آب آوردن یا افیوژن زانو چگونه درمان می شود؟

افیوژن زانو یکی از مشکلات و عوارض بسیار شایع زانو می باشد. این پدیده طبق تحقیقات به عمل آمده حدود ۲۷ درصد از مردم را حداقل به مدت یک بار در طول عمر درگیر می کند. این عارضه آب آوردن در زانو با علایم و نشانه های مشخصی همراه است.

به طور کلی، هنگامی که مایعات اضافی درون زانو تجمع می یابند نوعی عارضه برای فرد درگیر به وجود می آید که، جزو عوارض تجمع مایعات درون مفصل زانو می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع عارضه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آب آوردن زانو چیست؟

عارضه آب آوردن زانو به نام افیوژن زانو نیز شناخته می شود. در این عارضه در درون مفصل و یا در فضای اطراف آن نوعی مایع اضافی جمع آوری می شود. هنگامی که، افراد به بیماری هایی همچون آرتریت و آسیب به رباط و یا حتی مینیسک زانو مبتلا می شوند؛ امکان تجمع مایع در زانو نیز به وجود می آید.

علائم عارضه تجمع آب در زانو چیست؟
علائم عارضه تجمع آب در زانو چیست؟

علائم عارضه تجمع آب در زانو چیست؟

عارضه آب آوردن زانو ممکن است با تجمع مایعات اضافی در زانو منجر به ایجاد التهاباتی در قسمت های مختلف و به ویژه استخوان های زانو شود. نتیجه این امر آن است که فرد تغییر اندازه در بین زانوهای خود را احساس کرده و ممکن است یک زانو بزرگتر از دیگری به نظر برسد.

در چنین حالتی خم کردن و صاف کردن زانو برای فرد مبتلا به عارضه افیوژن بسیار دشوار خواهد بود. به طور کلی مشکل افیوژن زانو با چندین علامت بارز و مشخص همراه است. ادامه برای آشنایی بیشتر شما با این عارضه برخی از علائم آن را شرح می دهیم؛

  • تورم
  • دردناک بودن زانو
  • سفت شدن و سختی زانو
  • کاهش شدید دامنه حرکتی زانو
  • عدم توانایی فرد در استفاده از مفصل زانو
  • عدم احساس نبض در پای فرد مبتلا
  • تب کردن
  • از بین رفتن احساس در نواحی زیر زانو

 

چند علامت آخر که شامل از دست رفتن احساس نبض و از دست دادن احساس نواحی در زیر زانو جزو علائم جدی آب آوردن زانو هستند. در صورت ابتلا به این عوارض بایستی در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرد تا، اقدامات درمانی به سرعت صورت گیرند.

علل بروز عارضه افیوژن زانو

علل افیوژن زانو بسیار متعدد و گسترده هستند. عمده علت این عارضه ایجاد التهاب و تورم است. هنگامی که یک آسیب تروماتیک بیماری همچون آرتریت و یا عفونت در بدن شکل بگیرد؛ ممکن است التهاب و تورم نیز در زانوی فرد به وجود بیاید.

هنگامی که مایع درون زانو تجمع می شود فرد با احساس ناراحتی و نوعی اختلال در بدن مواجه می شود. ناگفته نماند در صورتی که فرد دارای بیماری زمینه ای باشد و یا وضعیت و آسیب ضربه ای که به زانو وارد شده است؛ متفاوت باشد مایعی که در اطراف زانو نیز تجمع می کند وابسته به این عوارض متغیر خواهد بود.

