برای شکستگی دنده چی بخوریم

آیا به اسکلت مهره داران توجه کرده اید! بلی، آنها از استخوان تشکیل گردیده است. اگر که بخواهید، ساختار استخوان ها را بشناسید؛ از الیاف زنده به همراه رگه هایی خونی و بافت هایی عصبی ساخته شده اند. این قطعات گلبول هایی سفید و قرمز تولید نموده سپس به حرکت عضلات بدن‌تان کمک می کند.

برای آنکه استخوان بدنِ شما به خوبی وظایفشان را انجام بدهند، به مواد مغذی نیاز دارند. پس برای آنکه می خواهید، بدانید؛ برای شکستگی دنده چی بخوریم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ما در ادامه این مطلب از دکتر یاسرنژادی به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد. پس برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه ما را تا پایان این نوشتار همراهی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

چرا باید خوراکی هایی مفید برای شکستگی دنده بخوریم؟

تصور کنید، شما سن‌تان افزایش پیدا کرده و به دهه سی سالگی خود وارد شده اید. با گذر روزها به طور طبیعی تراکم استخوان ها کاهش پیدا کرده در نتیجه آنها استحکام خود را از دَست می دهند. پس شما باید پیش از آن که به سؤال خود یعنی برای شکستگی دنده چی بخوریم پاسخ بدهید، خوراکی هایی مفیدِ برای استخوان خود میل کنید.

علاوه بر در اَمان ماندن از شکستگی ها اگر که شما خوراکی هایی مغذی مصرف کنید، در آینده کمتر در معرض پوکی استخوان خواهید بود. حال ما در ادامه به شما خواهیم گفت؛ که کدام یک از خوراکی ها برای شکستگی استخوان دنده بهتر است. قطعاً شما با میل آنها می توانید، به جوش خوردنِ سریع استخوان های بدنِ خود کمک کنید.

برای شکستگی دنده چه خوراکی هایی بخوریم؟

اغلب پزشکان در ارتباط با اینکه برای شکستگی دنده چی بخوریم با شما صحبت نمی کنند. البته پزشک به شما خواهد گفت، که تا امکانش هست استراحت کرده و به بدن خود فشار وارد نکنید.

امّا در این میانه ها برخی از مواد غذایی وجود دارد، که به بهبود هرچه سریع تر شما کمک می کند. ما در ادامه شما را با این مواد غذایی به خوبی آشنا خواهیم کرد؛

·         لبنیات بخورید

بلی تا می توانید، لبنیات که منبعی غنی از کلسیم و ویتامین دی (D) است، بخورید. پنیر، ماست یا شیر غنی شده هیچ فرقی ندارد، چرا که همه آنها در دسته لبنیات جای می گیرند. شاید که شما ندانید، امّا کلسیم و ویتامین دی دو ماده بسیار مغذی و مفید برای استحکام، نمو و رشد استخوان ها می باشند.

زمانی که شما به دنبال پاسخی برای شکستگی دنده چی بخوریم هستید، باید توجه کنید؛ لبنیات و دیگر مواد غذایی همراه با لبنیات به روند بهبود سلامتی شما کمک می کند. پس تا می شود و می توانید، شیر یا ماست و پنیر و… بخورید.

کلسیم یک ماده معدنی به شدّت مهم از جانب پزشکان معرفی می شود. وجودِ این ماده در بدنِ شما به تسریع بهبود شکستگی استخوان ها کمک می کند. البته مقدار کلسیم مورد نیاز بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. که ما می توانیم، از جمله آنها را سن و جنسیت فرد معرفی کنیم.

حال یک نکته در اینکه برای شکستگی دنده چی بخوریم برای مصرف کلسیم وجود دارد! خانم هایی که در سنین 19 الی 50 سالگی قرار دارند و آقایانی که در سنین 19 الی 70 سالگی هستند، به صورت روزانه باید 1000 میلی گرم کلسیم به بدنِ خود وارد کنند.

البته شاید بپرسید، که بعد از این سنین بایستی چه کرد؟ خانم ها بعد از پنجاه سالگی و آقایان بعد از هفتاد سالگی بایستی روزانه 1200 میلی گرم کلسیم به بدن‌شان وارد بشود.

امکان دارد، در این که برای شکستگی دنده چی بخوریم شما از لبنیات چندان خوشتان نیاید. در این هنگام می توانید؛ اسفناج، کلم بروکلی، ماهی ساردین و… بخورید. حال به بررسی ویتامین دی (D) می پردازیم. به اندازه کلسیم وجودِ این ویتامین اهمیت دارد.

اگر که این ویتامین در بدن شما به اندازه کافی وجود نداشته باشد، کلسیم توسطِ روده ها جذب نمی شود. در نهایت استخوان ها ضعیف یا جوش نمی خورد.

