دکتر یاسر نژادی

مراحل عمل مفصل زانو از تشخیص تا ترخیص

تماسهای زیادی گرفته شده است که صفر تا صد جراحی زانو از نقطه ای که بیمار نیاز به جراحی دارد تا نقطه ای که جراحی می شود و کارهای بعدی آن ، گفته شود .
شاید در این مجال نشود تمام آن را بازگو کرد ، اما واقعاً هنگامی که یک بیمار به ما مراجعه می‌کند و مریضی است که چهار یا پنج ماه مسکن مصرف کرده اما دردش کم نشده است ، در آن کتگوری هایی که ما از نظر تشخیص گرید بندی آرتروز داریم. در گرید ۳ و بالاتر قرار می گیرد . یعنی آن نرویینگ و فاصله مفصلی بسیار کم می‌شود و معمولاً سمت مدیال پا یا سمت داخلی پا می باشد و به همان سمت داخل پا است ، کیست های مینیسک و استئوفیت هایی که ما می بینیم نیز هست . خلاصه تشخیص نیاز به جراحی را برای بیمار می گذاریم .

 مراحل عمل مفصل زانو از تشخیص تا ترخیص
مراحل عمل مفصل زانو از تشخیص تا ترخیص

قبل از اینکه جراحی شود نیاز است یکسری مشاوره‌های قلب ، مشاوره‌های بیهوشی ، داخلی و گوارش بر اساس آن مشکلات زمینه ای باید انجام شود . زیرا بیماری که نیاز به تعویض مفصل دارد و تقریباً بالای ۶۰ سال می باشد یک الی دو تا بیماری زمینه ای ممکن است در کنارش داشته باشد ‌.
بیمار ممکن است دیابت ، فشار خون یا مشکلات تیروئید و مسائل دیگر داشته باشد . به صورت روتین باید یک اوکی قلب بگیریم که برای افراد بالای ۴۰ سال توصیه می کنیم که آن هم به خاطر بیهوشی که نیاز است بیمار بگیرد ، لازم می باشد . در کنار آن بر اساس آن بیماری سیستمیکی که دارد ، یکسری مشاوره‌های جداگانه برای بیمار گذاشته می شود و یک محور طولی بدن است که برای بیمار می گیریم تا در روز عمل در کنار تعویض مفصل زانو بتوانیم انحرافی که محور بیودینامیک بدن پیدا کرده است ، را اصلاح کنیم .
روز قبل از عمل نیز کار خاصی نیاز نیست . به بیماران توصیه می‌کنیم که حداقل ۴ الی ۵ ماه قبل از تعویض مفصل بخاطر ریسک عفونتی که برای بیمار ایجاد می شود ، هیچ گونه تزریقی داخل زانو نداشته باشد . همچنین به بیمار توصیه می‌کنیم تا جایی که می تواند وزن خود را کاهش دهد ، زیرا وزن زیاد باعث می شود که کانت سینگ پروتز یا آن فرو رفتگی که در بیمار که بالاخره در کنار آرتروز درجاتی از استئوپروز یا پوکی استخوان را دارد . ما به بیمار توصیه می کنیم اگر امکانش هست و اگر جراحی خیلی اورژانسی نیست ابتدا بتوانیم استئوپروز یا پوکی استخوان بیمار را درمان کنیم .
به بیمار توصیه می‌کنیم که عضلاتش را جدی بگیرد و یا قبل از جراحی شنا ، پیاده روی و هیدروتراپی راه هفته ای سه چهار جلسه انجام دهد یا بعد از جراحی حتما این موارد را انجام یا ادامه دهد.
روزهایی که بیمار در بیمارستان بستری می باشد ۳ الی ۴ روز می باشد بعد از دو روز بیمار می تواند در بیمارستان راه برود و در کنار واکر باید یک استیبلیتی کافی را پیدا کند‌ تا ما یک اطمینانی را داشته باشیم که اگر واکر بیمار را کنار بگذاریم بیمارمان زمین نمی خورد.
در حین عمل قطعاً خونریزی وجود دارد . داروهایی بعد از عمل به بیمار داده می شود که کمبود خون بیمار را جبران کند و داروهایی به بیمار داده می‌شود که جلوی آمبولی و مشکلات بعدی در خصوص ترومبوز ، لخته و … را برای بیمار کاهش دهیم . فیزیوتراپی هایی را بعد از جراحی برای بیمار تجویز می کنیم .

در هر صورت تعویض مفصل زانو یک جراحی ماژور و بزرگ است ، اما با پیشرفت علم پزشکی و تسلط کامل جراحان و با تجربه ای که در ایران روی این جراحی خاص و بسیار پیشرفته پیدا شده است و با تبحری که در همکاران دیده می شود ، این جراحی را توانسته اند طوری انجام دهند که حداکثر بهره وری را بیمار بعد از جراحی در کنار حداقل درد و مشکلات جانبی داشته باشد .

دکتر یاسر نژادی : متخصص ارتوپدی – جراح زانو
تلفن مستقیم : 09380093838 – 22018658 – 021
آدرس : تهران، زعفرانیه ،خیابان طاهری، جنب درب کاخ سعدآباد، کوچه شاهین ، پلاک یک

توجه فرمایید !

مطالب سایت ، صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی است .
هرگونه تشخیص بیماری و تجویز دارو ، نیازمند معاینه دقیق توسط پزشک است . جهت معاینه ، تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی بپرهیزید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *