فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک

آیا می دانید، پارگی مینیسک یعنی چه؟ چرا رُخ می دهد و فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک چگونه انجام می شود؟ مینیسک جنسی از غضروف داشته و چون یک بالشتک عمل می کند. اگر که می پرسید، دقیقاً کجا قرار گرفته است؟ بین دو استخوان درشت نی و ران می باشد. ولی مینیسک به چه دردی می خورد؟ به عبارتی با وجودِ همین عضو است، که زانوی شما متحمل فشار ناشی از ضربات اتفاقی می شود.

علاوه بر تمامی اینها با وجودِ آن دامنه حرکتی زانوی ما افزایش می یابد. زمانی که شما حرکات چرخشی و کششی انجام می دهید، با وجودِ مینیسک وزن بدن بَر اعضاء تقسیم می گردد. حرف بسیار است و ما این مطلب از دکتر یاسرنژادی را برای افزایش سطح اطلاعات شما نگارش کرده ایم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

با چگونگی تشخیص و درمان پارگی مینیسک آشنا بشوید!

قبل از آنکه درباره فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک با هم صحبت کنیم، در ارتباط با تشخیص و درمان پارگی به شما توضیح خواهیم داد. پارگی این قسمت امکان دارد، با نشانه هایی چون؛ تورم، درد شدید، قفل شدنِ کاسه زانو، متخلخل شدنِ آن و… همراه باشد.

حال برخی از پارگی ها بدون علائم بوده و فقط با انجامِ معاینه فیزیکی قابل تشخیص خواهد بود. قبل از انجام فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک باید تشخیص داده بشود، که آسیب وارده در چه سطحی بوده و علائم نشان داده شده در شما چیست! بعد از انجام معاینه توسطِ پزشک تست هایی انجام خواهد شد. اینگونه حساسیت و میزان انعطاف پذیری زانوی‌تان مشخص می شود. ما در قسمتِ زیر برخی از این تست ها را به شما معرفی می کنیم؛

·         انجام تست ثبات

در این تست ابتدا زانوی شما توسطِ پزشک خَم شده و به سمتِ داخل و بیرون حرکت داده می شود. چنانچه که شما ناپایداری را در این قسمت تجربه کنید، احتمالاً دچار پارگی مینیسک شده و بعد از درمان به فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک نیاز پیدا کنید.

·         انجام تست آپلی

ابتدا پزشک از شما می خواهد، برروی شکم خود بخوابید. بعد از آن زانوی‌تان را تا زاویه 90° خَم می نماید. حرکت بعدی که انجام می دهد، ورود ضربه ای به پاشنه پا و بلافاصله چرخاندن زانو و صاف نمودنِ آن است. در این حالت اگر که شما احساس درد داشته باشید، به احتمال بسیار دچار پارگی مینیسک شده اید.

·         انجام تست مک موری

ابتدای کار زانوی شما توسطِ پزشک خَم شده و او زانوی‌تان را چرخانیده و باری دیگر صاف می کند. در این حالت امکان دارد، شما درد داشته باشید. البته برخی از مراجعه کنندگان دردی نداشته و به جایش صدایی چون کلیک از زانوی‌شان به گوش می رسد. در این حالات هم احتمالاً شما دچار پارگی مینیسک شده و بعد از فرآیند درمانی به فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک نیاز پیدا کنید.

گاهی اوقات پزشک معالج از شما می خواهد، برای تشخیص دقیق تر تصویر برداری انجام بدهید. ما در قسمت زیر به روش های متنوع تصویر برداری می پردازیم؛

·         روش آرتروسکوپی

این شیوه از تصویر برداری به نوعی جراحی می باشد. در این روش پزشک با استفاده از ابزارهای جراحی خاص و ایجاد سوراخ هایی بسیار ریز در زانو دوربین را به این قسمت می فرستد. پس در این روش به راحتی پارگی مینیسک تشخیص داده شده و درمان شما شروع می شود.

