رباط جانبی فیبولار

رباط جانبی فیبولار از جمله رباط هایی می باشد، که مفصل زانوی هریک از شماها را تشکیل می دهد. رباط نوارهایی است، که بافتی مستحکم و بادوام دارد. این نوارها موجبِ اتصال و تقویت ماهیچه ها به یکدیگر خواهد شد. در واقع ما می توانیم، این قبیل از رباط ها را به نوار لاستیکی تشبیه بنماییم. ما در ادامه این مطلب شما را به طور کامل و جامع با رباط فیبولار آشنا خواهیم نمود. پس لطفاً در ادامه این نوشتار از خود با ما همراه باشید!

رباط فیبولار چیست؟

این رباط که به رباط های LCL شهرت دارد، یکی از مهم ترین و پایه ترین تثبیت کننده های زانو محسوب می شود. شاید که جالب باشد، کارِ اصلی این قبیل از رباط ها پیش گیری از ابتلا شما به واریس همچنین چرخش خلفی هریک از زانوهای شماست. علاوه بر این ها رباط جانبی فیبولار به دلیل اتصال قدرتمندی که میان استخوان ران و فیبولار تشکیل می دهد، زانوی شما را محکم تر از هر لحظه ای می نماید.

این دَست از رباط ها اکثراً به تنهایی خود صدمه نمی بیند! در واقع اغلب با صدمات وارده بر رباط صلیبی قدامی و خلفی به حالت همزمان و مشترک صورت می گیرد.

نکته جالب توجه این که شدّت صدمات وارده بر این قسمت از زانو به سه دسته اصلی تقسیم بندی خواهد شد. یکی از این صدمات مختصر و جزئی است! دیگری پارگی خفیف بوده و آخری پارگی کامل رباط جانبی فیبولار می باشد.

نوعِ نخست یعنی رگ به رگ شدن این رباط دردی خفیف به همراه داشته و معمولاً شما ایجاد ورم برروی زانوی خود را احساس نخواهید کرد. نوعِ دوّم بروز پارگی جزئی در رباط جانبی فیبولار بوده و احساس ناراحتی و درد قابل توجهی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر درد شما شاهد وجود ورم در این قسمت از بدن خود خواهید بود.

و البته نوعِ سوّم با پارگی کامل رباط همراه بوده و شما در این قبیل از پارگی ها درد متفاوتی را تجربه خواهید نمود. در پارگی کامل رباط فیبولار شما احساس درد در قسمت های آسیب دیده و همچنین نواحی جانبی زانو را تجربه می کنید. در این نوع از آسیب دیدگی ها شاهد درد قابل توجه و ایجاد ورم هایی بالقوه هستید. ما در ادامه این مطلب از دکتر یاسرنژادی شما را بیشتر و بهتر با این مسئله آشنا نموده و
چگونگی درمان را بررسی خواهیم کرد. لطفاً در ادامه متن با ما همراه باشید!

چرا رباط فیبولار آسیب می بیند؟

ورود آسیب به زانوی تک تک شما بنابر دلایل گوناگونی رُخ می دهد. نزدیک به 30% از این آسیب ها به رباط جانبی فیبولار گزارش گردیده است. این قبیل از صدمات وارده در بزرگسالی حداقل بیست درصد و حداکثر هفتاد درصد گزارش شده است. گزارشات ارائه شده چنین نشان می دهد، که پارگی رباط فیبولار بیشتر زنان را به هنگام انجام ورزش هایی سنگین گریبان گیر می کند.

گرچه که این بیماری نسبت به دیگر آسیب های مربوط به رباط کمتر می باشد، ولی این اتفاق معمولاً به هنگام ورود ضربات شدید به قسمت قدامی زانو رُخ می دهد. پس احتمال پارگی این رباط بَر اثر انجام ورزش هایی چون‌؛ تنیس و بسکتبال، اسکی، هاکی برروی یخ و… وجود دارد.

چرا رباط فیبولار آسیب می بیند؟

نحوه تشخیص ورود آسیب به رباط فیبولار

رباط جانبی فیبولار به سه حالت ملایم، حاد و حاد با شدّت زیاد دچار ورود صدمه و آسیب می شود. هریک از این موارد علائم مختص به خود را دارد. برای آشنایی هرچه بیشتر با هریک از این موارد در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید؛

1.      ملایم

این قبیل از بیماران عزیز که دچار ورود آسیب جزئی به رباط فیبولار شده اند، با درد در زانوی خود رو به رو خواهند شد. البته گاهاً سفتی در قسمت زانو و کاهش دامنه حرکتی را هم تجربه خواهید کرد. نگران نباشید، در صورت مراجعه به پزشک متخصص درد به سرعت فروکش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

2.      حاد با شدّت کم

بیمارانی که مبتلا به پارگی رباط جانبی فیبولار از نوعِ حاد هستند، اغلب با پیشینه یک ضربه به ناحیه قدامی زانو در شرایط خمیده پیش دکتر یاسرنژادی حاضر می شوند. این گونه ضربات دربرگیرنده؛ برخوردی مستقیم گاهاً غیر مستقیم در زمان حرکت شماست. بروز درد ناگهانی، خون مردگی و گاهاً ورم که معمولاً در نواحی مفصل رُخ می دهد، از نشانه های حاد آسیب به رباط جانبی فیبولار می باشد.

