جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو

درباره جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو باید بگوییم این روش درمانی باید بر اساس توصیه های پزشک انجام می شود. این نوع جراحی بر اساس شرایط و نیاز هر فرد متفاوت می باشد. زمانی جراحی مجدد برای تعویض مفصل زانو پیشنهاد می گردد، که بر اثر علایم خاصی این فرایند انجام می گیرد. در ادامه به بررسی دلایل این جراحی می پردازیم. جراحی مجدد بر اساس سن، شرایط جسمی، فعالیت های روزانه انجام می گیرد. برای آشنایی با این موارد با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو به دلیل ساییدگی ایمپلنت

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو به علت های مختلفی انجام می گیرد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

·         عدم تراز بندی صحیح

در برخی موارد پس از جراحی ممکن است، فرایند نصب ایمپلنت به درستی انجلم نگرفته باشد.در این شرایط ترازبندی به شکل صحیحی انجام نگرفته، همین امر باعث شل شدن و ساییدگی می گردد.

·         عدم استحکام در استخوان ها

استحکام استخوان ها نقش مهمی در موفقیت در جراحی تعویض زانو بر عهده دارد. در صورتی که پیوند استخوان به درستی انجام نگیرد، امکان نگه داشتن ایمپلنت را نخواهد داشت. زمانی که استخوان دارای ضعف باشد، پیوند استخوان به درستی انجام نگیرد، امکان ساییدگی و شل شدن ایمپلنت وجود دارد.

·         عفونت

یکی دیگر از دلایل جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو عفونت می باشد. در صورتی که پس از انجام جراحی مفصل زانو درگیر عفونت شود، امکان ساییدگی و شل شدن ایمپلنت های پیوندی در استخوان ها بسیار زیاد می باشد. بروز عفونت موجب می شود بافت هایی که در پیرامون ایمپلنت ها وجود دارند، تخریب شوند و همین امر باعث نیاز به جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو می شود. وجود عفونت باعث می شود که استحکام ایمپلنت ها به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

·         ناشایستگی در جراحی

همانطور که بارها اشاره کرده ایم، یکی از موارد بسیار مهم که در نتیجه ی جراحی تاثیر زیادی بر جای می گذارد انتخاب پزشک متخصص و با تجربه است. در صورتی که این عمل جراحی توسط یک پزشک بی تجربه و فاقد مهارت لازم انجام گیرد، امکان شل شدن و ساییدگی در ایمپلنت ها وجود دارد.

·         وجود نیروهای خارجی

یکی از مواردی که باعث می شود جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو انجام شود، اسیب دیدگی بر اثر فشارها و ضربات بیرونی است. این موارد می توانند باعث آسیب دیدگی ایمپلنت ها شوند. افرادی که احساس می کنند ایمپلنت زانوی آن ها شل یا ساییده شده است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایند. متخصص ارتوپد با معاینه و بررسی شرایط بیمار تجویر مناسب را انجام می دهد.

جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو به علت عفونت

در صورتی که فرد پس از انجام جراحی تعویض زانو در ناحیه ی بخیه دچار عفونت شوند لازم است مواردی را رعایت کنند، در غیر این صورت باید جراحی مجدد تعویض مفصل زانو را انجام دهند.

·         نگهداری از بخیه ها

پس از عمل جراحی دقت کنید که محل بخیه ها تمیز و خشک باشند. برای کاهش ابتلا به عفونت می توانید محل بخیه را با استفاده از آب و صابون ملایم تمیز نگه دارید. این فرایند باید به شکل مرتب انجام شود.

نگهداری از بخیه ها

·         استفاده از ضدعفونی کنند

برای جلوگیری از گسترش عفونت و کمک به از بین بردن باکتری ها می توانید، از محلول های ضد عفونی کننده مانند آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن کمک بگیرید. لازم است پیش از استفاده از محلول های ضدعفونی کننده از پزشک معالج خود راهنمایی و مشورت های لازم را بخواهید.

·         استفاده از آنتی بیوتیک

در صورت بروز عفونت و مشاهده ی علایم آن برای جلوگیری از نیاز به جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو، امکان دارد پزشک معالج شما برای از بین بردن این علایم آنتی بیوتیک تجویز کنند. در صورت مصرف آنتی بیوتیک لازم است طبق دستور پزشک عمل کرده و دوره ی درمانی را تا پایان انجام دهید.

·         تغذیه سالم

برخورداری از تغذیه سالم می تواند سیستم ایمنی بدن بیمار را ارتقاء دهد، باعث شود فرایند بهبود سرعت بیشتری پیدا کند. بنابراین لازم است، افراد از تغذیه ی مناسبی برخوردار باشند.

·         مراقبت محلی

برای جلوگیری از عفونت و از بین بردن آن می توانید، از پمادهای مخصوص ضدعفونی برای نظافت محل زخم استفاده کنید. این پمادها با دستور پزشک تجویز می شوند. استفاده از محلول نمکی باعث می شود، که زخم هر چه سریعتر بهبود پیدا کند.

