ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو

افرادی که جراحی مفصل زانو انجام داده اند و یا به دنبال جراحی مفصل هستند باید ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو را برای مراقبت های بعدی بدانند. این ورزش ها به شما در بازیابی به زندگی و فعالیت های عادی کمک می نماید و موجب بهبودی شما می گردد.

دکتر یاسر نژادی،‌ بهترین جراح و ارتوپد،‌ به طور میانگین نیم ساعت ورزش های مناسب، که در ادامه به آن ها می پردازیم را توصیه می نماید. این مقاله شما را با مراقبت ها و ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو آشنا می سازد.

ورزش های اولیه پس از جراحی

این ورزش ها سریعا و پس از ریکاوری بعد از عمل قابل اجرا هستند و مانع از لخته شدن خون می گردند و جریان خون را در پاهای شما به راه می اندازند. به علاوه با انجام آنها می توانید عضلات پای خود را تقویت نموده و تحرک زانو را افزایش دهید.

اگرچه ممکن است در ابتدا کمی به سختی ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو را انجام دهید و کمی احساس درد نمایید،‌ اما به مرور انجام آن ها برای شما راحت تر می گردد. این ورزش ها شامل موارد زیر است:

  • این تمرینات که بهتر است در طی دو دقیقه تا زمان خستگی بیمار و چندین بار تکرار شود، معمولا شامل ست های چهار سر ران است و انجام آن به این صورت است که ابتدا عضلات ران را سفت نموده و برای ۱۰ ثانیه نگه داشته و سپس زانو را صاف نمایید.
  • نوع دیگر ورزش مربوط به ست چهار سر ران شامل بالا بردن پا می باشد.

در این نوع ورزش بیمار باید در شرایطی که زانو بر روی تخت صاف می باشد،‌ باید عضلات ران خود را منقبض نماید و پا را کمی بالا ببرد. این ورزش نیز بهتر است به مدت ۱۰ ثانیه به طول انجامد و چندین بار، تا زمانی که بیمار احساس خستگی نماید تکرار شود.

ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو،‌ به شما در برگشت سریع نیروی عضلات ران کمک می نماید و بهتر است به صورت مستمر انجام شوند.

  • ورزش دیگر که بالافاصله پس از جراحی باید انجام شود،‌ به این صورت است که همراه با سفت کردن ساق پا،‌ پای خود را بالا و پایین ببرید. انجام این ورزش نیز تا سه بار در یک ساعت پیشنهاد می شود. این فعالیت برای بهبودی کامل و کاهش عوارض و تورم پس از عمل توصیه می گردد و شما می توانید در هر شرایطی آن را انجام دهید.
  • از دیگر ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو،‌ می توان به تمرین صاف کردن زانو اشاره نمود. در این ورزش یک پارچه لوله شده را بالای پاشنه قرار داده و ناحیه ران را منقبض نمایید. سپس تلاش کنید تا زانوی خود را به طور کامل به مدت ۱۰ ثانیه صاف نمایید. این ورزش را نیز تا زمانی که احساس خستگی نکرده اید انجام دهید.
  • فعالیت بعدی به این صورت است که پای خود را جمع نمایید به طوری که زانو خمیده شود و ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس پا را صاف نمایید. این ورزش نیز باید چندین مرتبه تا زمانی که احساس خستگی می کنید، تکرار شود.

ورزش های اولیه پس از جراحی

  • در ادامه ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو، خم شدن زانو با تکیه گاه را شرح می دهیم. در این ورزش در حالی که روی صندلی و یا تخت نشسته اید و پاها آویزان است، پای خود را برای کمک به پای جراحی شده پشت پاشنه قرار دهید و آهسته زانوی خود را به مدت ۱۰ ثانیه خم نمایید. این ورزش را نیز تا زمانی که خسته می شوید ادامه دهید.

ورزش های اولیه پس از جراحی

  • ورزش دیگر که بلافاصله پس از عمل پیشنهاد می شود، خم زانو بدون پشتیبانی است. در این فعالیت در حالی که بر روی تخت یا صندلی نشسته اید زانو را به آرامی خم نموده و روی زمین بگذارید. در این ورزش سعی کنید با خم کردن بالاتنه به سمت جلو میزان خم شدن پا را افزایش دهید. برای مدت زمان ۱۰ ثانیه بمانید و سپس زانو را صاف نمایید.

