درد شانه و گردن

شانه و گردن به علت استفاده زیاد و غیر اصولی از این اعضا همواره در معرض خستگی و آسیب های زیادی هستند. امروزه و با توجه به تغییر سبک زندگی ماشینی و پشت میز نشینی، افراد به میزان بیشتری درد شانه و گردن را، تجربه می کنند.

معمولاً افرادی که درد را در ناحیه گردن و یا شانه احساس می کنند این درد به صورت پیشرونده می باشد و عضو دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این امر به علت این است که گردن و شانه دارای بخش هایی همچون ماهیچه، بافت های همبند و اعصاب مشترک هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

دلایل ایجاد درد در گردن و شانه چیست؟

درد شانه و گردن ناشی از علل و دلایل مختلفی می باشد همچنین گاهی اوقات درد این دو عضو از بدن به صورت همزمان ایجاد می شود که دارای دلایل مختص به خود می باشد. در ادامه با برخی از دلایل رایج درب گردن و شانه آشنا می شویم؛

  • شکستگی در ناحیه استخوان ترقوه
  • بورسیت اولکرانون شانه
  • آسیب دیدن تیغه شانه
  • آسیب در روتاتور کاف شانه
  • پیچ خوردگی و یا کشیدگی بافت های نرم شانه
  • وضعیت و پوزیشن ناهنجار بدن
  • سندرم گیر افتادگی شانه
  • رادیکولوپاتی گردن
درد شانه و گردن
درد شانه و گردن

رادیکولوپاتی گردن چه می باشد؟

یکی از علل درد شانه و گردن رادیکولوپاتی گردن است. هنگامی که، بنا به دلایلی یک نوع فشردگی و یا تحریک در ریشه های عصب نخاعی درد در گردن فرد به وجود بیاید؛ عارضه ای تحت عنوان رادیکلوپاتی گردن برای فرد ایجاد می گردد. این عارضه با علایمی همراه است.

در قسمتی که عصب نخاعی از نخاع منفصل می شود یک نوع ریشه عصب نخاعی وجود دارد. این اعصاب از بخش هایی از بدن افراد مانند مهره های گردن شانه و بخش های تحتانی بازو عبور می نمایند. در صورتی که، ریشه های عصبی نخاعی با مواردی تماس پیدا کند منجر به ایجاد این عارضه می شوند.

رادیکلوپاتی گردن دارای چندین حالت متفاوت است که، تاکنون در افراد مختلف شناسایی شده اند. در هر یک از این حالت های مختلف از رادیکلوپاتی گردن رشد یک ناهنجاری به آسیب دیدن بیشتر فضای ریشه عصبی نخاعی منجر شده است. برخی از علائم این عارضه به شرح زیر می باشند؛

  • ایجاد درد شدید و یا حالت سوزن سوزن در گردن، شانه، بازو و دست ها
  • احساس درد شدید و حالت تیز در گردن به هنگام نگاه کردن به سمت بالا
  • احساس بی حسی و ضعف همیشگی
  • تجربه کردن رفلکس های مختل کننده
  • احساس درد در ناحیه پشت سر
 

شکستگی استخوان ترقوه

از جمله دلایل درد شانه و گردن شکستگی استخوان ترقوه می باشد. در این نوع شکستگی استخوان ترقوه دچار ترک و یا شکستگی از ناحیه بالای جناق تا نوک بیرونی تیغه شانه می گردد. این نوع شکستگی ها نتیجه افتادن روی شانه و یا بازوی فرد می باشد.

هنگامی که، استخوان ترقوه فردی دچار شکستگی و یا ترک خوردگی می گردد علاوه بر اینکه، فرد درد زیادی را در این ناحیه متحمل می شود؛ این درد می تواند باعث ایجاد درد در بافت های نرم شانه و گردن نیز گردد. به همین دلیل از جمله دلایل ایجاد درد در شانه و گردن ابتلا به شکستگی در ناحیه استخوان ترقوه می باشد.

