تعویض کامل مفصل آرنج

 درباره تعویض کامل مفصل آرنج باید بگوییم نوعی جراحی می باشد، که در زمان آسیب دیدگی و تخریب شدید این مفصل اتفاق می افتد. در این جراحی مفصل آرنج به شکل کامل تعویض می شود، به جای آن یک مفصل مصنوعی پیوند می زنند. نکته ی مهمی که در مورد این عمل جراحی مطرح است، این بوده که به اندازه ی عمل تعویض زانو مرسوم نمی باشد.

اما استفاده از این روش درمانی برای بازگرداندن افراد به حالت عادی بسیار تاثیرگذار است. در ادامه قصد داریم به بررسی عمل تعویض مفصل آرنج بپردازیم. با ما باشید.

چرا تعویض کامل مفصل آرنج انجام می شود؟

تعویض کامل مفصل آرنج به عنوان آخرین راه حل برای درمان درد در آرنج آسیب دیده و دردناک می باشد. در طی این عمل جراحی قسمت های آسیب دیده ی مفصل را بر می دارند، سپس به جای آن پروتزهایی از جنس فلز و پلاستیک را جایگذاری می کنند. وجود این پروتز موجب می شود که افراد بتوانند حرکات آرنج را بدون درد و نگرانی انجام دهند.

برخی از بیماری ها نظیر آرتروز موجب می شود که مفصل آرنج به تدریج از بین برود، این امر موجب می شود بخش های استخوانی به همدیگر ساییده شوند و در طولانی مدت باعث درد غیرقابل تحمل و ایجاد محدودیت در حرکات فرد شود. یک نوع دیگر از آتریت مفصلی وجود دارد که باعث از بین رفتن و آسیب دیدگی بسیار شدید در مفصل آرنج می شود. ابتلا به این بیماری در دراز مدت موجب تغییر شکل در مفصل آرنج شده که عوارضی مانند تورم و درد شدید را به دنبال دارد. علاوه بر این بیمار دچار محدودیت های حرکتی می شود.

ابتلا به این بیماری ها باعث می شود که مفصل آرنج به میزان زیادی تخریب شود که احتیاج به تعویض کامل مفصل آرنج را الزامی می کند. در برخی از موارد علی الخصوص برای افراد سالخورده که دارای استخوان های ضعیف و پوک هستند، اصابت ضربه به آرنج ها امکان دارد منجر به آسیب دیدگی های شدید مانند خرد شدگی یا شکستگی شود. در این موقعیت حتی با استفاده از پیچ و پلاک هم نمی توان استخوان ها را در کنار هم قرار داد.

بنابراین یکی از راهکارهای درمانی خروج مفصل آرانج و استفاده از آرنج مصنوعی می باشد.

چرا تعویض کامل مفصل آرنج انجام می شود؟

نحوه عمل تعویض کامل مفصل آرنج

زمانی که بیمار بر اثر بیماری هایی نظیر آرتریت روماتئید یا هر مشکل دیگری آسیب جدی دیده باشد، امکان دارد که پزشک برای بهبود تعویض کامل مفصل آرنج را تجویز نماید. بر اساس نیاز و نظریه پزشک معالج ممکن است این جراحی در حالت بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی انجام بگیرد.

در طی عمل جراحی تعویض مفصل آرنج پزشک جراح آرنج بیمار را خارج کرئه و به جای آن یک مفصل مصنوعی را که به وسیله ی دو ایمپلنت به استخوان ها متصل می شود را به جای آن قرار می دهند. وجود ایمپلنت ها باعث می شود که مفصل مصنوعی آرنج به راحتی به استخوان های باز و ساعد متصل شوند.

نحوه عمل تعویض کامل مفصل آرنج

مزایای استفاده از  تعویض کامل مفصل آرنج

انجام عمل جراحی تعویض مفصل آرنج برای افراد مزایای زیادی را به دنبال دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

اولین گزینه ای که پس از تعویض مفصل آرنج به وجود می آید اینکه درد به میزان زیادی کاهش پیدا می کند.

در برخی موارد دامنه حرکت در مفصل زانو بهبود پیدا می کند.

افرادی که تخریب مفصل آرنج زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است، می توانند پس از عمل امور روزمره خود را انجام دهند و از این نظر وضعیت زندگی آن ها بهبود پیدا کند.

انجام جراحی تعویض کامل مفصل آرنج معمولا بسیار موفقیت آمیز می باشد. افرادی که این راهکار درمانی را انتخاب کرده اند اغلب از کیفیت بهبود زندگی خود پس از عمل راضی هستند.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

تمرینات و مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج

پس از انجام تعویض کامل مفصل آرنج برای اینکه روند بهبودی سریعتر حاصل شود تمریناتی را توصیه می کنند. پس از اینکه عمل تعویض آرنج انجام شد دست تا دو هفته در آتل قرار می گیرد پس از این مدت زمان پزشک معاینات لازم را انجام می دهد، سپس بخیه های که در حل زخم قرار دارند را می کشد.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که در این مدت نباید فرد دچار عفونت شود. این عفونت شامل همه نوع می شود، مانند عفونت گوش، دندان و ….. می باشد. در صورت بروز هر کدام از آن ها ممکن است، در بدن پخش شود به مفصل مصنوعی آسیب جدی وارد کنند. بنابراین باید نهایت دقت را در پاکیزه نگه داشتن محل زخم داشته باشید.

افرادی که مفصل آرنج خود را تعویض کرده اند، باید تا جایی که ممکن است از حمل بار و برداشتن اجسام سنگین خودداری کنند. در صورتی که تمایل دارند تمرینات ورزشی را انجام بدهند، لازم است با یک فیزیوتراپیست مشورت کنند، برای احتیاط بیشتر بهتر است تمرینات را تحت نظر او انجام بدهید.

نکته مهمی که درباره عمل تعویض مفصل آرنج وجود دارد این است، که ممکن است مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض را به دنبال داشته باشد. این عوارض شامل: عفونت، خونریزی، شکستگی استخوان، ایجاد ضعف و و شکستگی در تاندون ها، بی ثباتی و سختی مفصل ها و …. می باشد.

تمرینات و مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج

سخن پایانی

تعویض کامل مفصل آرنج یک جراحی بسیار حساس و تخصصی است، که باید توسط متخصصان باتجربه و مهارت بالا انجام بگیرد. انتخاب کلینیک و مرکز درمانی معتبر از مهمترین فاکتورهایی است، که باید پیش از انجام این عمل جراحی به آن توجه کرد. معمولا مراکز درمانی و کلینیک های حرفه ای پیش از انجام این عمل جراحی مشاوره هایی در جهت هر چه بهتر انجام گرفتن این عمل انجام می دهند.

کلینیک دکتر یاسرنژاد با تکیه بر روش ها و متدهای روز جراحی در دنیا امکان دریافت مشاوره را برای شما به وجود می آورد. فراموش نکنید در صورتی، که عمل جراحی شما توسط افراد بی تجربه و با مهارت پایین انجام بگیرد، ممکن است دچار صدمات جبران ناپذیری شوید. پس لازم است پیش از عمل نهایت دقت را در انتخاب متخصص داشته باشید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.