برای تمامی ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو، پیشنهاد می شود که تا زمانی که خسته می شوید ادامه دهید.

ورزش های اولیه پس از جراحی

پیاده روی پس از تعویض کامل مفصل زانو

پس از جراحی پزشک به شما توصیه می کن تا مسیرهای کوتاه را به آرامی پیاده روی نمایید تا بتوانید در مدت زمان کوتاه به زندگی روزمره خود برگردید. با پیاده روی مناسب و صحیح که در ابتدا با واکر انجام می گیرد قدرت عضلات و تحرک را به زانوی خود باز می گردانید.

بنابراین همانطور که ذکر شد یکی از ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو، پیاده روی است. برای این کار باید واکر را در فاصله کوتاهی جلو برده و سپس پایی که تحت جراحی قرار گرفته است را به آرامی به جلو ببرید و زانو را به اندازه ای که پاشنه پا به زمین می رسد، صاف کنید.

به این صورت به آرامی و با حرکت صحیح زانو و مچ پا خم می گردد و می توانید به آرامی راه بروید.

ورزش های اولیه پس از جراحی

ممکن است در ابتدا این کار برای شما سخت باشد ولی به مرور می توانید توانایی خود را برای راه رفتن برگردانید. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید پرهیز از عجله و سرعت است.

ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو،‌ منجر به افزایش قدرت و استقامت شما شده و به شما کمک می کند کم کم بتوانید وزن خود را تحمل و بی نیاز از واکر حرکت نمایید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

بالا رفتن و پایین آمدن از پله پس از جراحی

یکی دیگر از نکاتی که باید پس از جراحی به آن توجه نمایید بالا رفتن از پله و پایین آمدن است. بالا رفتن از پله ها یک ورزش تقویتی به شمار می آید که برای انجام آن در ابتدا به یک نرده نیاز خواهید داشت. در این حرکت قدم ها را به آرامی بردارید و از حرکت های ناگهانی خودداری نمایید.

نکته مهم بعدی که در موضوع ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو، قابل ذکر است این است که همیشه باید با زانوی سالم بالا بروید و پایین آمدن را با زانوی جراحی شده انجام دهید. و اینکه اطمینان داشته باشید که ارتفاع پله ها مناسب و استاندارد است.

ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو

فعالیت های پیشرفته

در ادامه موضوع ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو،‌ به فعالیت های پیشرفته تر که در بهبود شما کمک می نمایند،‌ می پردازیم. این ورزش ها شامل:

  • خم زانو در حالت ایستاده است که می توانید با کمک گیری از واکر زانوی خود را به مدت ۱۰ ثانیه خم و ران را بلند نمایید. سپس زانو را صاف نمایید و پاشته خود را به زمین برسانید. این حرکت را نیز تا زمانی که خسته می شوید ادامه دهید.

ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو

  • ورزش پیشرفته بعدی به این صورت است که به پشت خوابیده و حوله ای را روی پای خود بیاندازید و به آرامی و با فشار ملایم زانوی خود را به مدت ۱۰ ثانیه خم نمایید. این ورزش را نیز چندین بار تکرار نموده تا احساس خستگی کنید.
  • ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو

سایر ورزشهای لازم بعد از تعویض کامل مفصل زانو،‌ ورزش با وزنه می باشند که می توانید وزنه های سبک را در اطراف مچ پا قرار داده و ورزش های عنوان شده را انجام دهید.

همچنین می توانید پس از گذشت مدت زمان مناسب و زیر نظر پزشک خود ورزش دوچرخه سواری را انجام دهید.

کلام پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی ورزش های لازم و مناسب پس از تعویض کامل مفصل زانو را که به شما در بازگشت قدرت و توان عضلانی کمک می نماید، بیان کنیم. اگر پس از مطالعه نیاز به اطلاعات تکمیلی دارید، با مراجعه به وب سایت دکتر یاسر نژادی سوالات خود را با ما در میان گذارید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.