آرتریت پا و مچ پا

درباره بیماری آرتریت شاید بسیاری از شماها اطلاعات لازم را نداشته باشید. این بیماری یعنی یک یا چند مفصل شما دچار التهاب شود. آن نیز می تواند، منجر به بروز درد و سفتی در تمامی مفصل های بدن شما گردد. آرتریت پا و مچ پا از تمامی انواع آن متداول تر است. اگر که بگوییم؛ آن از صد نوع بیشتر است، به دروغ نیست! ولی اکثر آن ها پا و مچ پاهای شما را به خود درگیر می کند.

تمامی آن ها شما را از انجام بسیاری از کارها باز می دارد و باعث می شود، انجام فعالیت هایی که از آن ها نهایت لذّت را می برید، طعم تلخی به خود بگیرد. درست است، هیچ گونه درمانی برای این نوع از بیماری وجود ندارد! ولی با برخی از گزینه های موجود می توانید، روند پیشروی بیماری را کندتر از پیش کنید. پس شما که خواننده این مطلب هستید، با درمان مناسب قطعاً توانِ مدیریت این بیماری را خواهید داشت.

با آناتومی مچ پاها بیشتر آشنا بشوید

پیش از صحبت درباره آرتریت پا و مچ پا بهتر است، با یکدیگر درباره آناتومی پا و مچ پا سخن بگوییم. در زمان ایستادن ها، گام برداشتن یا دویدن پاها و مچ پاها شوک ها را جذب نموده و تعادل را برای شما به ارمغان می آورد. مچ پا در زندگی تمامی ما نقش مهمی دارد. در درجه اوّل حرکات رو به بالا و رو به پایین برای شما امکان پذیر می شود. بیشتر از سی مفصل در این قسمت دامنه حرکتی را برای شما ممکن می سازد.

بیشتر مفاصل که در بدن شما وجود دارد، قسمت انتهایشان با مایعی غضروفی پوشیده شده است. در واقع مایعی که برروی مفصل پا خودنمایی می کند، حرکت را برای شما آسان تر می نماید. نوار بافتی به اسمِ لیگامان منجر به اتصال استخوان ها به همدیگر می گردد. علاوه بر تمامی این ها تاندون ها هم از مفصل ها حمایت می نمایند. در آرتریت پا و مچ پا معمولاً انگشت شست یا میانه

ما در ادامه با شما بیشتر درباره این مسئله صحبت خواهیم کرد. پس بهتر است، تا لحظات پایانی با ما همراه بشوید.

با آناتومی مچ پاها بیشتر آشنا بشوید

با انواع آرتریت پا و مچ پا بیشتر آشنا شوید

ما در این قسمت انواع گوناگون آرتریت مربوط به پا و مچ پا را بررسی خواهیم کرد. لطفاً با ما در ادامه همراه باشید؛

1.      استئوآرتریت

این آرتریت با نامِ ساییدگی و پارگی هم شناخته می شود. در واقع بسیاری از افراد در سنین میانسالی با این نوع بیماری همراه می شوند. البته امکان دارد، استئوآرتریت در افراد جوانتر هم بروز پیدا کند! در آرتریت پا و مچ پا از نوعِ استئوآرتریت غضروف موجود برروی مفاصل کارآیی خود را از دست می دهد. سپس غضروف مفصلی ساییده شده و آن قسمتِ محافظ میان استخوان کم و کمتر می گردد. این فرآیند نهایتاً
موجبِ سایش استخوان ها برروی همدیگر و در پایان تولید استئوفیت زجر آور می ‌شود.

2.      روماتوئید

این بیماری قادر است، چند مفصل در جای جای بدن را تحت تأثیر قرار دهد. البته معمولاً این نوع از آرتریت پا و مچ پا از پاهای شما آغاز می شود. این نوعِ بیماری معمولاً به حالت یکسان مفاصل بدن شما را درگیر می کند. مثلاً هردوی پای شما تحت تأثیر قرار می گیرد!

در آرتریت روماتوئید سلول ایمنی به سمت پوشش سینوویوم مفاصل می رود و منجر به بروز ورم در این نواحی می شود. با گذر روزها بیماری شما به اوج خود رسیده و ممکن است، دفورمیتی و عدم توانایی در مفاصل به وجود آید.

دلیل این نوع از بیماری هنوز که هنوز است، مشخص نشده ولی یک بیماری ارثی محسوب نمی شود. در واقع محققان بر این باور هستند، که وجود برخی از ژن ها منجر به بروز چنین حساسیت هایی می شود. اغلب یک محرک چون؛ عفونت موجبِ فعال شدن ژن ها می گردد. در نهایت برای مقابله با چنین محرک هایی سیستم ایمنی موادی را تولید می کند، که به سمت مفاصل حمله ور می شوند.

3.      پس از تروما

نوعی از آرتریت به اسمِ پس از تروما است. در این بیماری پا و مچ پای شما در خطر است. شکستگی گاهاً دررفتگی به خصوص در قسمت رویه مفصلی صدمه دیده، متداول ترین آسیب پس از تروما می باشد. در چنین بیماری فرسایش غضروف ها رُخ می دهد. ولی این مسئله می تواند، تا ماه ها پس از صدمات اوّلیه خود را نشان بدهد.

مفصلی که دچار صدمه دیدگی شده حدوداً هشت برابر بیش از مفاصل سالم در معرض آرتریت پا و مچ پا هستند. در نتیجه بدن امکان دارد، موادی را ترشح نماید، که منجر به حذف سلولی در سلول غضروفی مفاصل بشود.