شما خانم ها و آقایان عزیز اگر که کمتر از هفتاد سال سن دارید، روزانه باید پانزده میلی گرم ویتامین دی مصرف کنید. افراد بالاتر از این سنین هم روزانه به بیست میلی گرم ویتامین دی (D) نیاز خواهند داشت.

تا می توانید، در برابر نور تابان خورشید قرار بگیرید. چرا که با برخورد نور خورشید به بدن‌تان خود به خود این ویتامین ساخته می شود. برای شکستگی دنده چی بخوریم آیا فقط ویتامین دی در نور خورشید وجود دارد؟ خیر! این ویتامین در برخی از غذاها چون؛ زرده تخم مرغ، ماهی ساردین و سالمون وجود دارد. حال اگر که شما چنین تصوراتی دارید، که کلسیم و میزان ویتامین دی بدنِ شما در کمترین حالت ممکن است، این مسئله را با پزشکِ خود در میان بگذارید. او برای شما

مکمل هایی تجویز کرده و نگرانی‌یتان را برطرف می کند.

·         عسل و شیر سویا بخورید

ما در قسمت فوقانی گفتیم، که لبنیات منبعی غنی از کلسیم می باشد. ولی بنابر دلایلی برای برخی از افراد مناسب نبوده یا حتی از میل آنها امتناع می ورزند. حال برای شکستگی دنده چی بخوریم آیا خوراکی هایی دیگر وجود دارد؟ بلی نگران نباشید و ما را در ادامه این مطلب از خود در دکتر یاسرنژادی همچنان همراهی کنید.

چنانچه که شما گیاه خوار هستید، شیر سویا میل کنید. شما می توانید، شیر سویا را برروی غلات صبحانه مورد علاقه خود ریخته یا با دانه چیا مخلوط کرده و میل کنید. البته اگر که به میوه های تازه و فصل علاقه داشته و عسل دوست دارید، شیر سویا به یک دسر بسیار لذیذ تبدیل خواهد شد.

علاوه بر آن که این معجون بسیار خوش طعم به بهبودی سریع تر شما کمک می کند، از ابتلای شما به پوکی استخوان در آینده ای نه چندان دور پیش گیری خواهد کرد. ما این اطمینان خاطر را به شما می دهیم.

برای شکستگی دنده چه خوراکی هایی بخوریم؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

·         تخمه ی کدو میل کنید

اگر همچنان به دنبال این که برای شکستگی دنده چی بخوریم هستید، تخمه ی کدو را در اولویت های خود قرار بدهید. چرا که این تخمه به جذب بهتر کلسیم توسطِ بدن شما کمک می کند. ولی متأسفانه بدان چندان اشاره ای نشده یا در اغلب رژیم ها وجود ندارد!

حال تحقیقات انجام شده توسطِ محققان این مسئله را به اثبات رسانیده که متابولیسم کلسیم و منیزیم که در تخمه ی کدو وجود دارد، ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند. پس برای آنکه بدن‌تان بتواند، کلسیم را جذب کند، حتماً از مواد غذایی سرشار از منیزیم غافل نشوید.

چنانچه که شما می خواهید، به فواید تخمه کدو پی ببرید، حتماً در فهرست برای شکستگی دنده چی بخوریم آنرا جای دهید. در برخی از کشورها تخمه ی کدو به عنوان یک میان وعده مغذی و مقوی مصرف می شود. تفاوتی ندارد، که شما آنرا بدون نمک، شور یا بو داده و ساده میل کنید. حتی اگر که دوست داشته باشید، امکانِ افزودنِ آن به ماست، اسموتی یا حتی سالاد و… وجود دارد.

·         فلفل دلمه ای هم خوب است

انواعِ فلفل دلمه ای به خصوص قرمز مملوء از ویتامین سی (C) می باشند. پس اگر که شما به دنبالِ پاسخی برای شکستگی دنده چی بخوریم هستید، حتماً این مواد خوراکی را در فهرست خود قرار بدهید. چرا که ویتامین سی ماده ای مغذی و بسیار مهم است، که به کلاژن سازی و ترمیم استخوان ها کمک می کند.

اگر که نمی دانید، کلاژن چیست؟ آن نیز از جمله ترکیبات اصلی سازنده استخوان ها بوده و ویتامین سی به تشکیل آن کمک شایانی می کند. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه فواید ویتامین نام برده شده را در ترمیم استخوان ها به اثبات رسانده اند. نکته جالب توجه این که نصف لیوان فلفل دلمه ای خُرد شده بیش از یک عدد پرتقال در خود ویتامین سی داراست.

فلفل دلمه ای
فلفل دلمه ای

دوستانِ عزیز اینکه برای شکستگی دنده چی بخوریم توجه داشته باشید؛ پختن مواد غذایی به خصوص سبزیجات باعث می شود، تا حد بسیاری آنها خاصیت و ویتامین ها را از دَست بدهند. پس تا می توانید، فلفل دلمه ای و سایر سبزیجات را به صورت خام مصرف کنید.

