تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن

تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن تنها از عهده پزشک ارتوپد و کادر درمان بر می آید. این مشکل اسکلتی_عضلانی درد و ضعف بسیاری برای فرد به دنبال دارد. با وجود این مشکل، توانایی حرکت از او سلب می شود. از این رو برای انجام کار های شخصی خود نیز محتاج دیگری است.

در رفتگی زانو، درد بسیاری برای فرد به همراه دارد. این مشکل باعث پاره شدن لیگامان های طرفی و مقاطع در این ناحیه از بدن می شود. وقتی مفصل زانو آسیب ببیند، بهبود وضعیت آن سخت و درد آور است.

در ادامه مبحث درباره چگونگی تشخیص این بیماری و درمان آن صحبت می کنیم، یا ما همراه شوید.

در رفتگی زانو و علل بروز آن

مقاله تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن، یکی از مطالب پزشکی است، که درباره این عارضه اسکلتی_عضلانی صحبت می کند. رفتگی زانو (زانو درونگرا) یک وضعیت است، که در آن زانو ها به طور غیرطبیعی به داخل خم شده و به هم نزدیک می‌ شوند.

در این حالت، فاصله بین دو زانو کاهش می یابد. همچنین سطح تماس مفاصل کمتر از حد معمول است. این مشکل اسیب سختی به سیستم اسکلتی فرد می زند. این دسته از بیماران، تعادل خود را برای راه رفتن و ایستادن از دست می دهند و نمی توانند بدون کمک از دیگری کار های روزمره خود را انجام دهند.

تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن، از عهده شما خارج است. علائم این بیماری شبیه به دیگر مشکلات عضلانی در این ناحیه است. به همین خاطر حتی پزشکان بعد از چندین آزمایش و جلسه متوالی نظر نهایی خود را می دهند. موارد زیر علل بروز این بیماری را نام می برد؛

  • ضعف عضلات: ضعف عضلات پهلوی بازویی (معروف به عضلات VMO) که در بخش قدامی ران قرار دارد، منجر به در رفتگی زانو می شود. این عضلات برای حفظ استحکام و استقرار زانو در موقعیت صحیح، بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.
  • عدم تعادل عضلانی: عدم تعادل بین عضلات قدامی و عقبی ران در شکل گیری این بیماری موثر است. عضلات قدامی ران (مثل عضلات کوادریسپس) و عضلات عقبی ران (مانند عضلات ایزیوکینتریک) باید در تعادل با یکدیگر عمل کنند، تا استحکام زانو حفظ شود.
  • عوامل ساختاری: مبحث تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن، آموزنده و تا حدودی تخصصی است. برخی از عوامل ساختاری نیز در بروز این مشکل نقش دارد. ضعف ارتباطات مفصلی، نقص در ساختار بافتی مفصل زانو و ضعف لیگامانت ‌های زانو، سلامت افراد را تهدید می کند.
  • آسیب ‌های قدیمی: آسیب ‌های قدیمی مانند؛ آسیب به رباط‌ های صلیبی به طور غیر مستقیم با فرو رفتگی زانو می شوند. در این حالت، ضعف عضلات و عدم استحکام در ساختار زانو به علت آسیب قدیمی به رباط ‌ها رخ می دهند.

مبحث تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن به شما کمک می کند، تا راه حلی مناسب برای بهبود وضعیت خود به دست آورید. این عارضه باعث عدم استقرار و استحکام زانو می شود. همچنین می ‌تواند به مشکلاتی مانند؛ درد زانو، آسیب مفصلی و ناتوانی در حرکت زانو منجر گردد.

در رفتگی زانو و علل بروز آن

تشخیص در رفتگی زانو

مقاله تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن از مطالب پر طرفدار صنعت بزرگ پزشکی است. تشخیص فرو رفتگی زانو به وسیله پزشک متخصص و تحت بررسی های مختلفی انجام می ‌شود.

این مشکل، توان حرکتی فرد را در سطح پایینی قرار می دهد. در صورتی که استخوان ها از جایگاه اصلی خود خارج شوند، به یکدیگر به خصوص بخش مفصلی فشار می روند. در زیر به برخی از روش‌ های تشخیص این بیماری اشاره می کنیم؛

  • معاینه فیزیکی: پزشک با بررسی زانو ها و مفاصل مجاور، نشانه‌ های در رفتگی استخوان ها را در بخش زانو تشخیص می دهد. این معاینه شامل؛ بررسی استحکام و استقرار زانو ها، بررسی نقاط درد و تورم، اندازه‌ گیری فاصله بین دو زانو و بررسی تماس بین سطح‌ های مفصلی است.
  • تاریخچه بیماری: پزشک سوالاتی درباره تاریخچه بیماری و علائم مربوط به در رفتگی زانو می پرسد. سوالات آن درباره زمان شروع علائم، شدت درد، عوامل تحریک ‌کننده و تجربه‌ های قبلی مرتبط با این مشکل است.
  • تصویربرداری: برای تشخیص دقیق ‌تر، پزشک از روش ‌های تصویربرداری مانند؛ ایکس ‌ری زانو، سونوگرافی، رزونانس مغناطیسی (MRI) یا آرتروگرافی استفاده کند. این روش‌ ها، از ساختار داخلی زانو تصویربرداری می کنند و نشان دهند میزان و شدت در رفتگی زانو است.
  • آزمایش ‌های تکمیلی: تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن، زیر نظر کادر درمان انجام می شود. در برخی موارد، پزشک، آزمایش ‌های تکمیلی نظیر؛ آزمایش خون، آزمایش مایع مفصلی و آزمایش ‌های عملکردی از متقاضیان درمان می گیرد، تا علت آن به صورت دقیق مشخص شود.

تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن وابسته به علائم و نشانه ‌های مربوطه و بررسی ‌های متخصصانه دارد. در صورتی که شما علائم ابن مشکل را تجربه کردید، باید تحت درمان قرار گیرید.

تشخیص در رفتگی زانو

درمان در رفتگی زانو

در این بخش از مقاله تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن درباره چگونگی رهایی از بند این بیماری صحبت می کنیم. درمان در رفتگی زانو بستگی به علت و شدت مشکل دارد. در برخی موارد، درمان های دارویی کافی نیستند، بایستی حتما فرد متقاضی مورد جراحی قرار گیرد. در زیر به برخی از روش ‌های درمان رفتگی زانو اشاره می ‌کنیم؛

  • تقویت عضلات: تقویت عضلات پهلوی بازویی (VMO) و عضلات قدامی ران می‌ تواند به استحکام و استقرار زانو کمک کند. تمرینات تقویتی مانند؛ انجام حرکات ایزومتریک، ایزوتونیک و ایزوکینتیک، استفاده از ترازوی بار و تمرینات تعادل و کوئردیناسیون مفید می باشد.
  • فیزیوتراپی: مقاله تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن، اطلاعات مفیدی درباره شیوه های درمانی تهاجمی و غیر تهاجمی جهت بهبود این مشکل پیش روی متقاضیان قرار می دهد. جلسات فیزیوتراپی با هدف تقویت عضلات، افزایش استقرار زانو، کاهش التهاب، درد و بهبود عملکرد زانو انجام می شود.

روش ‌های مانند؛ الکترو دیاگنوزیس، تمرینات با توپ فیزیوتراپی، ماساژ و درمان ‌های خنک‌ کننده برای بیمارانی که با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنند، مفید است.

  • استفاده از وسایل حمایتی: استفاده از وسایل حمایتی مانند؛ باند زانو، آرنج زانو و آبسوربانت ‌ها به استحکام و استقرار زانو کمک می کند. این وسایل، فشار مناسبی بر زانو ایجاد می نمایند و حرکات غیر طبیعی را کاهش می دهند.
  • مصرف دارو ها: در برخی موارد، مصرف دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند؛ ایبوپروفن یا استفاده از محلول‌ های تزریقی در کاهش التهاب و درد زانو مفید است. همچنین، پزشک می تواند دارو های دیگری برای شما تجویز کند.
  • جراحی: در موارد شدید، تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن، نیازمند جراحی است. در چنین شرایطی تنها راه درمان بیمار برای رهایی از این عارضه، جراحی می باشد.

درمان در رفتگی زانو

سخن پایانی

تشخیص در رفتگی زانو و درمان آن از عهده بیمار خارج است. او نمی تواند وضعیت خود را به صورت دقیق شرح دهد. به همین خاطر بایستی در صورت رویت علائم آن، در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

دکتر یاسر نژادی در زمینه جراحی زانو و بیماری های اسکلتی_عضلانی فعال است. او و همکارانش به عنوان مشاور نیز در فضای مجازی خدمت می کند. با مراجعه به وب سایت او، درمانی موثر برای رفع مشکل خود بیابید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.