دیگر شکایت هایی که ممکن است، از جانب شما شود، دربرگیرنده؛ گام برداشتن به حالت رانشی، احساس ضعف در ناحیه پا هنگامی که ایستاده اید، خواب رفتن مداوم پاها در زمان ورود آسیب است. علاوه بر این ها ممکن است، دامنه حرکتی شما کاهش پیدا کند! عدم توانایی در ایستادن برروی پاها برخی ها را آزار داده و از ضعف عضلات پاها گله می کنند.

3.      حاد با شدّت زیاد

این قبیل از بیماران درد قابل توجهی را تجربه می کنند! دامنه حرکتی آن ها ضعیف شده و بی ثباتی طولانی مدّت را تجربه می کنند.

همانطور که گفتیم رباط جانبی فیبولار به دیگر رباط ها نزدیک بوده و در صورت ورود آسیب به این رباط احتمالاً دیگر رباط ها هم آسیب ببیند. گاهی هم امکان دارد، شما دررفتگی زانوی خود را تجربه بنمایید. هرچند که این اتفاق کم رُخ می دهد، ولی احتمالاً آسیب به رباط جانبی فیبولار با صدمه به منیسک زانو همگام شود. برای تشخیص این بیماری باید پزشک به خوبی شما را معاینه کند! این گونه مناسب ترین تشخیص از جانب پزشک مورد نظر شما انجام خواهد شد.

بعد از معاینات اوّلیه انجام شده به واسطه پزشک او به چنین نتیجه ای می رسد، که آیا شما دارای خون مردگی هستید؟ یا راه رفتن شما به چه حالت است؟ تورم داشته یا افزایش گرما در این نواحی رُخ داده است! در مقابل پزشک حتماً قدم بزنید، تا او بهترین تشخیص را داشته باشد. گاهاً برای تشخیص بهتر آسیب به رباط جانبی فیبولار آزمایشاتی برای شما تعیین می شود. پس در صورت لزوم حتماً آزمایش عضله، آزمایش عصب شناسی، چرخش خارجی و… را انجام داده و از آن سَر باز نزنید. علاوه بر این ها ممکن است، پزشک از شما خواستار انجام سونوگرافی و رادیوگرافی بشود.

    حاد با شدّت زیاد

درمان رباط فیبولار چگونه است؟

در اکثر موارد به هنگام ورود صدمه به این ناحیه از بدن با اقداماتی محافظه کارانه قابل کنترل است. مثلاً به اندازه کافی استراحت کرده و از یخ برای تسکین درد خود استفاده کنید. البته داروهای ضد التهابی می تواند، برای مدّت زمانی نه چندان کوتاه درد شما را آرام کند. زانوی شما در هفته اوّل نباید متحمل وزن بدنتان باشد.

در حالتی که شما مبتلا به پارگی رباط جانبی فیبولار شده باشید، برای درمان درد خود باید از روش جراحی استفاده کنید. پس در چنین حالاتی جراحی ترمیمی بهترین گزینه برای ترمیم دردهای شما خواهد بود. بعد از انجام جراحی استراحت، استفاده از یخ، داروهای ضد التهابی را فراموش نکنید.

فیزیوتراپی را فراموش نکنید

علاوه بر تمامی این ها شما می توانید، برای درمانِ آسیب دیدگی خفیف رباط جانبی فیبولار از فیزیوتراپی استفاده بنمایید. البته در صورت انجام جراحی از جانب پزشک معالج شما پیشنهاد می شود، قبل و بعد از این کار به فیزیوتراپی مراجعه بنمایید.

البته شما باید در نظر داشته باشید، که حتماً بایستی بازه زمانی طبیعی ترمیم بافت نرم اطراف رباط را در نظر بگیرید. در انجام فیزیوتراپی زانوی شما تا چهل و پنج روز نباید متحمل هیچ گونه وزنی بشود. به عبارتی زانوی شما توانِ تحمل وزنِ حدودی را خواهد داشت. ولی در صورت استفاده از جراحی برای ترمیم رباط جانبی فیبولار نباید زانوهای شما وزن زیادی را تحمل کند.

علاوه بر تمامی این ها امکان دارد، به شما استفاده از دستگاه ایموبیلایزر پیشنهاد گردد. با این کار فشار وارده برروی زانو و انگشتان پای شما کاهش پیدا می کند. برنامه های اوّلیه برای فیزیوتراپی باید بدون تحمل وزن طراحی شده و دکتر فیزیوتراپی به فکر حالِ زانوی شما باشد.

در طول انجام فیزیوتراپی برای حفظ ثبات داخلی، زانوی شما در یک دوره مهاربندی تقريباً کوتاه مدّت قرار خواهد گرفت. اگر که لازم باشد، حمایت از زانوی شما توسطِ عصا صورت می گیرد. پس نیازی به نگرانی از جانب شما برای درمان نخواهد بود.

فیزیوتراپی را فراموش نکنید

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی موضوع رباط جانبی فیبولار پرداختیم. همانطور که خواندید، این رباط مفصل زانوی شما را تشکیل خواهد داد. پس وجود و سلامت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. درد در این ناحیه نحوه درمان شما را مشخص می کند. دردها می تواند، ملایم گاهی حاد خفیف یا مزمن باشد.

تنها کافیست با پزشکان ما در کلینیک دکتر یاسرنژادی مشورت کنید. ما تمامی اصول مربوط به درمان شما را بررسی خواهیم کرد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.