علت قفل شدن زانو و درمان آن

علت قفل شدن زانو و درمان آن موضوعی است، که در طول این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. آیا می دانید، علت قفل شدنِ این عضو از بدن چیست؟ یا قفل شدن یعنی چه؟ زمانی که زانوی شما در جایی که قرار دارد، کوپله بشود و شما نتوانید، به هیچ عنوان پاهای خود را تکان بدهید! به این حالت قفل شدن زانو می گویند.

قطعاً شما هم می دانید، که زانوها در زندگی ما نقش بسیار پُر رنگی دارد و در صورت بروز مشکل در این عضو از بدن انجام کارهای روزانه ما با مشکل برخورد می نماید. حال شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در دکتر یاسرنژادی تماس بگیرید.

قفل شدنِ زانو یعنی چه؟

خداوند زانوی آدمی را به حالتی طراحی کرده است، که به راحتی بچرخد! یا به آسانی خَم و راست شود. چنانچه که شما نتوانید، چنین کارهایی را انجام بدهید، یعنی این عضو از بدن شما قفل شده است!

ممکن است، شما برای چند دقیقه با قفل شدنِ زانوهای خود مواجه شوید. البته گاهی اوقات این مشکل بیشتر از چند دقیقه طول می کشد. تمامی این مسائل به علت قفل شدن زانو و درمان آن بازمی گردد. تنها چیزی که وجود دارد، اقدام شما برای درمان این مشکل در قسمت زانو است.

با انواع قفل شدنِ زانو آشنا بشوید!

استخوان ران های شما به استخوان ساق پاها توسطِ مفصل زانو وصل می گردد. حال این مفصل مسئولیت بسیار سنگینی در بدنِ تک به تک ما برعهده خود دارد. ما در ادامه شما را با انواع و علت قفل شدن زانو و درمان آن آشنا می نماییم. بنابراین شما می توانید، برای اطلاعِ هرچه بیشتر از این مسئله با ما در ادامه همراه باشید‌؛

 

با انواع قفل شدنِ زانو آشنا بشوید!

·         نوعِ کاذب

زمانی که دردهایی شدید در قسمتِ زانوهای شما موجبِ گرفتنِ ماهیچه ها و عضلات خواهد شد. یعنی بدنِ شما برای عدمِ حرکت بیشتر زانو چنین حرکتی می کند. بنابراین علت قفل شدن زانو و درمان آن در چنین حالتی برای کاهش ورود آسیبی بیشتر به زانوهای شماست.

درست است، در چنین شرایطی حرکت دادنِ زانو برای شما بسیار زجرآور خواهد بود. ولی نگران نباشید! چرا که خود مفصل زانو به لحاظ فیزیکی توانِ حرکت کردن را دارد! پس خودتان را بسیار دلواپس و نگران نکنید.

·         نوعِ واقعی

گاهی اوقات یک مشکل حقیقی زانوهای شما را از حرکت کردن بازمی دارد! پس اجازه خَم و راست شدنِ زانو از آن سلب خواهد شد. ولی در چنین شرایطی علت قفل شدن زانو و درمان آن چگونه است؟ در واقع در این شرایط زانوی شما در یک حالت خاص گرفتار شده و توان حرکت کردن را به هیچ عنوان نخواهد داشت!

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

چرا قفل شدن کاذب زانوها در ما اتفاق می افتد؟

علل کوپله شدنِ زانوها با توجه به نوع آن (کاذب یا واقعی) متفاوت می باشد. چنانچه که این اتفاق به صورت کاذب باشد، یعنی زانوهای شما از خودش مراقبت می کند. پس درد و آسیب وارده به زانو در حدی بوده که قدرتِ حرکت دادنِ آن را ندارید. زیرا دردها به حدیست که عضلات منقبض می شود! در چنین شرایطی زانوها به حالت فیزیکی قفل نیست! تنها نمی تواند، به حرکات خود ادامه بدهد. عللی که منجر به این قفل شدن ها می شود، از قرار زیر است؛

  • درد و رنج زیاد حاصلِ از یک حادثه یا ورود آسیب.
  • بروز التهاب در بافت مفصل زانو یکی از علت قفل شدن زانو و درمان آن است.
  • ناهنجاری های مربوط به کشکک زانوها یعنی قسمتی که کاسه زانو از حرکت باز می ماند.

چرا قفل شدن واقعی زانوها در ما اتفاق می افتد؟

این قفل شدن ها به دلیل وجود چندین مشکل فيزيکی در زانوها رُخ می دهد. در واقع یک مانع برای حرکت دادنِ زانو وجود دارد. ولی علت قفل شدن زانو و درمان آن در چنین مواقعی چیست؟ ما در قسمت زیر به خوبی چنین مسئله ای را بررسی خواهیم کرد؛

معمولاً مهم ترین موضوعی که موجبِ قفل شدنِ زانو در چنین مواقعی می شود، پارگی عضوی به نامِ منیسک می باشد. به عبارتی با پارگی منیسک زانو نمی تواند، به حرکت طبیعی خود ادامه بدهد. ما در ادامه متن مهم ترین دلایل مربوط به قفل شدنِ زانوها در چنین حالتی را بیان کرده ایم؛

·         بروز پارگی در قسمت منیسک

زانوی شما از دو تکه غضروف تشکیل شده است. به این تکه ها منیسک گویند! این عضو در زانوهای شما به عنوان یک ضربه گیر عمل می نماید. منیسک امکان دارد، بَر اثر ورود ضربات شدید یا حادثه دچار آسیب بشود! قسمتی از منیسک که پاره شده امکان دارد، به درون مفصل زانو نفوذ کرده و باعث قفل شدن آن بشود. پس در پارگی منیسک علت قفل شدن زانو و درمان آن به دلیل پاره شدن و برخورد آن با مفصل زانوست.

