منیسک داخلی

منیسک داخلی از جمله مهم‌ ترین بخش‌های زانو است که نقش موثری در حرکت بهتر مفاصل و پیشگیری از ایجاد هرگونه آسیب برای مفاصل زانو دارد.

 به طور کلی ساختمان منیسک زانو از جنس فیبر غضروفی یا فیبروکارتیلاژ است که بین دو استخوان ران و درشت نی قرار گرفته و وظیفه اصلی در تعدیل نیروهای مضر برای مفاصل پاها دارد.

 منیسک‌ داخلی را می‌ توانیم از جمله اصلی‌ ترین قسمت در زانوها معرفی کنیم که نقش مهمی در انجام تمامی حرکات زانو داشته و ایجاد هرگونه آسیب برای آن ها، می‌ تواند روی کیفیت راه رفتن فرد تاثیر بگذارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

علائم بالینی آسیب به منیسک داخلی

آشنایی با علائم بالینی آسیب به منیسک می‌ تواند به شما کمک کند تا در مواقع ایجاد هرگونه مشکل یا جراحت، به بهترین ارتوپدی جهت بررسی و اقدام مراحل درمانی مراجعه کنید.

 در مراحل اولیه ممکن است نیازی به تعویض مفصل زانو نباشد و پزشک با ارائه یک سری توصیه‌ ها، به شما کمک کند تا در کمترین زمان و بدون هرگونه عمل جراحی یا صرف هزینه‌ های گزاف، بهبود یابید.

 از مهم‌ ترین علائم آسیب به منیسک می‌ توانیم به درد شدید و غیرقابل تحمل، تورم در ناحیه زانو، قفل شدن زانو، ایجاد صداهای غیر طبیعی مانند صدای تق تق در زانو هنگام بلند شدن و نشستن، عدم توانایی حرکت دادن پا و…. اشاره کنیم.

گاهی مواقع خون مردگی و گرفتگی‌ های شدید در قسمت زیر زانو و یا کناره‌ های آن نیز می‌ تواند نشان از آسیب به منیسک داخلی پا باشد که شما باید هرچه سریع‌ تر برای پیشگیری از آسیب‌ های جدی‌تر، به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

انواع روش‌ های درمانی برای آسیب منیسک داخلی

  • انواع روش‌ های درمانی برای آسیب منیسک داخلی

    روش‌ های درمانی که پزشک متخصص برای درمان مشکل منیسک زانو در نظر می‌ گیرد می‌ تواند بر اساس میزان آسیب وارد شده به زانو، متفاوت باشد.

    در حال حاضر بهترین جراح زانو ممکن است اقدام به تزریق ژل زانو یا بستن زانوی شما با زانوبند طبی کند؛ در ادامه بهترین و موثرترین روش‌ های درمانی برای آسیب به این قسمت از زانو را به شما معرفی می‌ کنیم.

    ● استفاده از گرما و الکتروتراپی

    الکتروتراپی نقشه مهمی در کاهش درد و کشیدگی بیش از حد منیسک داخلی دارد و می‌ تواند علائم آزاردهنده و دردهای غیر قابل تحمل را تا حجم زیادی کاهش دهد. معمولا در مراحل ابتدایی آسیب به منیسک، از گرما و الکتروتراپی استفاده می‌ شود.

     

    ● استفاده از ورزش و تمرینات فیزیوتراپی

    انجام حرکات ورزشی سبک و حرکات فیزیوتراپی نیز می‌ تواند برای افرادی که میزان آسیب وارد شده به منیسک آن ها کم است، موثر واقع شود؛ این کارها و استراحت نیز می‌ تواند نقش موثری در کاهش درد و رفع مشکلات منیسک زانو به صورت موقتی یا دائمی داشته باشد.

    ● انجام شاک ویو

    در کنار روش‌ های ذکر شده، انجام شاک ویو که نوعی درمان با استفاده از امواج صوتی است نیز می‌ تواند به کاهش التهاب و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده کمک کند؛ این روش درمانی نیز بدون خطر بوده و در مراحل اولیه می‌ تواند کارگشا باشد.

    ● انجام عمل های جراحی

    آخرین راه درمانی برای افرادی که با مشکلات جدی منیسک روبرو شده‌اند، جراحی زانو است. در این مواقع استفاده از برخی داروها یا زانوبند های طبی نه تنها اثری نداشته، بلکه می‌ تواند درد بیماران را بدتر کند. به همین دلیل در صورتی که میزان آسیب و کشیدگی منیسک داخلی در شما زیاد می باشد، بهتر است در اولین قدم به بهترین ارتوپد در تهران مراجعه کرده تا پزشک اقدام به بررسی و عکس برداری های دقیق کرده و در صورت نیاز، منیسک زانوی شما را جراحی کند.

    پوکی استخوان چیست؟ علت، علائم و درمان

    عوارض عدم اهمیت به درمان منیسک داخلی

    در صورتی که بیمار اهمیتی به مشکل خود ندهد، این بیماری می‌ تواند دردهای غیر قابل تحمل و شدیدی برای او به همراه بیاورد؛ علاوه بر این، عدم حرکت در طولانی مدت و تغییر شکل زانو نیز می‌ تواند از دیگر عوارض عدم اهمیت به آسیب‌ های منیسک زانو باشد.

     در صورتی که فشار یا ضربه‌ های شدید به زانوی شما وارد شد، در اولین قدم باید به پزشک مراجعه کرده تا هرچه سریع تر اقدام موثری برای شما صورت پذیرد.

     در غیر این صورت، عدم اهمیت می‌ تواند آسیب‌ های جبران ناپذیری برای زانوی شما به همراه آورده و ممکن است بیماری شما به حدی پیشرفت کند که دیگر جراحی نیز نتواند کمک شایانی به درمان آن نماید، به همین دلیل در مراحل اولیه آسیب به منیسک داخلی، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

 

عوارض عدم اهمیت به درمان منیسک داخلی

سخن پایانی

یکی از مشکلات جدی و خطرناکی که ممکن است هر فردی در زندگی خود با آن روبرو شود، آسیب به منیسک داخلی است. این مشکل ممکن است در مراحل ابتدایی خطراتی برای فرد نداشته باشد، ولی اگر میزان آسیب و فشار زیاد باشد ممکن است فرد با عوارض جدی‌ تری روبرو شود.

 در نظر داشته باشید اگر به هر دلیلی منیسک داخلی شما آسیب دیده، بهتر است هرچه سریعتر به یک پزشک متخصص، حاذق و ماهر مراجعه کنید.

 به این منظور ما دکتر یاسر نژادی را به شما معرفی می‌ کنیم، دکتر نژادی جزء بهترین جراح زانو در تهران است که با داشتن چندین سال سابقه درخشان، در ابتدا قسمت‌ های مختلف زانو را بررسی کرده و در صورت نیاز، اقدام به انجام جراحی منیسک زانو و کمک به بهبودی شما در کمترین زمان می‌ کند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.