مراحل تعویض مفصل زانو از ابتدا تا ترخیص بیمار

در ویدئوهای مختلف ما مراحل انتخاب بیمار مناسب برای تعویض مفصل زانو ، روش های جراحی ، روش های بیهوشی و مراقبت های بعد از جراحی را بیان کرده ایم.
اگر بخواهیم تمام مراحل تعویض مفصل زانو را به طور خلاصه در یک ویدئو خدمت بینندگان عزیز معرفی کنیم ، در ابتدا بیماری که به خاطر دردهای زانوی درمان نشده به مطب مراجعه می کند ، یعنی یک مدت بیمار مسکن و یا درمان‌های کانسرواتیو را دریافت کرده است و هنوز درد و ناراحتی بیمار ادامه دارد و به ما مراجعه می کند. بر اساس پارامترهایی که ما در گرافی هر دو زانوی بیمار می بینیم و مقایسه می کنیم کاندید جراحی می شود که حالا این کم شدن فاصله مفصل زانو می تواند باشد ، وجود استئوفیت ها ، سایش و از بین رفتن مفصل زانو با آن علائمی که در گرافی بیمار مشاهده می شود ، هست و سنی که معمولاً ۶۰ یا بالاتر از ۶۰ سال می باشد ، بیمار کاندید این جراحی می شود .

مراحل تعویض مفصل زانو از ابتدا تا ترخیص بیمار
مراحل تعویض مفصل زانو از ابتدا تا ترخیص بیمار

مراحل آماده سازی بیمار پیش از عمل تعویض مفصل

بیمار باید یک سری گرافی بگیرد تا ما محور طولی بدنش را داشته باشیم .در اکثر بیمارانی که دچار تعویض مفصل زانو می شوند به دلیل اینکه بیشتر از ۷۰ درصد وزن بدن به سمت داخل پا فشار می آورد حالت انحراف هر دو زانو به سمت بیرون دیده می شود یا حالت پای پرانتزی دارند که باید اصلاح شود.
عکس آناتومیک محور کامل بدن را می گیریم تا در حین عمل بتوانیم بر اساس محور طبیعی بدن یک فرد سالم ، آن دفورمیتی را اصلاح کنیم.
آزمایش هایی است که روتین جراحی شناخته می شوند . ازآن جایی که سن بیمار بالا است و ممکن است مشکلات قلبی ، دیابت یا مشکلات داخلی مانند تیروئید و… داشته باشد، قبل از جراحی مشاوره آنها را انجام داده و پروتز را سفارش می‌دهیم .
بسیار مهم است که پروتزی که در پای بیمار استفاده می شود از چه کمپانی و چه شرکتی باشد که در رنکینگ بین المللی که برای آنها است و در گریدهای a یک ، دو ، سه باشد تا ما بتوانیم عین استانداردهای جهانی را برای بیماران انجام دهیم ، مریض تایید عملش را می گیرد .
تمام کارهایش انجام می شود یک شب بستری می ماند تا مشاوره ها را انجام دهد .

فردای آن روز بیمار را به اتاق عمل می فرستیم و معمولاً به صورت اسپاینال یا کمر به پایین از طریق نخاع ، بیمار را بی حس می‌کنیم و نیاز به جراحی طولانی مدت به خصوص برای ریویژن ها یا چیزهای دیگر داشته باشد با تشخیص متخصص محترم بیهوشی ممکن است بیمار را تحت بیهوشی کامل نیز قرار دهیم .

عمل زانو چند ساعت طول می کشد ؟

تعویض مفصل زانو یک پروسه تقریباً یک ساعت الی یک ساعت و نیم می باشد و با حواشی آن اگر بیمار در هر دو زانو مشکل داشته باشد می توانیم همزمان بر اساس تشخیص پزشک و معیارهایی که برای این کار داریم به صورت همزمان انجام دهیم که تقریباً دو ساعت تا دو ساعت تا دو ساعت و نیم این عمل طول می کشد .

