آرتریت نوجوانی

برای کودکان شما هم رُخ داده است، که از بروز درد در مفاصل خود احساسِ ناراحتی کنند. در واقع مفصل محلیست که انتهای استخوان ها با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند. مثل؛ مفصل زانو، مفصل آرنج یا…! این درد در وجودِ کودکان بنابر دلایل مختلفی اتفاق می افتد. ولی اگر که مفاصل وی بیشتر از45  روز پی در پی ورم داشته باشد، یعنی او با آرتریت نوجوانی دَست و پنجه نرم می کند.

در واقع این بیماری طولانی مدّت بوده و آزار دهنده است. انواع مختلفی داشته و با آرتریت روماتوئید بزرگسالان کاملاً متفاوت می باشد. حال شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در ادامه این مطلب از دکتر یاسرنژادی همراه باشید.

با آرتریت در نوجوانان بیشتر آشنا شوید

این بیماری یک روند خودایمنی به شمار می رود. یعنی بدنِ نوجوانان به سلول ها و بافت های سالم خود حمله ور می شود. اگر که به دنبال علائم هستید، باید به التهابات مفصلی متوالی در چندین هفته توجه کنید. گاهاً نشانه های این بیماری خفیف بوده و چندان پیشروی نمی کند. حال گاهی اوقات آرتریت نوجوانی شدید بوده و موجب آسیب به بافت ها می شود. علاوه بر این ها می تواند، رشد استخوان ها را با مشکلاتی مواجه کند.

جدیداً کشف شده است، که اکثر کودکان مبتلا به آرتریت پانزده سال بعد از تشخیص هم دارای آرتریت فعال خواهند بود. مگر از درمان تهاجمی برای درمان خود استفاده نمایند.

با آرتریت در نوجوانان بیشتر آشنا شوید

آرتریت در نوجوانان دارای چند نوع است

نکته جالب توجه این که آرتریت نوجوانی به سه نوعِ اصلی تقسیم بندی می شود. این نوعِ از تقسیم بندی با توجه به مفاصل درگیر، نشانه های موجود همچنین آنتی بادی های خاصِ درون خون انجام می شود. پزشکِ متخصص برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر درباره بیماری نوجوان عزیز آن را تقسیم بندی نموده است. در کل سه نوعِ اصلی این بیماری برای نوجوانان وجود دارد؛

  • سیستمیک
  • پلی آرتیکولار
  • اولیگوآرتیکولار

ما در قسمت زیر هریک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. پس بهتر است، در ادامه همچنان با ما همراه باشید!

1.      سیستمیک

بیست و پنج درصد از نوجوانان با این نوع از آرتریت دست و پنجه نرم می کنند. آرتریت سیستمیک منجر به بروز دردهای ناگهانی در شما یا ورم و احساس ناراحتی می شود. اگر که در بدن فرزند شما التهاب اندام های داخلی رُخ دهد، یعنی به این نوع از آرتریت مبتلا شده است. شما می توانید، سیستمیک را از تب 120° فارنهایت تشخیص بدهید. البته تب بسیار در کودکان حدوداً باید دو هفته ادامه داشته باشد.

اگر که این بیماری به درستی تشخیص داده نشده و ادامه پیدا کند، احتمالاً آرتریت به سوی مفاصل دیگر هم حمله ور شود. نهایتاً کودکان را تا بزرگسالی خود با این بیماری همراه نماید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

2.      پلی آرتیکولار

یکی دیگر از آرتریت ها در نوجوانان پلی آرتیکولار است. این نوع از آرتریت چند منفصل را به صورت همزمان درگیر می کند. غالباً مفصل هایی که درگیر هستند، در هر دو سمت بدن قرار دارند. البته این قبیل از آرتریت ها می تواند، مفصل هایی بزرگ تر را هم به خود درگیر کند.

برخی از کودکان دارای آنتی بادی هایی در خون خود می باشند. این نوع از آنتی بادی ها نامی خاص دارد. در این حالت کودکان به شکل خطرآفرین تری از آرتریت نوجوانی مبتلا می گردند. در واقع آنتی بادی نوعی خاص از پروتئین محسوب می شود. این پروتئین ها معمولاً توسطِ بدن برای رو به رویی با عفونت مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین حالاتی از آرتریت، آنتی بادی ها به بافت بدن (یا همان بافت های خودی) حمله ور می شوند.

نکته جالب توجه این که پزشکان بر این باور هستند، که آرتریت پلی آرتیکولار با انواع بزرگسالی یکسان است!

3.      اولیگوآرتیکولار

مفاصل اندک نام دیگر اولیگوآرتیکولار است. در این قبیل از آرتریت نوجوانی فقط مفصل هایی کم از بیمار درگیر می گردد. نزدیک به شصت درصد از کودکانی که به آرتریت نوجوانی درگیر هستند، نوعِ اولیگوآرتیکولار می باشد. تقریباً دختران کمتر از هشت سال سن آن را بیش از پسران تجربه می کنند.