·         تخم مرغ را فراموش نکنید

چنانچه که شما لبنیات یا شیر سویا دوست نداشته باشید، دریافت ویتامین دی (D) توسطِ بدن‌تان کمی سخت خواهد شد. با این وجود کمی در تخم مرغ این ویتامین وجود دارد. علاوه بر اینها تخم مرغ دارای پروتئین، آهن یا کلسیم و منیزیم می باشد. تمامی این مواد می تواند، به حفظ سلامتی بدن‌تان به شما کمک کند. مطمئن باشید!

استخوان در کل به اسفنج شباهت دارد. این بافت سخت و محکم از پروتئین تشکیل شده است و کریستال هایی از مواد معدنی برروی آن خودنمایی می کنند. زمانی که شما به دنبال برای شکستگی دنده چی بخوریم هستید، باید به یک نکته توجه داشته باشید. آنهم این است، که به هنگام شکستن استخوان ها بدن باید برای بازسازی خود دوباره این بافت را بسازد.

پس وجودِ پروتئین الزامی است. علاوه بر تمامی این ها وجودِ پروتئین به بدن شما کمک می کند، تا کلسیم مورد نیاز خود را جذب نموده و از آن برای ترمیم بافت استخوان کمک بگیرد. آهن هم یکی دیگر از مواد معدنی لازم برای بازسازی استخوان هاست. به عبارتی اگر که شما کمبود آهن داشته باشید، استخوان‌هایتان دیرتر جوش خواهد خورد.

·         لوبیا سیاه را در برنامه غذایی خود جای بدهید

اگر که شما بازهم به دنبال جوابِ اینکه برای شکستگی دنده چی بخوریم هستید، حتماً به لوبیا سیاه توجه کنید. نام دیگر این لوبیاها، لوبیا لاک پشتی است. جالب است، امّا این مواد غذايی حدوداً هزاران سالِ پیش توسطِ ساکنان آمریکای شمالی کشف شد.

لوبیا سیاه بسیار سالم بوده و می تواند، چندین ماده ی غذایی مفید و مغذی را به بدن‌تان برساند. در واقع این دَست از حبوبات به دلیل برخورداری از پروتئین، ویتامین یا مواد معدنی توسطِ بسیاری از پزشکان برای مصرف توصیه می شود. به عبارتی آهن، کلسیم، منیزیم، پروتئین، منگنز و… موجود در دِل این لوبیا به ترمیم هرچه سریع تر استخوان شما کمک می کند.

لوبیا سیاه

·         ماهی هایی چون سالمون و ساردین

ماهی سالمون یا ساردین چرب بوده و سرشار از ویتامین دی (D) است. البته اسید امگا 3 موجود در ماهی هم به تولید کلاژن کمک می کند.

پس یکی دیگر از جواب های ما به اینکه برای شکستگی دنده چی بخوریم ماهیست! چرا که پروتئین موجود در ماهی به ترمیم و بازسازی استخوان کمک شایانی می کند. علاوه بر تمامی این ها ماهی سالمون دارای فسفر بوده که در حفظ مقاومت بافتِ استخوان نقش پُررنگی دارد.

اگر که می خواهید، فواید حاصل از ماهی برای شما افزایش پیدا کند، آنرا همراه با کلم بروکلی یا دیگر سبزیجات میل کنید.

·         سبزی جعفری هم نوش جان کنید

و آخرین موردی که در برای شکستگی دنده چی بخوریم به شما معرفی خواهیم کرد، جعفری است. این سبزی مملوء از ویتامین کا (K) می باشد. وجودِ این ویتامین از سلول استخوان ساز به نامِ استئوبلاست حمایت کرده و در نهایت موجبِ تشکیل استخوان هایی قوی می ‌شود. علاوه بر تمامی اینها به تراکم بیشتر استخوان کمک می کند.

قطعاً شما هم می دانید، که با افزایش سن تراکم استخوان کاهش می یابد. در واقع تحقیقات انجام شده چنین نشان می دهد، که ویتامین کا (K) به کاهش شکستگی استخوان ها کمک می کند.

سبزی جعفری

سخن آخر

بعد از آنکه که شما به شکستگی استخوان مبتلا شدید، قطعاً به دنبال پاسخی برای شکستگی دنده چی بخوریم می روید. یک رژیم غذایی مناسب و همراه با مواد غنی می تواند، به شما در این راستا کمک کند. قطعاً اگر که شما از یک رژیم متعادل و مناسب تبعیت بنمایید، به مکمل ها نیازی نخواهید داشت.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از خود در دکتر یاسرنژادی برای شما مفید بوده باشد. حال در صورت وجودِ سؤالاتی بیشتر در این زمینه می توانید، با ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.