15 سوال بیماران برای تعویض کامل مفصل

تعویض کامل مفصل یک روش درمانی بسیار حساس می باشد. از این شیوه ی جراحی برای جایگزین کردن مفصل مصنوعی به جای مفصل آسیب دیده استفاده می کنند. مفصل های مصنوعی از متریال هایی نظیر پلاستیک و فلزات ساخته شده اند، که پس از قرارگیری در محل مورد نظر موجب می شود، بیماران درمان شده و بتوانند به انجام فعالیت های روزمره ی خود بپردازند. در ادامه قصد داریم به بررسی 15 سوال بیماران برای تعویض کامل مفصل بپردازیم.

بررسی این سوالات موجب می شود بیماران بتوانند، ساده تر این موضوع را درک کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟ و چگونه انجام می شود؟

در ادامه بررسی 15 سوال بیماران برای تعویض کامل مفصل باید به این موضوع اشاره کنیم، این روش درمانی به دو شکل مختلف انجام می گیرد. در برخی از موارد جراحی یه شکل جرئی انجام می شود. اما در موارد پیشرفته مفصل را به شکل کامل مفصل را تعویض می نمایند.

برای انجام این عمل جراحی لازم است، بیمار را به شکل کامل بیهوش می کنند، مفصل آسیب دیده را بیرون می آورند، سپس مفصل مصنوعی را جایگزین آن می کنند.

 

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟ و چگونه انجام می شود؟

پروتز مفصل مصنوعی چه مدت دوام دارد؟

پس از انجام تعویض کامل مفصل این سوال مطرح می شود، که این پروتزها تا چه حدی پایدار هستند، در بدن افراد دوام می آورند. موارد متعددی در این زمینه تاثیر دارد، که شامل شیوه جراحی انتخابی، شرایط جسمی فرد، نوع پروتز و …. می باشد. اما مهمترین مورد تاثیرگذار در دوام مفصل شیوه ی نگهداری و انجام مراقبت های پس از درمان است.

آیا استفاده از مفصل مصنوعی یک روش دائمی است؟

در ادامه بررسی تعویض کامل مفصل این سوال پیش می آید، که این روش درمانی دائمی است، یا نیاز به انجام مجدد دارد. در صورتی که افراد مراقبت لازم را به درستی انجام دهند، پروتز یا مفصلی های مصنوعی بین 10 تا 15 سال دوام خواهند داشت. در غیر این صورت پس از مدت زمان کوتاهی نیاز به انجام تعویض مجدد دارد.

آیا استفاده از مفصل مصنوعی یک روش دائمی است؟

چه افرادی به تعویض کامل مفصل نیاز دارند؟

معمولا افراد مسن، ورزشکاران و کسانی که به شدت در حوادث مختلف دچار آسیب دیدگی شده اند، به عمل تعویض مفصل نیاز دارند. معمولا بیمارانی که سن آن ها بیشتر از 50 سال است، به دلیل بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان و از بین رفتن مفصل های آرنج، زانو و ….. که قابلیت ترمیم ندارد باید فرایند تعویض مفصل انجام بگیرد.

در صورتی که بیمار همه روش های درمانی را انجام داده، یا مفصل دچار تغییر شکل شده باشد پزشکان پیشنهاد می کنند که تعویض کامل مفصل انجام بگیرد.

جراحی مفصل چقدر طول می کشد؟

برخلاف تصور بیشتر مردم، که با شنیدن نام این عمل جراحی فکر می کنند، با یک فرایند سخت و جراحی سنگین روبرو هستند، در صورتی که پزشک ارتوپد شما از تخصص بالایی برخوردار باشد، این عمل در طی مدت زمان دو تا سه ساعت انجام می شود. بعد از انجام جراحی برای اینکه آثار بیهوشی از بین برود، بیمار را به اتاق ریکاوری انتقال می دهند. به مدت دو ساعت بیمار به شکل دقیق تحت نظر پرستاران مجرب و پزشکان متخصص قرار می گیرد. بنابراین می توانیم بگوییم، مدت زمان مورد نیاز برای این عمل جراحی بین 4 تا 5 ساعت می باشد.

جراحی مفصل چقدر طول می کشد؟

آیا می توانیم به شکل همزمان به تعویض کامل دو مفصل بپردازیم؟

دقت داشته باشید، با توجه به اینکه این عمل جراحی برای افراد با سن بالا انجام می گیرد، ممکن است بیمار به بیماری هایی مبتلا باشد، یا از نظر قوای جسمانی ضعیف شده باشد، در این شرایط انجام این عمل سنگین به عنوان یک ریسک به شمار می رود. معمولا پزشکان پیشنهاد می کنند تعویض کامل مفصل به شکل همزمان انجام نگیرد.

در صورتی که بیمار شرایط مساعدی داشته باشد، انجام همزمان عمل تعویض مفصل به صورت همزمان مفید می باشد. به این دلیل که بیمار بیهوشی و عوارض ناشی از عمل را یکبار تجربه می کند.

سن مناسب برای تعویض مفصل چقدر می باشد؟

یکی از مهمترین شرایط برای تعویض مفصل سن افراد می باشد. معمولا پزشکان سن بیمار را بررسی کرده سپس تصمیم به انجام جراحی می گیرند. برای افراد مسن معمولا سن مناسب برای تعویض کامل مفصل را بیشتر از 60 سال در نظر می گیرند. اما در برخی شرایط خاص فرد در سن پایین نیاز دارند، که عمل جراحی تعویض مفصل را انجام دهند. در این شرایط ابتدا همه ی روش های درمانی مانند فیزیوتراپی، دارو درمانی، تزریق و …. انجام می شود، در صورت عدم دریافت پاسخ باید جراحی تعویض کامل مفصل انجام بگیرد.

مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل چیست؟

معمولا بیماران بعد از انجام جراحی تعویض کامل مفصل به مدت سه روز در بیمارستان باید بمانند. البته میزان بستری شدن بیماران در بیمارستان پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل به وضعیت و شرایط بیمار دارد. از دیگر موارد تاثیرگذار در این زمینه سن بیمار و مراقبت هایی می باشد، که پیش از عمل انجام گرفته است. برای اینکه دوران نقاهت بهتری داشته باشید، باید مراقبت ها و دستورالعمل های پزشک را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

مراقبت های پس از جراحی تعویض مفصل چیست؟

مراقبت های لازم برای جراحی تعویض کامل مفصل چیست؟

اولین گزینه ای که پس از جراحی مفصل باید رعایت شود، مراقبت از زخم و پانسمان محل جراحی می باشد. قسمتی که بر اثر جراحی زخم شده باید خشک و تمیز نگه داشته شود. باید نسبت به تعویض پانسمان در زمان مناسب اقدام شود. تحرک، ورزش، بالا و. ضمنا پایین رفتن از پله ها، دوچرخه سوار، انجام ورزش های سنگین مواردی است، که باید با مشورت پزشک معالج تان انجام بگیرد.

میزان موفقیت جراحی کامل مفصل چقدر است؟

جراحی های تعویض مفصل معمولا با موفقیت زیادی همراه هستند. انجام این عمل جراحی موجب که درد در ناحیه ی مورد نظر از بین برود. بخش آسیب دیده بازیابی شده و عملکرد مناسبی داشته باشد. اکثر کسانی که این جراحی را انجام می دهند، به زندگی عادی و روزمره ی خود برمی گردند. با توجه به قرارگیری مفصل در قسمت های مختلف بدن فرد پس از انجام جراحی می تواند، به راحتی برخیزد، بنشیند و کارهای روزمره ی خود را انجام دهد. افرادی که در سن جوانی این عمل جراحی را انجام می دهند می توانند فعالیت های ورزشی را از سر بگیرند. در حدود نود درصد افرادی که این روش درمانی را لنتخاب کرده اند عمل موفقیت آمیزی داشته اند.

شایعترین مزیت های جراحی تعویض مفصل چیست؟

جراحی تعویض کامل مفصل دارای مزایای زیادی است، که مهمترین آن از بین رفتن درد حاصل از بیماری است. افراد پس از انجام این جراحی دیگر التهاب و تورم در ناحیه ی مفصل را تجربه نخواهند کرد. با انجام عمل تعویض مفصل دیگر از بدشکل شدن و دفرمه شدن قسمت هایی که درد در آن ها وجود دارد خلاص خواهید شد. از دیگر مزایای این روش درمانی دوره نقاهت کوتاه مدت آن می باشد. بیمار بلافاصله بعد از انجام جراحی به زندگی روزمره خود باز می گردد.

تغذیه بیماری که به تازگی تعویض مفصل انجام داده اند ؛ باید چگونه باشد؟

افرادی که عمل جراحی تعویض کامل مفصل را انجام داده اند، باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند، تا به جوش خوردن استخوان ها و بهبود زخم های ناشی از جراحی کمک کند.

علت درد بعد از تعویض مفصل چیست؟

درد پس از جراحی مفصل در طی مدت زمان مشخصی مانند 4 یا 5 روز بسیار طبیعی می باشد. اما برخی از افراد پس از عمل جراحی مدام از داشتن درد در محل جراحی و پیوند مفصل شکایت می کنند. دلایل مختلفی برای احساس درد پس از انجام جراحی تعویض مفصل ذکر شده است. در برخی موارد بیمار با انجام فعالیت ها باعث شده، که فشار زیادی به مفصل وارد شود. امکان دارد قسمت هایی از پروتز مصنوعی یا مفصل پیوند زده شده شل شود. پس از جراحی امکان دارد برخی از اجزای اطراف مفصل دچار عفونت شود.

جراحی تعویض مفصل چیست و چه زمانی انجام می شود؟

جراحی تعویض کامل مفصل به عنوان یکی از روش های بسیار موفق درمانی شناخته می شود. در بیشتر موارد این جراحی با موفقیت انجام می گیرد، اما احتمال شکست این روش درمانی به مرور زمان وجود دارد.

هزینه جراحی تعویض مفصل چقدر است؟

یکی از سوالات پرتکرار در هنگام مراجعه به پژشک ارتوپد مطرح می شود، هزینه مربوط به جراحی تعویض مفصل است. این هزینه ها بستگی به جنس و نوع پروتز مصنوعی، مهارت و تجربه ی پزشک معالج، مفصل در کجای بدن قرار گرفته و به چه میزان تخریب شده است. شرایط جسمانی و سن بیمار به عنوان عوامل تاثیرگذار در این زمینه هستند.

سخن پایانی

در این جا با مطرح کردن 15 سوال بیماران برای تعویض کامل مفصل سعی کردیم برخی ابهامات افراد را برطرف کنید. برای رفع سوالات و ابهامات می توانید پیش از انجام عمل جراحی به کلینیک های معتبر نظیر کلینیک دکتر یاسری نژاد مراجعه کرده و از مشاوره لازم بهره مند شوید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.