در اکثر بیماران تنها یک مفصل آنهم هم مچ پا یا زانو درگیر می شود. نام دیگر این نوع از آرتریت مونوآرتیکولار می باشد! اغلب آن بسیار خفیف بوده و گاهی علائم به صورت خود به خود کاهش پیدا کرده و نهایتاً رفع می شود. نکته جالب توجه این که در اولیگوآرتیکولار درگیری انگشتان دست یا پاها تقریباً غیر ممکن است.

آرتریت اولیگوآرتیکولار ممکن است، التهاب چشم بیمار را هم در پی داشته باشد. پس برای حفظ بیشتر سلامت کودکان و پیش گیری از تاری دید حتماً او را به صورت منظم به چشم پزشکی ببرید. چرا که امکان دارد، مشکلات مربوط به چشمان تا بزرگسالی امتداد یابد.

علت ابتلا به آرتریت در نوجوانان چیست؟

هیچ پزشکی تا به امروز علت اصلی ابتلا به آرتریت نوجوانی را کشف نکرده است. دانشمندان با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اند، کودکان دارای ژن هایی خاص را بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت می دانند. قرارگیری چنین کودکانی در معرض ویروس یا… احتمال بروز بیماری را افزایش می دهد. پس احتمال ابتلای بیشتر از یک فرزند در یک خانواده بسیار کمیاب است.

علائم بیماری آرتریت چیست

آرتریت نوجوانی هریک از کودکان را به طریقه ای درگیر به خود می کند. حال مدّت زمان نامشخصی هم ادامه پیدا می کند. گاهاً تمامی نشانه ها از بین رفته و بیمار به بهبودی کامل دست پیدا می کند. حال در بعضی دیگر از بیماران علائم عود پیدا می کند. گاهی در بعضی از کودکان علائم پنج بار عود نموده و دیگر از بین می رود. حال در بعضی از دیگر کودکان امکان دارد، علائم به حالت پی در پی عود نموده و او را با التهابات شدید مواجه کند.

متداول ترین نشانه های بیماری آرتریت

ما در این قسمت شایع ترین علائم مربوط به آرتریت نوجوانی را بررسی خواهیم کرد. لطفاً در ادامه همچنان با ما همراه باشید!

 

متداول ترین نشانه های بیماری آرتریت

  • کودکان شما مفصل هایی دردناک خواهند داشت. گاهی اوقات نخستین نشانه لنگیدن صبحگاهی به دلیل درد در زانو خواهد بود. البته برخی مواقع دست یا پاهای کودکان را هم به خود درگیر می کند.
  • ورم در مفاصل هم گاهی رُخ می دهد. درست است، که بسیاری از کودکان از دردهای خود به شما گلایه نمی کنند! ولی در کل او احساس خستگی داشته و میل به بازی کردن ندارد. حال برخی از مواقع هم وی تورم در غدد لنفاوی را تجربه کرده یا دیگر قسمت های بدن او متورم می شود.
  • در آرتریت نوجوانی امکان دارد، فرزند شما با لمس مفاصل خود احساس گرما و ملتهب شدن را داشته باشد. در برخی از انواع آرتریت نوجوانان التهاب در اندام های داخلی خود را تجربه می نمایند.
  • برخی مواقع عضلات موجود در اطراف مفاصل ضعیف شده و نرم می شوند.
  • در مواردی بسیار نادر فرزندان به تب بسیار بالا مبتلا شده که امکان دارد، بسیار سریع برطرف بشود.
  • گاهاً در آرتریت نوجوانی فرزندان شما مشکلات در رشد پیدا می کنند. امکان دارد، مفاصل آن ها بسیار کند یا تند رشد داشته باشند. یا این که به گونه ای غیر یکنواخت رشد پیدا کرده یا به یک سوی رشد پیدا کنند! مثلاً یک بازو بلند تر از بازوی دیگر کودک شما بشود.

حال گاهی اوقات آرتریت فرزند شما را با مشکلات چشمی رو به رو می کند. شما باید این مشکل را با مراجعه به چشم پزشک برطرف کنید. ایریدوسیکلیت بدون توجه و درمان منجر به ورود صدمات شدید به چشمان خواهد شد.

معاینه بیمار توسط دکتر

تشخیص به موقع چنین بیماری به سلامت جسمی نوجوان کمک شایانی خواهد کرد. درد را درمان کرده و مفاصل را از آسیب هایی شدید نجات بدهد. ارتوپد می تواند، طیف وسیعی از این آزمایشات را برای فرزند شما انجام بدهد. تهیه یک شرح کامل پزشکی و انجام معاینات لازم، آزمایش خون و ارائه آن ها به پزشک متخصص کمک می نماید، بیماری آرتریت نوجوانی به سرعت درمان شود.

