زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی چقدر است؟

زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی موضوعی است، که در ادامه این مطلب بررسی می کنیم. بگذارید، اوّل منیسک را به شما معرفی کنیم. این گونه بهتر در طول متن با ما همراه خواهید ‌شد.

هریک از زانوهای ما از دو بخش تشکیل شده است. هردوی این قسمت ها غضروف بوده و شکلِ حلال ماه به خود گرفته است. به هریک از این بخش ها منیسک گویند. شاید که بپرسید کارِ این عضو چیست و چگونه عمل می کند! در واقع منیسک چون یک بالشت ضربه گیر عمل می کند. پس میان استخوان های ران، زانو قرار گرفته تا در زمانِ حرکت برروی همدیگر دچار ساییدگی و فرسودگی نشوند.

چرخش های شدید از جانبِ شما موجب بروز پارگی در این ناحیه می شود. این پارگی ممکن است، در حین انجام فعالیت های شدید و حتی انجام کارهای روزانه رُخ دهد. پس برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

پارگی منیسک چیست؟

آیا شما هم به پارگی منیسک زانو مبتلا شده اید؟ زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی 45  روز الی60  روز می باشد. البته این مسئله تحت تأثیر عوامل متنوعی خواهد بود. ما در قسمت زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید؛

  • سن شما چقدر است؟
  • سبک زندگی شما چگونه است؟
  • نوع و شدّت پارگی این عضو به چه حالت می باشد؟
  • علائم مربوط به پارگی چه زمان هایی خود را نشان داده است؟

همانگونه که گفتیم، منیسک یک نوار غضروفی حلالی شکل است. این غضروف به دور محل زانو کشیده شده و امکانِ اتصال استخوان ران و درشت نی به یکدیگر را ممکن می سازد. شما دارای دو منیسک می باشید! یکی از آن ها خارجی و دیگری داخلی می باشد.

پارگی این ناحیه امکان دارد، در هر سنی از شما رُخ دهد. افرادی که جوان هستند، بیشتر در معرض چنین آسیبی قرار می گیرند. البته افراد مسن هم به دلیل ساییدگی و فرسودگی بَر اثر زمان، دچار پارگی آن شده و به دنبال زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی می باشند.

پارگی منیسک چیست؟

آیا شما برای درمان نیاز به جراحی دارید؟

در واقع موضوع جراحی و درمان بدون جراحی پارگی منیسک مدّت هاست، که بررسی می شود. این روزها اگر که پارگی منیسک بَر اثر ساییدگی و تحلیل رُخ داده باشد، پزشکان عزیز زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی را در نظر می گیرند. در واقع مطالعات انجام شده ثابت کرده که برای درمان این بیماری با جراحی هیچ مزیتی وجود ندارد. حال انجام فیزیوتراپی به همین خوبی عمل می نماید.

ولی اگر که علائم موجود در شما بیش از سه ماه به طول انجامد، احتمالاً پزشک انجام جراحی را برای بهبودی حال شما پیشنهاد کند. حال زمانی که در این قسمت پارگی جزئی و طولی اتفاق افتاده باشد، که اصطلاحاً بدان منطقه قرمز گویند، پزشک به شما انتخاب غیر جراحی را پیشنهاد می کند. به عبارتی به دلیل وجود کمی جریان خون در این قسمت، زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی افزایش پیدا می کند.

آیا شما برای درمان نیاز به جراحی دارید؟

درمان بدون جراحی

در واقع درمان جراحی هم برای بهبود منیسک در برخی از موارد مؤثر شناخته شده است. ما در قسمت زیر به این مورد بیشتر می پردازیم‌؛

اغلب روند درمانی شما به شیوه ی Rice آغاز می گردد؛

درمان بدون جراحی

1.      به خوبی استراحت کنید

تمام تلاش خود را بکنید، تا چند روزی زانوی شما استراحت کرده و هیچ گونه فشاری بدان وارد نشود. این چنین زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی کاهش پیدا خواهد کرد. پس حتماً استراحت را در اولویت کارهای خود قرار بدهید.

2.      برروی زانوی خود یخ بگذارید

اگر که به مدّت زمان حدوداً بیست دقیقه برروی زانوی خود یخ قرار دهید، کاهش درد و ورم را تجربه خواهید کرد.

3.      زانوی خود را ببندید

علاوه بر دو مورد فوقانی شما باید زانوی خود را با بندکشی و یا استفاده از زانوبند ببندید. اینچنین مقدار ورم پاهای شما کمتر از قبل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

4.      پاهای خود را در ارتفاع قرار بدهید

ابتدا برروی زمین بنشینید، البته امکانِ دراز کشیدن هم وجود دارد! سپس پای خود را کمی بالاتر از قلب خود قرار بدهید. این گونه خون به سمت قلب شما رهسپار خواهد شد.

5.      استفاده از داروهای ضد التهابی

گاهاً پزشک به شما پیشنهاد می کند، که از داروهای ضد التهابی چون؛ ایبوپروفن و آسپیرین استفاده بنمایید. این چنین ورم موجود برروی زانوی شما کاهش پیدا کرده و می توانید، درد کمتری را تجربه کنید. حال برای افزایش زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی می توانید، به مدّت زمان سه ماه از داروهای ضد التهابی استفاده بنمایید.