·         روش اِم آر آی

در این شیوه از تصویر برداری از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی کمک گرفته می شود. پس روش اِم آر آی به راحتی کمک می کند، که آیا شما دچار پارگی مینیسک شده اید! یا آسیب به بافت نرم و غضروف یا دیگر نواحی زانو وارد شده است. بعد از تشخیص است، که فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک برای شما تجویز می شود.

·         روش ایکس ری

در این روش از اشعه ایکس استفاده شده و تصویر از زانوی شما تهیه می شود. پس روش ایکس ری کمک شایانی به پزشک می کند، که آیا به بافت استخوانی زانو آسیبی وارد شده است و یا نه! ولی توجه داشته باشید، که در این شیوه از تصویر برداری نمی توان تشخیص داد، مینیسک آسیب دیده است.

اصلاً چرا دچار پارگی مینیسک می ‌شویم!

به فعالیت هایی که انجام داده اید، دقّت کرده اید! آیا این دَست از فعالیت ها موجبِ چرخش بیش از اندازه زانوی شما می شود! پس احتمالاً شما به پارگی مینیسک زانو مبتلا خواهید شد. در رشته هایی چون فوتبال و بسکتبال اغلب بازیکنان با این مشکل رو به رو شده و به فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک نیاز پیدا می کنند. البته چنین خطری تنها گریبان گیر بازیکنان نبوده و معمولاً بلند شدنِ به یکباره افراد از حالت اسکات آنها را دچار چنین مشکلی می کند.

حال چگونه خود را درمان کنیم؟

ابتدا باید وخامت و میزانِ آسیب وارده به شما تجزیه و تحلیل بشود. چرا که با توجه به مقدار آسیب یکی از روش های درمانی برای شما انتخاب خواهد شد. امکان دارد، که شما تنها بعد از مدّت زمانی کوتاه و استراحت کردن به بهبودی کامل دَست پیدا کنید. البته گاهاً برای درمان شما جراحی تجویز شده و برای مواقعی انجام فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک توصیه می شود.

درباره فیزیوتراپی مینیسک زانو
درباره فیزیوتراپی مینیسک زانو

درباره فیزیوتراپی مینیسک زانو

تجربه اینچنین ثابت نموده که انجام فیزیوتراپی برای پارگی مینیسک مزیت هایی بسیار به همراه دارد. اگر که شما به پارگی این عضو دچار شده باشید، قطعاً می دانید که چقدر دردناک است. معمولاً برای افراد جهتِ درمان این پارگی انجام جراحی تجویز می شود.

البته در بسیاری از موارد فرد مورد نظر بدون انجام جراحی هم می تواند، به بهبودی کامل برسد. در چنین حالاتی برای بهبودی و بازسازی عضو آسیب دیده از فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک کمک گرفته می شود.

با نشانه های پارگی مینیسک آشنا بشوید!

هنگامی که شما دچار پارگی مینیسک می شوید، به دور از نیاز به فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک با صداهایی چون تَرق تروق مواجه می شوید. بعد از آنکه این صداها شنیده شد، احساساتی که در قسمتِ زیر آمده است، را تجربه خواهید کرد؛

علاوه بر تمامی نشانه های گفته شده در قسمت فوقانی متن شاید که شما چنین حس کنید، زانوی‌تان از محلِ خود سُر می خورد. همین مسئله خود موجب می شود، دامنه حرکتی پاهای شما با برخی از محدودیت ها رو به رو بشود. چنانچه که شما چنین نشانه هایی داشته و آنها تا چند روز ادامه داشت، حتماً با پزشک متخصص مشورت بنمایید.

در صورتی که زانوی شما قفل شده و شما قادر نبودید، آن را تکان بدهید، حتماً هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. قطعاً او می تواند، مشکل به وجود آمده در شما را شناسایی کرده و دردتان را درمان نماید.

درباره فیزیوتراپی پارگی مینیسک بعد از عمل جراحی صحبت کنیم!

انجام فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک بعد از انجام عمل جراحی می تواند، برای شما فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. در واقع تجربه این شرایط به شما کمک خواهد کرد، تا هرچه سریعتر به بهبودی کامل دَست پیدا کنید. ما در ادامه متن به برخی از مهم ترین اهدافی که انجام فیزیوتراپی برای شما به همراه دارد، می پردازیم. پس همچنان ما را تا نقطه پایانی این متن از دکتر یاسرنژادی همراهی کنید.

