8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن

بروز درد در ناحیه زانو می تواند، بَر اثر عوامل متنوعی باشد. برخی از این دردها جزئی است و شما می توانید، به راحتی درون خانه آن ها را برطرف کنید. حال بعضی دیگر از آن ها جدی بوده و نیازمند مراجعه به پزشک است. ما در ادامه این نوشتار از خود می خواهیم، با شما درباره 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن صحبت کنیم.

دوستان عزیز شما با توجه به شدّت و مکانِ درد می توانید، در تعیین نوعِ آسیب دیدگی به پزشک کمک کنید. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، که اگر درد در نواحی زانو با ایستادن شما همگام باشد، یعنی شرایط کاملاً اورژانسی است. پس حتماً هرآنچه که در زانوی خود تجربه می کنید، به پزشک اطلاع بدهید.

متداول ترین آسیب ها که بَر اثر افتادن به زانو وارد می شود!

ما در این قسمت 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن را بررسی خواهیم کرد. پس شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه در ادامه با ما همراه بشوید.

متداول ترین آسیب ها که بَر اثر افتادن به زانو وارد می شود!

·         ساییدگی

ساییدگی یعنی برداشتنِ خراش هایی ریز و درشت! تصور کنید، که شما به ناگاه برروی آسفالت یا زمین خشک می افتید. حال زانوی شما برروی زمین ساییده شده و خراش هایی آزار دهنده بر می دارد. اگر که این ساییدگی یا خراش ها در لایه های بیرونی پوست شما به وجود آید، تنها با مراقبت هایی جزئی در خانه درمان خواهد شد.

ولی گاهی اوقات این ساییدگی ها در لایه هایی عمیق تر از پوست به وجود می آید. اگر که این گونه باشد و شما شاهد خونریزی در زانوی خود باشید، باید با استفاده از گاز استریل و بتادین مراقبت های مورد نیاز را از زانوی خود به عمل بیاورید.

·         پارگی زانو

یکی از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن پارگی می باشد. این آسیب ها به شکل زَخم هایی شدید و ایجادِ سوراخ در زانوی شما پدیدار می شود. چنانچه که شما برروی یک جسم نیز بی افتید (مثل یک تکه شیشه) منجر به ایجاد بُرشی در زانوی شما می شود. امکان دارد، پارگی به وجود آمده در این قسمت از بدنِ شما عمیق یا سطحی باشد.

برای درمان چنین زخم هایی شما باید به عمق زخم به وجود آمده توجه کنید. اگر که کم عمق باشد، نیازمند مراجعه به پزشک نخواهید بود! حال در صورت عمق بسیار زخم یا برخورد با اشیاء زنگ زده بهتر است، به پزشک بروید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

·         بروز کوفتگی

یکی دیگر از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن بروز کوفتگی می باشد. آیا شما افتاده اید و زانوی شما با جسم سخت مثل سرامیک برخورد کرده است؟ نگران نباشید، شاید که بَر اثر افتادن شما با پاره شدن مویرگ ها کبودی هایی در زانوی شما به وجود آید.

شما می توانید، از یک پارچه و کمی یخ استفاده کنید. پس درون یک پارچه تمیز کمی یخ بگذارید. سپس برروی کوفتگی به وجود آمده قرار بدهید. اگر مه درد دارید، از مسکن استفاده کنید. داروهایی چون‌؛ ایبوپروفن و استامینوفن یا… می تواند، دردهای شما را آرام کند.

بروز کوفتگی

·         بروز پیچ خوردگی در زانو

اگر که رباط زانوی شما (همانند؛ رباط صلیبی، رباط قدامی، یا…) دچار کشیدگی بشود، پیچ خوردگی اتفاق می افتد. این پیچ خوردگی ها یکی از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن است. رباط مسئولیت اتصال استخوان ها به یکدیگر را دارد و آن ها با وجود رباط در جای خود محکم می مانند. امکان دارد، که شما بَر اثر برخورد یک جسم سخت به زانوی خود احساس پیچ خوردگی داشته باشید. چنانچه که این ضربات جزئی بوده و احساس ناراحتی کمی دارید، امکانِ استراحت در خانه را خواهید داشت.

ولی اگر علائمی چون؛ دردهایی قابل توجه، ورم شدید، مشکلات متداول در راه رفتن دارید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه بنمایید.

·         پارگی در منیسک

حال یکی دیگر از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن پارگی منیسک می باشد. منیسک یک عضو از بدن بوده و شکلی شبیه به لاستیک دارد. این غضروف میان درشت نی و استخوان ران خودنمایی می کند و چون یک ضربه گیر از زانوی شما مراقبت می نماید.