ناپایداری دلیلی برای انجام جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو

ناپایداری مفصل زانو به عنوان یکی از عواملی است، که امکان دارد پس از عمل تعویض مفصل زانو باعث بروز مشکلات و دردسرهایی شود. در صورت ایجاد ناپایداری در مفصل زانو فرد علایمی را تجربه می کند، که این علایم شامل محدودیت حرکت در مفصل، درد، تورم، قفل شدن مفصل، خستگی زود هنگام می باشد. ناپایداری مفصل زانو که باعث جراحی مجدد کامل تعویض مفصل زانو می گردد دلایل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

عوامل دیگر

·         لغزش مفصل

در برخی موارد مفصل امکان دارد دچار سرخوردگی یا لغزش گردد. این موضوع ممکن است به دلیل جراحی نامناسب در تعویض مفصل باشد. امکان دارد پروتز و ایمپلنت های مفصل مصنوعی دچار مشکلات فنی شوند.

·         عفونت

در صورتی که مفصل مصنوعی دچار عفونت شود، مفصل دچار ناپایداری می گردد. برای این مشکل درمان آنتی بیوتیک و در برخی موارد هم عمل دوباره ی تعویض زانو پیشنهاد می شود.

·         قطع واژن

بعضی اوقات قطع واژن که شامل قطع شدن کامپوننت های مفصل یا قطع گیره ها می شود، امکان دارد ناپایداری ایجاد کند. برای رفع این مشکل معمولا از جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو استفاده می شود.

·         عوامل دیگر

ناپایداری در مفصل زانو ممکن است بر اثر عوامل دیگری نیز رخ بدهد. این موارد می تواند تروما بعد از انجام جراحی، تغییراتی که در بافت های اطراف استخوان ها اتفاث می افتد، نقص فنی که در دستگاه تعویض مفصل ایجاد می شود. همه ی این موارد باعث می شود که مفصل شما ناپایدار گردد.

زمانی که بیمار ناپایداری را در مفصل زانو تجربه کرد باید سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کند. پزشکان بعد از انجام معاینات لازم دلایل ناپایداری را مشخص کرده و درمان مناسب را پیشنهاد می کنند. این درمان ها می تواند شامل تغییرات در داروها، انجام فیزیوتراپی، تعویض مجدد مفصل زانو می گردد.

عوامل دیگر

شکستگی علت اصلی جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو

همانطور که می دانید شکستگی یا ترک خوردگی که بین مفصل زانو اتفاق می افتد می تواند به عنوان عامل اصلی برای انجام جراحی مجدد باشد. شکستگی یا ترک خوردگی مفصل زانو بعد از تعویض علایم و نشانه های زیر را دارد.

·         درد شدید

در هنگام شکستگی مفصل زانو اغلب افراد درد شدیدی را در ناحیه ی زانوها حس می کنند. این درد ممکن است تا دست و پاها نیز کشیده شود.

·         تورم و قرمزی

یکی دیگر از نشانه هایی که در هنگام شکستگی مفصل زانو مشاهده می شود تورم و قرمزی در ناحیه ی مفصل زانو می باشد.

·         عدم توانایی در حرکت کردن

زمانی که مفصل زانو دچار شکستگی شود امکان دارد که فرد از لحاظ حرکتی دچار محدودیت شود و توانایی انجام فعالیت های روزانه ی خود را نداشته باشد.

·         عدم تحمل وزن بر روی زانو

افراد در هنگام شکستگی مفصل زانو توانایی تحمل وزن را بر روی این بخش از بدن ندارند، بنابراین بهتر است در هنگام راه رفتن از عصا استفاده کنند.

زمانی که بیمار این علایم را مشاهده می کند، باید به پزشک مراجعه نماید. پزشکان برای تشخیص این مشکل از روش هایی مانند ام آر آی، سونوگرافی، ایکس –رای استفاده می کنند، تا بتوانند مشکل را تشخیص دهند. روش های درمانی برای شکستگی مفصل زانو در افراد مختلف، بر اثر شرایطی که دارند متفاوت می باشد. این روش ها شامل فیزیوتراپی، استفاده از عصا، مهار زانو و جراحی مجدد تعویض کامل مفصل می شود.

آمادگی برای جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو

آماده شدن برای جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو به ماهیت و نوع جراحی بستگی دارد. اما در حالت کلی چند نکته وجود دارد، که افراد ملزم به انجام آن ها هستند.

پزشکان برای تعین وضعیت سلامتی بیمار پیش از عمل جراحی آزمایشاتی را مانند خون، اکوکاردیوگرافی را انجام می دهند. انجام دستورالعمل های پیش از عمل جراحی مانند ممنوعیت غذایی، تهیه لوازم برای عمل و …. مواردی است که پزشک پیش از جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو به بیماران توصیه می کند. رعایت این موارد باعث می شود فرایند جراحی و درمان بهتر انجام بگیرد.

 

آمادگی برای جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم به دلایل مختلفی امکان نیاز به جراحی مجدد تعویض کامل مفصل زانو ممکن است پیش بیاید. یکی از مواردی که باعث جلوگیری از نیاز به عمل مجدد می شود، انتخاب کلینیک مناسب می باشد. کلینیک دکتر یاسر نژاد با تکیه بر بهترین روش ها و متدهای روز دنیا بهترین شرایط را برای انجام عمل تعویض مفصل ایجاد خواهد کرد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.