معاینه بیمار توسط دکتر

 

درمان آرتریت چگونه انجام می شود

درمان آرتریت می باید برای کاهش ورم ها، تداوم حرکت کامل مفاصل بدون احساس درد انجام بشود. ما در قسمت زیر دو روش درمانی را مورد ارزیابی قرار داده ایم. بهتر است، در ادامه متن با ما همراه باشید؛

درمان آرتریت بدون انجام جراحی

در قسمت زیر درمان آرتریت نوجوانی بدون استفاده و اکتفاء به حراجی به صورت کامل شرح داده شده است.

1.      دارو

حائز اهمیت ترین قسمت برای درمان این نوع از بیماری استفاده از داروهایی مناسب است. گاهاً فرزند شما برای چندین سال متوالی به مصرف داروهایی خاص نیاز پیدا می کند. این داروها باید تا زمانی میل شود، که دیگر نشانه ای از آرتریت باقی نماند. پس از قطع شدن تمامی علائم و به تشخیص پزشک مصرف داروها متوقف خواهد شد.

معمولاً برای کودک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می ‌شود. این داروها اغلب دربرگیرنده ایبوپروفن و ناپروکسن است. حال این داروها می تواند، به آرامش پیدا کردن بیمار کمک شایانی کند. اگر که چنین داروهایی بیمار را آرام نکند، گام بعدی استفاده از داروهای ضد روماتیسمی خواهد بود. این قرص ها به کند شدن روند ادامه بیماری کمک می کند. ولی امکان دارد، ماه ها به طول انجامد، تا اثرات خود را برجای گذارد.

عوامل بیولوژیکی نوعی دیگر از داروها محسوب می شود، که به هرچه کندتر پیش رفتنِ بیماری کمک می کند. اغلب زمانی از این داروها برای کنترل آرتریت نوجوانی استفاده می شود، که داروهای ضد رماتیسمی پاسخ گوی نباشد.

نهایتاً کورتیکواستروئیدها قوی ترین نوع داروها برای کنترل آرتریت در نوجوانان است. با استفاده از این داروها که به حالت خوراکی و تزریقی است، التهاب کیسه اطراف قلب کاهش پیدا می کند. چنانچه که یک یا دو مفصل بیمار مبتلا شده باشد، احتمالاً این دارو به حالت تزریقی در مفاصل مورد نظر استفاده می شود. با این وجود کورتیکواستروئیدها برخی از عوارض را هم با خود به همراه دارند. همانند؛ بروز تداخل در رشد کودکان!

2.      انجام ورزش

ورزش کنید، تا مفصل ها و ماهیچه های شما بهتر و بیشتر از قبل عملکرد داشته باشند. پزشک معالج ممکن است، که شما را برای رفتنِ به فیزیوتراپی ترغیب نماید. البته شما باید فیزیوتراپی را همراه با استراحت انجام بدهید. گرچه گاهاً درد انجام ورزش را برای شما محدود می کند، ولی کودکان مبتلا به آرتریت نوجوانی می توانند، در زمانِ فروکش کردنِ دردها به انجام چنین فعالیت هایی مبادرت ورزند. شنا کردن هم یکی از بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به آرتریت می باشد.

3.      آتل بندی

آتل بندی برای کنترل درد بیماری آرتریت در نوجوانان کاربرد بسیاری خواهد داشت. آتل معمولاً برروی بازوها و دستان جهتِ پیش گیری از انقباضات انگشت ها مورد بهره گیری قرار می گیرد.

درمان آرتریت با جراحی

نگران نباشید، چرا که اغلب برای درمان آرتریت نوجوانی به چنین کاری (جراحی) نیاز نیست. حال گاهاً به دلیل آرتریت بسیار شدید امکان دارد، جراحی برای بهبود شرایط مفاصل الزامی باشد. مثلاً زمانی که مفاصل شما دچار تغییر حالت گردیده است. تعویض مفصل ها (غالباً برای بزرگسالان مورد استفاده بوده و در درمان کودکان هیچ گونه جایی ندارد)!

 

درمان آرتریت با جراحی

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی آرتریت نوجوانی پرداختیم. این که آرتریت نوعی بیماری در مفاصل نوجوانان بوده و می تواند، به حالات مختلفی خود را نشان بدهد. مهم ترین نشانه های مربوط به این بیماری مورد بررسی قرار گرفته و گفته شد، که درمان بیماری آرتریت به روش هایی مختلف انجام می شود. اغلب جراحی برای این بیماری انجام نمی شود، مگر هنگامی که مفاصل حالات خود را از دست بدهد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.