت جوشکاری) نیز سلامت شما را درگیر می کند. این مشکل ناکارآمدی و درد، برای فرد مبتلاء به همراه دارد.

دلایل بروز آرتریت مچ دست در افراد

راه های درمان آرتریت مچ دست

همانطور که مطالب پیش نیز گفته شد، آرتریت مچ دست، سلامت و عملکرد این عضو را مختل می سازد. این عارضه اسکلتی، به مرور زمان بدتر می شود. اگر فرد مبتلاء نسبت به این مشکل بی اهمیت باشد، در آینده حتی قادر به انجام کار های روزمره خود نیست.

درمان این بیماری بنابر نوع و شدت بیماری متفاوت است. در ادامه، راه‌ های مختلف درمان این عارضه اسکلتی_عضلانی را بررسی می‌ کنیم؛

  • دارو ها: پزشک، دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند؛ ایبوپروفن، ناپروکسن یا کورتیکو استروئید ها (مانند پردنیزولن) را تجویز می کند. این دارو ها می ‌توانند در کاهش التهاب و درد مفصل مچ دست موثر باشند.
  • فیزیوتراپی: جلسات فیزیوتراپی با هدف تقویت عضلات مچ دست، افزایش محدودیت حرکت، کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل صورت می گیرد. تمرینات تقویتی، تمرینات انعطاف ‌پذیری، ماساژ و درمان ‌های فیزیکی توسط فیزیوتراپیست در بهبود وضعیت شما نقش دارد.
  • استفاده از دستمال گرم یا سرد: استفاده از دستمال گرم به کاهش درد و تسکین آرتریت مچ دست نقش دارد. همچنین، استفاده از بسته ‌های سرد (مانند یخ) به تسکین التهاب و تورم مفصل کمک می کند. بیماران باید به صورت مکرر در طول روز انجام دهند.
  • استفاده از وسایل حمایتی: استفاده از باند مچ دست، برگه ‌های مچ دستی، اسپلینت ‌های مفصل و دستکش ‌های حمایتی به حفظ استحکام و استقرار مفصل مچ دست کمک می کند. این وسایل می ‌توانند فشار مناسب را بر مچ دست ایجاد کرده و حرکات غیرطبیعی را کاهش دهند.
  • تغییرات در سبک زندگی: انجام تغییرات در سبک زندگی به بهبود علائم آرتریت کمک می کند. به عنوان مثال، استفاده از تکنیک‌ های مدیریت استرس، حفظ وزن سالم، انجام تمرینات مناسب و استفاده از تکنیک‌ های آرامش و روانشناسی مثبت در بهبود وضعیت شما موثر است.
  • و…

آرتریت مچ دست، حالتی التهابی و اتوایمیونی است، که باعث ضعف مفاصل در این ناحیه از بدن می شود. اگر درگیر این مشکل اسکلتی_عضلانی هستید، در اسرع وقت به پزشک معالج رجوع کنید.

راه های درمان آرتریت مچ دست

راه های تشخیص آرتریت مچ دست

در این بخش از مقاله درباره چگونگی تشخیص آرتریت مچ دست صحبت می کنیم. این مشکل عضلانی_اسکلتی باید در وقت مناسب درمان شود، تا در آینده توان حرکتی بیمار، محدود نشود.

تشخیص این بیماری معمولاً توسط یک پزشک ارتوپدیست یا روماتولوژیست انجام می‌ شود. کادر درمان، ابتدا سوالاتی درباره علائم و علل آرتریت مچ دست از بیماری می پرسند، تا از وضعیت سلامت او مطلع گردند.

همچنین با انجام آزمایش های بالینی، سلامت بیماری را بررسی می کنند، تا علائمی مانند؛ تورم، درد، محدودیت در حرکت و تغییر شکل غیرطبیعی مفاصل را بررسی نمایند. آزمایش خون نشان دهنده وجود علائم التهابی در بدن است. آزمایشاتی مانند؛ سرعت رسوب پلاکت (ESR) و پروتئین C-واکنش (CRP) به تشخیص آرتریت کمک می کنند.

آزمایشات تصویربرداری مانند؛ ایکس‌ ری مفصل مچ دست، سونوگرافی، رادیوگرافی و مغناطیس ‌تصویری (MRI) به نمایش تصاویر دقیق ‌تر از مفاصل و بافت‌ های اطراف آن ها نقش دارد.

در برخی موارد، پزشک نمونه ‌ای از مایع مفصل مچ دست را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کند. این آزمایش، تصویر دقیقی از وضعیت مفاصل بیمار در اختیار پزشک قرار می دهد.

 

دکتر یاسر نژادی

سخن پایانی

آرتریت مچ دست، نوعی بیماری التهابی است، که سلامت شما را تهدید می کند. برای رهایی از این بیماری باید پیرو روش های دارو درمانی و جلسات فیزیوتراپی باشید. دکتر یاسر نژادی از پزشکان بزرگ این صنعت است، که در فضای مجازی نیز فعالیت می کند. با مراجعه به این وب سایت زیر نظر بهترین دکتر های ایران، معالجه می شوید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.