نشانه های بیماری آرتریت

نشانه های این بیماری به غضروف وابستگی بسیاری دارد. اغلب یک غضروف دچار آرتریت پا و مچ پا درد آفرین می شود. دردها با گذر زمان خود را نشان داده و بروز ناگهانی آن اتفاق می افتد. علاوه بر تمامی این ها نشانه های دیگری هم دارد، که از قرار زیر می باشد؛

  • باد کردن و بروز قرمزی در آن.
  • بروز مشکل در راه رفتن های بیمار.
  • احساس ناراحتی و درد که با فعالیت شدید بیشتر می شود.
  • ایجاد حساسیت بسیار در زنان ورود فشار از جانب شما به مفصل.
  • بیشتر شدنِ درد و ورم صبحگاهی و یا پس از نشستن و در زمان استراحت.

نشانه های بیماری آرتریت

معاینه ارتوپد آرتریت پا و مچ پا

دکتر ارتوپد در زمینه آرتریت پا و مچ پا کمک شایانی به شما خواهد کرد. تمامی داروهای مصرفی‌تان را از شما پرسیده و شما را به خوبی معاینه می کنند. ممکن است، سؤالات زیر توسطِ پزشک معالج از شما پرسیده شود؛

  • چه زمانی احساس درد دارید؟
  • دقیقاً کدام قسمت از پای شما درد دارد! آیا در هردو پای خود درد دارید؟
  • آیا درد شما به صورت موقت است، یا دائمی می باشد؟ در صبح یا شب احساس بدتر شدن درد را دارید؟

علاوه بر این ها پزشک ارتوپد در ارتباط با سابقه ورود صدمه به پاهای شما می پرسد. اگر که شما بگویید؛ آرتریت پا و مچ داشته اید، پزشک درباره صدمات وارده به پا و زمان وقوع این اتفاق از شما خواهد پرسید. علاوه بر این ها پزشک معالج کفش های شما را بررسی خواهد کرد. هدف از چنین کاری مشخص کردنِ هرگونه ساییدگی غیر معقول است.

از سویی طریقه راه رفتن شما تجزیه و تحلیل خواهد شد. پس باید مقابل پزشک معالج قدم بردارید! بروز درد و ناراحتی به دلیل آرتریت پا و مچ پاها نحوه راه رفتن شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. مثلاً لنگیدن شما اطلاعات نسبتاً دقیقی را در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

چگونگی درمان این بیماری

بهتر است، به صراحت بگوییم؛ هیچ گونه درمانی برای آرتریت پا و مچ پا وجود ندارد. ولی برخی از درمان ها می توانند، به تسکین دردهای شما کمک شایانی کنند. ما در قسمت زیر به این نوع از درمان ها می پردازیم؛

درمان بدون انجام جراحی

درمان اوّلیه که برای این بیماری انتخاب می شود، اغلب بدون جراحی است. پس امکان دارد، پزشک شما طیفی از گزینه های درمانی زیر را انتخاب بنماید!

1.      سبک زندگی خود را تغییر بدهید

بعضی از تغییرات می تواند، در سبک زندگی آدمی بسیار مفید باشد! به گونه ای که روند بیماری شما یعنی آرتریت پا و مچ پا را کندتر پیش ببرد. این نوع از تغییرات در زندگی عبارت می باشد، از؛

  • ورزش های سنگین انجام ندهید. شما به جای این کار می توانید، ورزش هایی سبک انجام داده و به پا یا ساق پا کمتر فشار وارد کنید. مثل؛ دوچرخه سواری، انجام دادنِ شنا یا…!
  • وزن خود را کمتر از قبل بکنید. این گونه فشار وارده به مفاصل شما کمتر از قبل شده و عملکرد بهتری خواهید داشت.

با انجام چنین کارهایی قطعاً از پاهایی آرام تر و زندگی ریلکس تری برخوردار خواهید بود. مطمئن باشید!

2.      انجام فیزیوتراپی

با انجام تمریناتی خاص می توانید، دامنه حرکتی و انعطاف پذیری پاهای خود را افزایش بدهید. علاوه بر تمامی این ها به تقویت عضلات پای خود کمک کنید. پزشک معالج با برنامه ریزی تمرینات خاص برای شما می تواند، پاسخ گوی تمامی نیازهایتان باشد. درست است، که این کار به کاهش آرتریت پا و مچ پا کمک می کند، امّا گاهاً دردهای ‌شما را بیشتر خواهد کرد. چنانچه که این موضوع رُخ دهد، پزشک روش درمانی را تغییر خواهد داد.

 

3.      استفاده از دارو

استفاده از داروهای ضد التهابی همانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند، به کاهش درد در شما کمک کند. ولی در نظر داشته باشید، که اثر این دارو کاملاً موقتی بوده و کمی بعد از میان می رود.

درمان با انجام عمل

اگر که درمان غیر جراحی پاسخ گوی نباشد، جراح به احتمال بسیار عمل جراحی را پیشنهاد می کند. نوع جراحی به نوع همچنین محل آرتریت پا و مچ پا بستگی دارد. گاهاً پزشک شما بیشتر از یک جراحی را برای درمان توصیه می کند.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی آرتریت پا و مچ پا پرداختیم. شما را با انواع آرتریت پا همچنین نشانه های بروز آن آشنا ساختیم. این بیماری به دو روش قابل درمان است. ولی پیش از انجام هرگونه اقدامی باید به یک پزشک متخصص مراجعه و در این رابطه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. پس کاملاً محتاطانه عمل کنید!

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.