جراحی تنها قسمتی از فرآیند درمان شماست. البته سن شما هم در روند درمانی تاثیر بسیاری دارد. آن دَست از افرادی که به پارگی مینیسک مبتلا می شوند، احتمالاً به آتروز هم مبتلا می گردند. البته شما بعد از پشت سَر گذاشتن مراحل درمانی می توانید، به تمرین های ورزشی ادامه بدهید.

حال بیمار همچنان قبل از انجام فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک و جراحی بازهم در خطر ابتلا به پارگی و آسیب به این قسمت هست. پس تا حد بسیاری انجام فیزیوتراپی زانو پارگی قسمتِ مینیسک می تواند، به شما در این راستا کمک رسانی کند.

پس انجام فیزیوتراپی می تواند، به شما در متحمل شدنِ فشارهای آینده کمک رسانی کند. علاوه بر اینها حال شما به سرعت خوب شده و می توانید، باری دیگر به انجام کارهای روزانه خود باز گردید.

در فیزیوتراپی مینیسک از چه دستگاه هایی برای درمانِ شما استفاده می شود؟
در فیزیوتراپی مینیسک از چه دستگاه هایی برای درمانِ شما استفاده می شود؟

در فیزیوتراپی مینیسک از چه دستگاه هایی برای درمانِ شما استفاده می شود؟

فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک به کمک دستگاه هایی مختلف انجام می شود، که هریک فواید خاص خود را داراست. ما در قسمتِ زیر هریک از دستگاه ها و فوایدی که دارد، را به شما معرفی می کنیم؛

·         دستگاهی برای تحریک الکتریکی عصب

این دستگاه برای کاهشِ درد در شما از جریان الکتریکی کم کمک می گیرد. به گونه ای که با ورود این جریان به قسمتِ زانو موجب مسدود شدنِ ارسالِ پیغام درد به مغز شده و درک فرد را نسبت به درد تغییر می دهد. با این دستگاه به گونه ای موقت درد در شما رفع شده و می توانید، تمرینات تقویتی زانو را انجام بدهید.

پس این روش فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک یکی از بهترین راه کارها برای کاهش درد در شماست.

·          دستگاه اولتراسوند

در این دستگاه از امواج صوتی فراصوت استفاده می ‌شود و شما در نتیجه فعالیت پزشک کاهش درد و تورم را تجربه می کنید. پس یکی از روش ها در فیزیوتراپی زانو برای کاهشِ درد در شما استفاده از اولتراسوند است.

دستگاه لیزر تراپی
دستگاه لیزر تراپی

·         دستگاه لیزر تراپی

در این دستگاه از مواج نوری با طول موجی خاص استفاده می شود. با این کار سطح انرژی سلول‌ها افزایش یافته و تحریک فرآيند زیستی صورت می گیرد. پس سطح کلاژن سازی افزایش یافته و رباط همچنین مینیسک زانو در این شیوه از درمان بازسازی می شود. این روش برای افزایش دامنه حرکتی شما، بهبود درد و افزایش عملکرد زانو بسیار اثرگذار است.

البته استفاده از این دستگاه بایستی از جانب متخصصان صورت بگیرد. در واقع فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک بایستی با بررسی بسیاری از جوانب انجام بگیرد. علاوه بر این ها فیزیوتراپ به شما خواهد گفت، چه تمریناتی انجام داده و اصول زندگی خود را به چه حالت تغییر بدهید.

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طول این مطلب از خود به بررسی فیزیوتراپی زانو پارگی مینیسک پرداختیم. همانطور که خواندید، پارگی در این قسمت بنابر دلایلی متعدد امکان دارد، رُخ بدهد. روش هایی بسیار برای درمان شما وجود دارد. البته ابتدا باید سطح درد و نوعِ آسیب وارده به شما بررسی بشود. سپس بهترین روش درمان برایتان انتخاب گردد.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. حال شما در صورت وجودِ سؤالات بیشتر می توانید، با متخصصان ما تماس بگیرید.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.