بورسیت اولکرانون شانه

از دیگر علل درد شانه و گردن بولسیت الکرانون شانه است. نوعی کیسه کوچک است که عملکردی همانند بالشتک دارد و از ایجاد اصطکاک بین استخوان و بافت های نرم بدن پیشگیری می نماید. این بالشتک ها نوعی مایع ژل مانند دارند که از ایجاد اصطکاک جلوگیری به عمل می آورد.

هنگامی که، بالشتک های بورس دچار التهاب شوند، فرد دچار عارضه ای به نام بورسیت می گردد که، منجر به ایجاد سفتی، تورم و درد در مفصل شانه و گردن و سایر اتصالات و ساختارهای این عضو از بدن می شود. نتیجه این عارضه بروز درد شانه و گردن است.

درمان درد شانه و گردن
درمان درد شانه و گردن

آسیب روتاتور کاف

روتاتورکاف وظیفه نگهداری بازو در حفره شانه را بر عهده دارد. روتاتورکاف در واقع از بخشی ماهیچه و بافت های همبند ساخته شده است. در صورتی که هر یک از این بخش های روتاتور کاف دچار آسیب شوند فرد احساس درد خواهد کرد.

این احساس منجر به ایجاد درد شانه و گردن نیز خواهد شد. معمولاً آسیب رتاتورکاف در اثر ورزش و یا به مرور زمان ایجاد شده و در نتیجه آسیب روتاتورکاف، فرد دچار سایش و پارگی هایی در ماهیچه ها و بافت های همبند این ناحیه می گردد.

سندرم گرفتگی شانه

درد شانه و گردن به علت عارضه دیگری به نام سندروم گرفتگی شانه نیز ایجاد می شود. گرفتگی شانه به حالتی اطلاق می شود که در ناحیه شانه فرد تاندون هایی وجود دارد این تاندون ها هنگامی که با استخوان آکرومیون تماس برقرار می کنند دچار فشردگی هایی می شوند.

به این حالت سندروم گرفتگی شانه گفته می شود که، باعث درد شانه و گردن نیز می گردد. تاندون های ناحیه شانه به علت حرکت های مکرر سر به سمت بالا در ورزش های پرتابی و یا حتی شنا دچار آسیب و مشکلاتی می شوند. این مشکلات در اثر ورزش های حرفه ای نیز اتفاق می افتند.

از دیگر علل ایجاد آسیب و مشکل در این نوع تاندون ها می توان به آسیب فیزیکی، سقوط و ضعف عضلات شانه اشاره کرد.

آسیب بافت نرم

در بدن افراد نوعی بافت های نرم وجود دارد که شامل ربات ها، ماهیچه ها، تاندون ها و فاسیا می باشند. فاسیا در واقع به یک پوشش بسیار نازکی گفته می شود که در اطراف برخی اندام ها و ماهیچه ها وجود دارد. گاهی اوقات علت ایجاد درد شانه و گردن همین بافت های نرم هستند.

در برخی مواقع فرد احساس از دست دادن قدرت در ماهیچه های شانه خود می شود. در این حالت فرد آسیب دیده ممکن است احساس گرفتگی در دردناک در ناحیه شانه و حتی گردن نماید. این حالت ها حالت های کاملاً تخصصی هستند که، تنها با مراجعه به یک متخصص ارتوپدی می توان از علت درد در ناحیه شانه و گردن مطلع شد.

کلام پایانی

درد شانه و گردن در صورتی که جدی نباشد می توان به وسیله چندین حرکت ورزشی و کششی آن را درمان نمود. اما در صورتی که این درد کاملاً هشدار دهنده و ادامه دار باشد بایستی علائم را کاملاً جدی گرفته و در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپدی مراجعه نمود.

صورت نیاز به مراجعه به یک متخصص ارتوپدی می توانید به کلینیک دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید. دکتر یاسر نژادی دارای سابقه انجام بیش از ۲۰۰ جراحی اختصاصی برای درمان زانو می باشد. سوابق و افتخارات وی بسیار فراوان بوده که، می توان از این جمله به عضویت دکتر یاسر نژادی در انجمن ترومای سوئیس اشاره کرد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.