گاهی اوقات پارگی منیسک در افراد مسن به دلیل فرسودگی آن رُخ می دهد. به حالتی که حتی با انجام فعالیت های روزانه منیسک پاره می شود. با توجه به نوع و شدّت پارگی درمان این عضو به روش های مختلف صورت می گیرد. مثل؛ درمان خانگی یا جراحی!

  بروز پارگی در قسمت منیسک

·         ورود آسیب به رباط پا

رباط از قسمت میانی زانو عبور کرده و آن را محکم در جای خود ثابت نگه می دارد. یکی از حائز اهمیت ترین این رباط ها، رباط صلیبی است. این رباط مسئولیت اتصال استخوان ران به ساق پا را برعهده خود دارد. با ورود ضربات سهمگین به زانوهای شما این رباط دچار کشیدگی شده یا پاره می شود. البته رباط هایی دیگر هم در زانو وجود دارد، که گاهی علت قفل شدن زانو و درمان آن را دربر می گیرد.

برای درمانِ قفل شدگی زانوها شما باید به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و خواستار معاینه پاهای خود بشوید.

·         کاسه زانو

بعضی دیگر از صدمات وارده به زانو موجب دررفتگی کاسه زانو می شود. این اتفاق خطرات بسیاری دارد! در صورت دررفتگی این عضو زانوهای شما قفل شده و لازم است، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه بنمایید.

·         ورم و احساس ناراحتی در مفصل زانو

چنانچه که ساختار درونی زانو دچار ورم شود، علت قفل شدن زانو و درمان آن مورد بررسی قرار می گیرد. ورم می تواند، بَر اثر حوادث گوناگون، آرتروز اتفاق افتد. این چنین زانوهای شما قفل شده و نمی توانید، کارهای روزانه خود را انجام بدهید.

ورم و احساس ناراحتی در مفصل زانو

·         ترک برداشتن یک قطعه از استخوان

گاهی علت قفل شدن زانو و درمان آن از شکستگی یک قطعه از استخوان زانو نشأت می گیرد. این شکستگی ها اکثراً بَر اثر ورود ضربات، صدمه به غضروف و… اتفاق می افتد. در برخی از موارد شما اصلاً متوجه چنین شکستگی هایی نمی شوید. به گونه ای که در اثر گذر روزها علائم کم کم خود را نشان می دهد.

ولی در چنین شرایطی زانوهای شما قفل شده و نمی توانید، آن را حرکت بدهید. در چنین حالتی تنها راه درمانی برای شما استفاده از جراحی برای بهبودی کامل خواهد بود.

·         آرتروز

آرتروز زانو یعنی بروز درد ناگهانی و التهاب مفصل آن! اکثراً زانوها بیشتر در معرض آرتروز قرار می گیرد، چرا که این عضو به عنوان تحمل کننده وزن شناخته می شود. بروز آرتروز مفصل را تخریب کرده و محدودیت حرکتی آن را کمتر می کند. پس امکان دارد، علت قفل شدن زانو و درمان آن از آرتروز سرچشمه بگیرد.

چگونه قفل شدن زانو را درمان کنیم؟

درمان این بیماری به علت ورود آسیب و شدّت آن وابسته است. بنابراین برای نحوه درمان قفل شدن زانو باید به یک پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه بنمایید. پزشکی که بدان مراجعه کرده اید، علت قفل شدن زانو و درمان آن را بررسی خواهد کرد. نگران نباشید، چرا که شما با انتخاب روشِ مناسبِ درمان به بهبودی کامل دست پیدا می کنید.

·         مراقبت از زانو در خانه

شما می توانید، روش های زیر را زمانی که علت قفل شدن زانو و درمان آن جزئی است، انتخاب بنمایید؛

از انجام هرگونه فعالیت هایی که به زانوهای شما فشار وارد می آورد، اجتناب ورزید. با گذر روزها شما می توانید، دامنه حرکتی زانو را بیشتر و آن را از قفل شدگی نجات بدهید. در خانه خود حرکات کششی انجام بدهید. این کار ماهیچه های این عضو را تقویت می کند. البته شما می توانید، برای اطلاع از حرکات کششی به پزشک مراجعه کنید.

البته شما برای نجات از قفل شدگی زانوها می توانید، از پارچه آغشته به یخ استفاده نمایید. اگر که درد زیادی تجربه می کنید، مسکن ها دردهای شما را تسکین می بخشد.

·         مراقبت از زانو به صورت تخصصی

اگر که درد شما طولانی مدّت باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه بنمایید. شاید که پزشک یکی از درمان های زیر را برای شما تجویز نماید؛

فیزیوتراپی می تواند، به حرکت کششی زانوی شما کمک کند. چنانچه پزشک معالج برای شما بریس را توصیه کند، باید آن را استفاده بنمایید. البته بعضی از داروهای خوراکی وجود دارد، که برای کاهش التهاب به شما توصیه می شود. جراحی یک گزینه ایده آل برای ورودِ آسیب های شدید به زانوست. پس بعد از مشخص شدنِ علت قفل شدن زانو و درمان آن شما می توانید، راه‌‌ِ بهبودی زانوی خود را در پیش بگیرید.

مراقبت از زانو به صورت تخصصی

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی علت قفل شدن زانو و درمان آن پرداختیم. همانطور که خواندید، این مسئله خود تحت تأثیر عوامل متنوعی است. گاهی اوقات قفل شدگی زانو به حالت کاذب بوده و در برخی از مواقع واقعی است. آنچه که مهم می باشد، مراجعه به یک پزشک متخصص است. زیرا پزشک می تواند، راه درمانی مناسب را برای شما انتخاب کند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.