آرتروز شانه:علت، علائم و درمان

آرتروز شانه یا آرتریت شانه در واقع التهاب در ناحیه مفصل شانه می باشد و پس از گذشت زمان می تواند غضروف شانه را از بین ببرد. به طور کلی افرادی که از آرتریت شانه رنج می برند علائمی چون درد و ناراحتی در حرکت دادن شانه دارند، همچنین صدای کلیک و سفتی در شانه نیز حس می شود.

درمان های مختلفی برای این مشکل اهم از خانگی و جراحی وجود دارد که ما سعی داریم در ادامه به علت، علائم و درمان این عارضه می پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آرتریت شانه چیست؟

آرتروز شانه یا التهاب مفصل شانه، مشکلی است که می تواند سفتی و درد در ناحیه شانه ایجاد نماید. بیمار معمولا در حرکت دادن شانه و بلند کردن اشیا به مشکل بر می خورد و این کار را به سختی انجام می دهد.

مفصل اصلی شانه شما یک مفصل “توپ و سوکت” است. این جایی است که “توپ” بازو شما (بازو) روی “سوکت” روی لبه تیغه شانه (کتف) قرار می گیرد. این مفصل را مفصل گلنوهومرال می نامند.

آرتریت شانه همچنین می تواند در مفصل دوم شانه، جایی که استخوان ترقوه (ترقوه) با آکرومیون روی تیغه شانه شما برخورد می کند، اتفاق بیفتد. این مفصل، مفصل آکرومیوکلاویکولار یا مفصل AC است.

با گذشت زمان، آرتریت می تواند غضروف شانه را از بین ببرد. غضروف سر استخوان های بازو و مفصل شانه را در بر می گیرد. عملکرد غضروف محافظت از استخوان است و به قرار گیری مناسب استخوان در داخل مفصل کمک می نماید، و در صورتی که نباشد، استخوان ها ساییده می شوند.

آرتروز شانه چه احساسی دارد؟

آرتروز شانه در ابتدا منجر به ایجاد حس درد و گرفتگی در شانه می شود و کمی بعد شاهد کاهش دایره حرکت شانه می باشید، و در صورتی که مفصل گلنوهومرال درگیر باشد این عوارض بیشتر خواهد بود.

در این شرایط بیمار در هنگام فعالیت و ورزش احساس سفتی و درد می کند و با پیشرفت بیماری فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود به راحتی نمی باشد.

درد در کجای شانه احساس می شود و چه معنایی می تواند داشته باشد؟

تعیین ناحیه ای از شانه که دچار درد می شود می تواند به تشخیص نوع مفصل درگیر شده کمک نماید. اگر درد در کنار شانه و درد شما به نظر می رسد که در عمق مفصل است، احتمالاً مفصل گلنوهومرال شما را درگیر می کند.

اگر این درد در بالای شانه درک می شود و گاهی به کنار گردن شما می رسد، احتمالاً مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) شما را درگیر می کند.

چه کسانی به آرتریت شانه مبتلا می شوند؟

آرتروز شانه در افراد زیر بیشتر دیده می شود:

  • افراد بالای 50 سال
  • در افراد جوان ‌تر مبتلا به آرتروز یا پس از ضربه به شانه، مانند شکستگی استخوان ‌های شانه، دررفتگی شانه یا عفونت رخ می ‌دهد.

چه کسانی به آرتریت شانه مبتلا می شوند؟

علائم و نشانه های آرتریت شانه چیست؟

علائم آرتریت شانه در بین افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. این علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • درد در مفصل شانه: این شایع ترین علامت است. در ابتدا ممکن است فقط در حین فعالیت احساس درد شانه کنید. در مراحل بعدی بیماری، ممکن است در هر زمانی از روز با یا بدون حرکت بازو احساس درد کنید. درد شما ممکن است هنگام فعالیت های سنگین بدتر شود. اگر آرتریت شدید باشد، ممکن است درد به بازو و حتی به آرنج یا مچ دست شما انتقال یابد.
  • سفتی و از دست دادن دامنه حرکتی: علائمی چون سفتی شانه و کاهش دامنه حرکتی، از جمله علائمی است که می تواند در آرتروز شانه احساس شود. وجود این علائم می تواند انجام کارهای روزانه را برای بیمار سخت نماید.
  • ساییدن، کلیک کردن، ترکیدن یا ترک خوردن در مفصل شانه: از دست دادن غضروف، که سطحی ناصاف به جا می گذارد، باعث ایجاد این صداها می شود. صداها با یا بدون درد ایجاد می شوند.
  • عدم خواب راحت: از آنجاییکه بیمار احساس درد در شانه را احساس می نماید و هر گونه حرکت در شانه به افزایش درد می افزاید، نمی تواند خواب راحتی را داشته باشد. معمولا ما به بیماران خود سفارش می کنیم که یک بالش در زیر شانه خود، در حالیکه به پشت خوابیده اند قرار دهند. اما درمان بهترین راه حل برای پایان درد شانه می باشد.