  • آرتروز، نقرس و آرتریت سپتیک از جمله عوارض ایجاد کننده افیوژن زانو هستند.
  • برخی از آسیب های تروماتیک که در نهایت منجر به ایجاد شکستگی و یا وارد شدن آسیب به رباط می شوند.
  • نقرس کاذب، آرتریت سلی، آرتریت روماتوئید نوجوانان و استفاده بیش از اندازه زانو در فعالیت های بدنی و ورزش از علل دیگر ایجاد کننده آب آوردن زانو هستند.
  • آرتریت واکنشی، عفونت هایی همچون بیماری لایم و سفلیس، بیماری های التهابی روده و همارتروز یا خونریزی در مفاصل از دیگر علل ایجاد کننده عارضه افیوژن زانو می باشند.
  • در نهایت افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی مفرط هستند نیز به دلیل اعمال و وارد شدن فشار وزن بر روی زانو احتمال مواجه شدن با عارضه ای همچون آب آوردن زانو را خواهند داشت.
پیشگیری از عارضه افیوژن زانو
پیشگیری از عارضه افیوژن زانو

پیشگیری از عارضه افیوژن زانو

به منظور پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به عارضه افیوژن زانو و تجمع آب در این ناحیه افراد بایستی چندین نکته را به دقت رعایت نمایند. در ادامه این مبحث شما را با برخی از نکات مراقبتی پیشگیری کننده از تجمع آب در زانو آشنا می کنیم؛

  • داشتن فعالیت بدنی به صورت روتین و روزانه، انجام پیاده روی و شنا از جمله نکات مراقبتی و پیشگیری کننده از افیوژن زانو هستند.
  • از دویدن شدید و ایجاد حرکت های ناگهانی که باعث ایجاد ضربه به زانو می شوند شدیداً بپرهیزید.
  • در صورت امکان از فشار وارد آوردن بیش از حد به زانو و انجام حرکت های تکراری بپرهیزید.
  • همواره بر روی داشتن وزن ایده آل و متناسب تمرکز کنید و وزن خود را در محدوده مناسب و هماهنگ با قد نگهداری نمایید.
  • در صورت داشتن برخی بیماری های زمینه ای مانند آرتریت حتماً به پزشک مراجعه کنید تا از ابتلا به بیماری آب آوردن زانو پیشگیری نمایید.

روش های درمانی افیوژن زانو چیست؟

پزشک متخصص به منظور درمان آب آوردن زانو ابتدا بایستی علت اصلی بروز این عارضه را شناسایی نماید. پس از شناسایی علت اصلی افیوژن زانو پزشک اقدام به تجویز روش های درمانی متفاوت می کند. در ادامه با چند روش درمانی این عارضه آشنا خواهیم گردید.

آسپیراسیون یا تخلیه یک نوع روش درمانی جهت از بین بردن عارضه افیوژن زانو می باشد در این روش پزشک از یک سوزن جهت خارج کردن آب زانو استفاده می نماید. روش دوم روش تزریق کورتیکو استروئید است. این تزریق به کاهش التهاب و درد فرد کمک شایانی می کند.

از دیگر روش های درمانی آب آوردن زانو می توان به تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اشاره نمود. این گونه داروها ضد التهاب بوده که جهت تسکین درد بنا به دستور و تجویز پزشک مصرف می شوند. روش دیگر استفاده از زانوبند و آتل جهت کمک به ثابت ماندن مفصل زانو است.

اوقات علت آب آوردن زانو ابتلا به عفونت می باشد در این صورت پزشک به منظور درمان عفونت ایجاد شده در سطح زانو ممکن است اقدام به تجویز آنتی بیوتیک نماید. طبیعتاً با از بین رفتن علت اصلی تجمع آب در زانو این عارضه نیز به راحتی برطرف خواهد شد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

کلام پایانی

آب آوردن زانو از جمله عوارض بسیار دردناک می باشد که طی آن مایعات در سطح زالوی فرد تجمع شده و باعث ایجاد التهاب و درد فراوانی برای فرد مبتلا می شوند. روش های درمانی و پیشگیری کننده از این عارضه بسیار متعدد هستند و بایستی بنا به تجویز پزشک متخصص صورت گیرد.

به صورت نیاز به درمان عارضه افیوژن زانو می توانید به دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید. دکتر نژادی عضو انجمن ترومای سوئیس بوده که با گذراندن دوره های تخصصی متعدد تحت نظر انجمن های معتبر و علمی جهانی قادر به درمان کلیه مشکلات زانو می باشند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.