6.      انجام فیزیوتراپی

گاهاً پزشک شما انجام فیزیوتراپی را پیشنهاد می کند. یک فیزیوتراپیست به شما کمک می کند، تا دامنه حرکتی پاهایتان افزایش پیدا کند. حال قدرت عضلانی، انعطاف پذیری شما هم بیشتر خواهد شد. هدف او از چنین کاری تقویت عضلات موجود در اطراف زانوهای شماست. چون؛ عضلات قسمت جلویی ران که باید قوی باشد. اگر که عضلات این قسمت به قدر کافی قدرت داشته باشد، فشار وارده هم برروی زانوی شما کاهش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این ها و کاهش زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی توسطِ فیزیوتراپی ثبات تعادل در شما بیشتر می شود و از ورود صدمات به زانوها پیش گیری می کند. پس اگر که شما به صورت روزانه تمرینات ورزشی انجام بدهید، از درد و ورم زانوهای شما تا حد قابل توجهی کم می شود.

7.      تزریق کورتیکواستروئید

امکان دارد، پزشک برای کاهش درد در شما تزریق مفصلی کورتیکواستروئید را توصیه نماید. این کار می تواند، تا یک ماه تمامی دردهای شما را رفع کند. پس از تزریق مصرفی این دارو سَر باز نزنید.

8.      استفاده از زانوبند

گاهاً پزشک شما برای محدود کردنِ زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی استفاده از زانوبند را توصیه می کند. چرا که با این کار مقدار درد شما تا حد شایانی کاهش پیدا کرده و می توانید، کارهای روزانه خود را انجام بدهید.

9.      درمان آیورودا

این روش درمانی که یک درمانِ سنتی است، به حالتی گسترده در قسمت جنوبی آسیا رواج دارد. از این درمان برای کاهش قابل توجه ورم، دردها و محدودیت دامنه حرکتی زانو استفاده می شود. در واقع شما با درمان آیورودا می توانید، منیسک زانو را تا حد قابل توجهی بهبود بدهید. به طور کلی در این نوع از درمان شرایط مورد نظر به صورت کامل مورد توجه خواهد بود.

هم اکنون برخی از مطالعات در ارتباط با مقدار تأثیر این روش بالینی انجام شده است. ولی لازم است، برای اطمینان بیشتر تحقیقات گسترده تری انجام بشود. ما در این قسمت به یکی از مهم ترین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه می پردازیم. لطفاً همچنان با ما در ادامه این مطلب همراه باشید!

یک مطالعه کوچک صورت گرفته در این زمینه نشان داده است، در درمان معمولی با آیورودا که برروی151  نفر صورت گرفت، درمان آیورودا بسیار موفقیت آمیز بوده است. به گونه ای که بیماران برای یک سال به درمان مفید دست پیدا کرده اند.

با این وجود تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بسیار محدود بوده و شما باید به سخنان پزشک معالج خود گوش فرا دهید.

 

   درمان آیورودا

چه زمانی نیاز به جراحی می باشد؟

ما تا به اینجا درباره زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی صحبت کردیم. ولی گاهاً آن پاسخگو نبوده و بهترین راه حل جراحی خواهد بود. ما در قسمت زیر به این موارد اشاره خواهیم کرد. لطفاً با ما همچنان همراه باشید؛

  • پارگی منیسک در کدام قسمت اتفاق است؟ آیا خون در آن نواحی جریان دارد؟
  • البته پارگی که دارای درد بسیاری است، هم نیاز به جراحی دارد. با درد بسیار قطعاً زانوی شما حرکاتش مختل خواهد شد! این گونه ممکن است، برای برداشتن و یا ترمیم بخشی از منیسک نیاز به جراحی پیدا کنید.
  • به غیر از زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی گاهی اوقات شما برای پارگی های پیچیده هم نیازمند عمل می شوید. چرا که با انجام جراحی درد شما زودتر تسکین پیدا می کند.

جراحی احتمالاً دربرگیرنده ترمیم منیسک و یا اصلاح بافت آن باشد. حال اگر که منیسکتومی ادامه پیدا کند، در طولانی مدّت به آرتروز تبدیل خواهد شد. شاید که بتوانیم بگوییم، جراحی منیسک در ایالات متحده آمریکا یکی از شایع ترین نوع جراحی ها در طول سال است.

برای تسکین درد منیسک به کجا برویم؟

اگر که می خواهید، زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی کاهش یابد، به موارد زیر توجه داشته باشید!

  • اگر به هنگام استفاده از زانو احساس درد دارید!
  • درد شما به صورت شبانه روزی ادامه پیدا می کند.
  • آیا آسیب شدیدی به زانوی شما وارد شده است، که درد دارید!

اگر که پارگی این قسمت بدون توجه ماند، یا تکه هایی از منیسک درون مفصل زانو پراکنده شود، درد شما شدیدتر خواهد شد. چنانچه که یک ورزشکار با زانوی آسیب دیده خود ادامه دهد، شرایط بدتر خواهد شد! پس حتماً به پزشک برای انجام آزمایشات مربوطه مراجعه کنید.

برای تسکین درد منیسک به کجا برویم؟

سخن آخر

ما در این قسمت درباره زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی با شما صحبت کردیم. همچنین در دکتر یاسرنژادی بررسی کردیم، که این پارگی یک عارضه شایع در میان عامه است. اگر که این بیماری به دلیل افزایش سن و ساییدگی ایجاد شده درمان غیر جراحی را پیشنهاد می کنیم. مدّت زمان بهبودی بدون جراحی حدوداً45  روز الی60  روز است. از سویی فیزیوتراپی نتیجه بسیار مطلوبی برای شما به همراه خواهد
داشت.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.