چه چیزی باعث آرتریت شانه می شود؟

آرتروز شانه علل احتمالی زیادی دارد. این علل شامل موارد زیر است:

  • استئوآرتریت: این شایع ترین نوع آرتریت است. این نوع بیماری مفصلی “ساییدگی و پارگی” است. غضروف نرم می شود، ترک می خورد، پوسته پوسته می شود یا فرسوده می شود و در نهایت از بین می رود. این امر باعث نمایان شدن استخوان های زیر غضروف می شود که شروع به مالیدن یا ساییدن روی یکدیگر می کنند. مانند لاستیک های ماشین شما، سطوح مفصلی به طور یکنواخت یا با سرعت یکسان فرسوده نمی شوند.
  • آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمن است که سیستم ایمنی به مفاصل حمله و منجر به تورم مفاصل می گردد.
  • آرتروپاتی پارگی روتاتور کاف: یکی دیگر از علل های ایجاد آرتروز شانه آرتروپاتی پارگی روتاتور کاف است. روتاتور کاف گروهی از چهار تاندون است که مفصل شانه شما را احاطه کرده و شانه شما را ثابت نگه می‌دارد، زیرا “توپ” بالای بازو در حین حرکت در حفره تیغه شانه می‌چرخد. پارگی این تاندون ها (پارگی روتاتور کاف) معمولاً به صورت آهسته سائیده شدن و ساییدگی در طول زمان بوجود می آید.

در برخی موارد، این پارگی‌ها می‌توانند به آرامی در طول زمان بسیار بزرگ‌تر شوند، تا جایی که سر استخوان بازو از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شود و به استخوان‌های دیگر شانه ساییده می‌شود که منجر به سایش غضروف و آرتریت می‌شود.

  • ضربه به شانه: آسیب و ضربه های شدید به شانه می تواند علاوه بر شکستگی و آسیب های جدی به غضروف این ناحیه نی آسیب وارد نماید و منجر به وقوع آرتروز شانه شود.
  • نکروز آواسکولار: این وضعیت که استئونکروز نیز نامیده می شود، مرگ بخشی از “توپ” شانه شما است. ضربه یا بیماری جریان خون را به استخوان قطع می کند. بدون حمایت از استخوان، غضروف آسیب می بیند و می تواند به مفصل آسیب جدی وارد نماید.

چه چیزی باعث آرتریت شانه می شود؟

آرتریت شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آرتروز شانه، پزشک متخصص ارتوپد در ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا بتواند دامنه حرکتی شانه را بررسی نماید. پزشک همچنین برای تشخیص بهتر، بعد از بررسی سابقه پزشکی بیمار، یکی از آزمایشات زیر را توصیه می نماید:

  • اشعه ایکس
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

آرتریت شانه چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی آرتروز شانه شامل مراقبت های خانگی و شیوه زندگی، داروها و در نهایت جراحی است که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم.

  • مراقبت در منزل و شیوه زندگی: درمان آرتریت شانه معمولاً با مراقبت های غیرجراحی، خانگی و شیوه زندگی آغاز می شود. این روش ها شانه شما را تحرک نگه می دارند و درد را کاهش می دهند. این درمان ها شامل تمرینات کششی شانه و استفاده از کمپرس گرما و سرما می باشد.
  • داروها: داروها درد را تسکین می دهند و التهاب را کاهش می دهند. گزینه های رایج شامل داروهای بدون نسخه هستند که برای تسکین درد کوتاه مدت انتخاب می شوند و می توانند شامل استامینوفن یا ایبوپروفن (Advil®، Motrin®) یا ناپروکسن باشند.

علاوه بر این داروهای مسکن تزریق کورتیکواستروئید نیز می تواند استفاده شوند. پزشک دارو را به فضای مفصل شانه شما تزریق می کند. کورتیزون می تواند درد مفصل را تسکین دهد.

  • جراحی شانه: اگر روش های ذکر شده به کاهش درد و درمان آرتروز شانه کمک نکند، متخصص ارتوپد جراحی را توصیه می نماید.

جراحی شانه

جراحی شانه برای درمان آرتروز شانه می تواند آخرین گزینه درمانی باشد که بنا بر تشخیص پزشک متخصص ارتوپد توصیه می شود. این جراحی می تواند به چند صورت انجام پذیرد، که در ادامه ذکر می شود:

  • جراحی تعویض کامل شانه: در این نوع جراحی مفصل شانه با پروتز جایگزین می شود. جراح شما بخشی از “توپ” سر بازو را برمی دارد. با یک سر فلزی جدید جایگزین شده است که به یک ساقه فلزی که داخل استخوان بازو شما می رود وصل می شود. یک سوکت پلاستیکی صاف، سوکت شانه شما را می پوشاند.

جراحی تعویض کامل شانه معکوس: در این نوع جراحی پزشک محل سر بازو و شانه را معکوس می نماید. به این معنی که یک سر فلزی به تیغه شانه و یک سوکت به استخوان بازو متصل می شود.

  • دبریدمان شانه به روش آرتروسکوپی: در این نوع جراحی برای درمان آرتروز شانه، جراح از روش آرتروسکوپی برای خارج کردن ناحیه اضافی غضروف کمک می گیرد.
  • آرتروپلاستی رزکسیون: این روش شایع ترین جراحی برای آرتریت در مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) است. در این جراحی، جراح شما مقدار کمی از استخوان انتهای استخوان ترقوه شما را برمی دارد. فضای بین استخوان ترقوه و تیغه شانه شما با بافت اسکار پر می شود.

جراحی شانه

کلام پایانی

آرتروز شانه که عارضه ای دردناک و آزار دهنده است می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد، به این معنی که افراد مبتلا به آرتروز در ناحیه شانه خواب راحتی ندارند و یا دست خود را به راحتی نمی توانند به راحتی بالا ببرند.

درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که شامل درمان های خانگی، استفاده از دارو و جراحی می باشد که تشخیص نوع درمان به شدت بیماری و شرایط جسمی بیمار بستگی دارد.

در صورتی که از عارضه آرتروز شانه رنج می برید اولین قدم برای درمان تماس با پزشک متخصص ارتوپد است. می توانید با مراجعه به وب سایت دکتر یاسر نژادی وقت مشاوره خود را تنظیم نمایید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.