علت درد شانه چیست و چه راه درمانی دارد؟

بیشتر افراد زمانی که دچار درد شانه می شوند، ممکن است بخواهند از درمان های خانگی استفاده کنند. اما ممکن است این درد مدت زیادی طول بکشد و افراد را کلافه کند. در این موقعیت افراد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرده، علت درد شانه را مشخص کنند، بهترین روش درمانی را انتخاب کنند.

در ادامه قصد داریم به بررسی این موقعیت بپردازیم. درد شانه می تواند علت های مختلفی داشته باشد، که ساده ترین آن خستگی و فعالیت های روزانه می باشد. در ادامه به دلایل رایج درد شانه خواهیم پرداخت.

علت درد شانه می‌تواند پارگی یا کشیدگی تاندون باشد

همانطور که می دانید احساس درد در شانه ها، می تواند موقتی یا همیشگی باشد. احساس درد در هر نوبت می تواند شدید یا کم باشد. در صورتی که درد شانه های شما طولانی و غیرعادی است، بایستی بررسی های متعددی صورت پذیرد تا بتوانیم دلیل درد را بیابیم. کشیدگی تاندون ها می تواند دلیل درد شانه به شمار بروند.

 

علت درد شانه می‌تواند پارگی یا کشیدگی تاندون باشد

·         پارگی تاندون و شانه درد

همانطور که قبلا اشاره کردیم پارگی یا کشیدگی تاندون ها باعث می شود افراد در شانه های خود احساس درد و ناراحتی داشته باشند. عوامل مختلفی وجود دارد، که باعث آسیب دیدگی تاندون ها می گردد. در برخی موارد ممکن است افزایش سن یا فعالیت های بیش از اندازه باعث آسیب دیدگی در تاندون شود.

پس از افراد مسن ورزشکاران بیشترین افرادی هستند، که در معرض پارگی تاندون شانه قرار می گیرند. علت این امر هم فعالیت های بیش از حد و فشار به شانه ها می باشد. بنابراین افراد لازم است، که در هنگام ورزش کردن نکات ورزشی را رعایت کنند تا دچار مشکل پارگی ودرد شانه ها نشوند.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

هر آن‌چه باید درباره بورسیت و شانه درد باید بدانید

در برخی موارد بورسیت می تواند علت درد شانه باشد. دلیل ابتلا به بورسیت وجود التهاب در بورس شانه ها می باشد. بنابراین به محض احساس درد در شانه ها فکر نکنید، که تاندون های شما حتما دچار آسیب دیدگی شده است. در برخی موارد ایجاد التهاب در کیسه های کوچکی، که مابین شانه ها و استخوان ها قرار دارد، باعث درد شانه ها می شوند.

این کیسه های کوچک شبیه بالش هستند، درون آن ها با مایع پر شده است. این عارضه معمولا در افرادی بروز می کند، که در سن زیر 40 سال قرار دارند. این کیسه ها به هر دلیلی ممکن است دچار التهاب شده و علت درد شانه در افراد باشند. برای درمان بورسیت شانه ها معمولا استراحت را پیشنهاد می کنند. لازم است که به شانه های خود فشار وارد نیاورید تا درد آن ساکت شود. در صورتی که این مشکل با استراحت کردن از بین نرفت، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان برای درمان بیماری بورسیت که علت درد شانه است، از روش های درمانی مختلفی مانند استفاده از داروی خوراکی، تزریقی و در برخی موارد نادر هم از عمل جراحی استفاده می کنند.

هر آن‌چه باید درباره بورسیت و شانه درد باید بدانید

درد در شانه می‌تواند به علت پارگی روتاتور کاف باشد

پارگی روتاتور کاف یکی دیگر از مواردی است که می تواند علت درد شانه باشد. این مشکل معمولا برای ورزشکاران و افراد میانسال که فعالیت های زیادی انجام می دهند، اتفاق می افتد. گاهی اوقات ئارد شدن ضربه های سنگین به شانه ها باعث پارگی روتاتور کاف می شود. این عارضه ممکن است تا چند ماه فرد را درگیر درد و عوارض آن کند.

در برخی موارد هم ضربه به صورت یکباره و ناگهانی نیست، در مدت زمان طولانی ضربات مختلفی به شانه وارد می شود، که به مرور زمان موجب پارگی روتاتور کاف می گردد. ممکن است این پرسش مطرح شود، که ورزشکاران دارای بدن سالمی هستند، چرا باید دچار پارگی روتاتور کاف شوند.

ورزشکارانی که در رشته هایی مانند قایقرانی، تنیس، وزنه برداری، بیس بال فعالیت می کنند، برای انجام دادن حرکات ورزشی باید به میزان زیادی دست های خود را حرکت دهند. در صورتی که این حرکات بر اساس اصول نباشد، روتاتور کاف دچار پارگی می شود.

برای درمان پارگی روتاتور کاف از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

در صورتی که علت درد شانه شما پارگی روتاتور کاف باشد، لازم است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. در صورت نیاز به بررسی های بیشتر معمولا پزشکان از شما می خواهند آزمایش های مختلفی مانند اشعه ایکس، ام آر آی، سونوگرافی و …. را انجام دهند. یکی از متداول ترین شیوه های درمان پارگی روتاتور کاف این است که بیمار هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نماید.

زمانی که بیماری در مراحل نخست باشد، پزشک فیزیوتراپی تجویز می کند. در صورت پیشرفت مشکل امکان انجام جراحی نیز وجود دارد.

درباره شانه یخ زده چه می‌دانید؟

شانه یخ زده می تواند یک علت درد شانه باشد. افرادی که مبتلا به این عارضه می شوند، حس می کنند شانه های آن ها یخ زده است، احساس دردی آزار دهنده را دارند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، معمولا شب ها بیشتر احساس درد و ناراحتی دارند. به این دلیل که فرد بر روی شانه ی خود می خوابد و به آن فشار وارد می کند. این علت درد شانه بیشتر در زنان شایع است، مردان کمتر مبتلا می شوند.

تصادف و شکستگی هم می توانند باعث ایجاد شانه یخ زده در افراد شوند. در حالت طبیعی مشکل شانه یخ زده در طی 16 تا 18 ماه برطرف می شود.

افرادی که علت درد شانه آن ها بیماری شانه یخ زده است، برای درمان عجله دارند می توانند برای تسریع روند بهبودی به فیزیوتراپ مراجعه نمایند، تا روند درمانی هر چه سریعتر انجام پذیرد. یکی دیگر از روش های درمانی پیشنهاد شده برای از بین بردن این نوع عارضه تزریق داروی کورتیکواستروئید می باشد. زمانی که مشکل حاد باشد پزشکان عمل جراحی را پیشنهاد می کنند.

درباره شانه یخ زده چه می‌دانید؟

سخن پایانی

علت درد شانه می تواند عوامل مختلفی باشد. همانطور که در بالا ذکر کردیم درد شانه در برخی موارد نیاز به درمان های پیشرفته ندارد. اما زمانی که این درد در زندگی شما اختلال ایجاد می کند، لازم است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. نکته مهم در اینجا انتخاب کلینیک مناسب و پزشک متخخص است.

یکی از مراکز تخصصی معتبر در این زمینه کلینیک دکتر یاسرنژاد می باشد. شما می توانید با مراجعه به این کلنیک و دریافت مشاوره های لازم بهترین انتخاب روش برای درمان را تجربه کنید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.