معمولاً پارگی این قسمت در پیچ خوردگی هایی شدید رُخ می دهد. مثلاً زمانی که شما در ورزش هایی چون‌؛ فوتبال به ناگاه بچرخید. ولی زمین خوردگی شدید هم می تواند، منجر به پارگی این قسمت از زانوی شما بشود.

شما برخی از پارگی هایی که در این قسمت رُخ داده می توانید، بدون انجام عمل جراحی درمان بنمایید. ولی گاهی اوقات درد پی در پی شما را ملزم به انجام عمل جراحی و ترمیم منیسک می نماید. پس بهتر است، سریعاً به پزشک برای درمان منیسک مراجعه بنمایید.

  پارگی در منیسک

·         آسیب دیدگی تاندون

اگر که شما به دنبال 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن هستید، به آسیب دیدگی تاندون هم توجه داشته باشید. در قسمت زانو دو تاندون وجود دارد، که اصلی و غیر قابل چَشم پوشی است. تاندون موجود در چهار سر ران که می تواند، عضله این قسمت را به بالای کاسه زانو وصل نماید. حال تاندون کاسه ران هم یکی دیگر از مهم ترین اعضای این قسمت از بدن است. این تاندون کاسه زانو رتبه استخوان قلم پا ارتباط می دهد.

هردوی این تاندون ها امکان دارد، دچار آسیب بشود. البته که پارگی هریک از آن ها می تواند، برای شما دردآور باشد. امکان دارد، شما بَر اثر افتادن های بد دچار چنین آسیب هایی بشوید، که برای درمان باید به یک پزشک متخصص مراجعه بنمایید.

·         پارگی یکی از رباط ها

زانو چهار رباط اصلی در خود دارد. این چهار رباط می تواند، استخوان درشت نی را به ران اتصال بدهد. با وجود این رباط ها امکان حرکت توسطِ زانوی شما ممکن می شود. ورودِ آسیب به زانوی شما مثل؛ افتادن برروی زمین موجبِ پارگی یکی از این رباط ها یا گاهاً چند رباط می شود. اگر که آسیب شما یکی از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن یعنی پارگی رباط ها باشد، باید جراحی را برای درمان
خود انتخاب بنمایید.

·         بروز دررفتگی در زانو

ما در معرفی آخرین عضو8  آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن به دررفتگی زانو اشاره می کنیم. این آسیب بسیار جدی بوده و نیازمند مراقبت های پزشکی مورد نیاز است.

این آسیب معمولاً به دلیل صدمات شدید وارده به زانوی شما ایجاد می شود. مثلاً تصادف رانندگی یکی از این موارد است. ولی گاهاً صدمات بسیار کوچک موجبِ دررفتگی زانوی شما می شود. ولی آنچه که مهم این، مراجعه سریع به پزشک و توجه به مراقبت های لازم است.

  بروز دررفتگی در زانو

آیا لازم است، به پزشک مراجعه بنماییم؟

اگر که برروی زانوی شما خراش به وجود آید، مسلماً اذیت کننده خواهد بود، که یکی از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن است. با این وجود در صورت ورودِ صدمات کوچک به زانوی شما نیازی برای مراجعه به پزشک نخواهد بود. ولی برخی از این آسیب ها نیازمند مراقبت های پزشکی است. ما این موارد را در قسمت زیر آورده ایم؛

  • وقتی که شما بَر اثر راه رفتن صداهایی عجیب و غریب تولید می کنید. این صداها می تواند، نشان دهنده ورود آسیب به یکی از رباط ها یا جمعی از آن ها باشد.
  • زمانی که شما احساس می کنید، زانوی شما حالتی ناپایدار دارد! یا به ناگاه حس می کنید، زانوی شما خالی می شود.
  • اگر که زانوی شما پس از افتادن گرم شده باشد، یعنی از 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن یکی را تجربه کرده اید. از سویی گرما یکی از نشانه های مربوط به عفونت است!
  • اگر که شما نتوانید، وزن بسیاری برروی زانوی خود متحمل شوید، یعنی آسیبی ساختاری به زانوی شما وارد شده است.
  • خونریزی طولانی مدّت و ناشی از بُرش می تواند، نیازمند برخی از مراقبت های پزشکی باشد.

 

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود به بررسی 8 آسیب دیدگی شایع زانو در اثر افتادن پرداختیم. هریک از این صدمات از سطح متنوعی برخوردار بوده و نیازمند مراقبت هایی خاص است. مثلاً برخی از این آسیب دیدگی ها نیازمند مراقبت هایی طولانی مدّت است ولی برخی دیگر با کمی ملاحظه بهبود پیدا می کند.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده برای شما در طول این نوشتار از دکتر یاسرنژادی برای شما مفید بوده باشد. البته شما می توانید، در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.