مراحل پس از عمل تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی چون بیمار معمولاً بیهوشی عمومی نشده است ، می‌تواند صحبت کند در حین عمل نیز خواب است اما درد و چیزی را احساس نمی کند . بعد از جراحی بیمار باید یک شب در مراقبت های ویژه باشد که هم کنترل درد را داشته باشیم و هم کنترل علائم حیاتی کاملی از بیمار داشته باشیم .
روز بعد بیمار به بخش منتقل شده و پروسه راه اندازی بیمار انجام می شود ، سپس از روی تخت بلند شده و با کمک همکار فیزیوتراپمان راه می رود ، سپس پروسه درن را دارد که خون بیمار تخلیه می شود و این مسائل ۲ روز و حداکثر سه روز طول می‌کشد و بیمار در بیمارستان بستری است .
راه رفتن بیمار تا مدتی با کمک واکر یا عصا باید انجام شود تا تعادل بیمار بهم نخورد . هر زمان که بیمار خودش احساس کند که می تواند بدون وسیله کمکی یا واکر راه برود ممنوعیتی ندارد .
بیمار زانو بند داشته و یک سری ورزش هایی است که در روزهای اول یا باید شخصاً و یا باید با کمک هم کار فیزیوتراپ انجام شود و تقریباً پروسه راه رفتن بیمار در دو هفته اول باید به سطحی برسد که بیمار بتواند راه رفتن قابل قبولی را در حد یکی دو ساعت در روز داشته باشد .
بعد از دو هفته ما معمولاً تعویض پانسمان را داریم . همیشه مبنای من این است که بهترین و استریل ترین پانسمان در داخل اتاق عمل انجام شود و سعی می‌کنم آن پانسمان را تا بعد از ترخیص بیمار از بخش نگهش دارم و بعد از تعویض پانسمان صورت گیرد .
کشیدن بخیه ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز زمان نیاز دارد تا بیمار بتواند بخیه هایش را کشیده و پروسه فیزیوتراپی ادامه می کند تا بیمار به سطحی برسد که کنترل کافی داشته باشد.
گاهاً بیماران ما نیاز دارند که رانندگی کنند و نیاز دارند که کارهای حرفه ای تری به جز راه رفتن انجام دهند که آن هم بر اساس تشخیص پزشک انجام می‌شود ‌.
پس یک جراحی بسیار راحت و سبک برای بیمار می باشد هر چند که جراحی های ماژور یا سنگین برای جراح محاسبه می شود ، اما چون کارایی بیمار را به شدت بهبود می بخشد توصیه می کنیم که بیماری که کاندید این نوع جراحی است بی جهت درد و مشکلات و عدم توانایی حرکتی را تحمل نکند و سریع‌تر به زندگی طبیعی با وجود معجزه قرنی به اسم تعویض مفصل کامل زانو که یک جراحی بسیار پیشرفته و مناسب برای بیمار است ، بازگردد.

به طور خلاصه بعد از کشیدن بخیه ها بیمار فقط به اقدامات فیزیوتراپی نیاز دارد . تا نود الی نود و سه درجه که پا خم و راست شود و بتواند از پله ها بالا و پایین رود رِنج حداقلی ما برای این مسئله تامین می شود .
بعد از یک الی دو ماه بیمار درد خاصی نداشته اما قابل کنترل است و آن پروسه‌ای که شاید از جراحی اکثر بیماران روی گردان هستند واقعاً لزوم و اولویتی ندارد . وقتی که پروتز مناسب و پیشرفته وجود داشته و هم تبحر جراحان ما در ایران زیاد و همگام با استانداردهای جهانی و گاهاً بیشتر به دلیل تعدد در کیس ها تجربه بالای آن ها می باشد . بنابراین نیاز نیست بیمار عدم توانایی و دردمندی و عدم حرکت را بی جهت تحمل کند .
به امید سلامتی برای هم میهنان گرامی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *