مفصل مصنوعی لگن چقدر عمر می کند؟

در مورد ماندگاری و عمر مفصل مصنوعی لگن مطالعات زیادی صورت گرفته است. در یکی از این مطالعات افرادی که با سن متوسط 65 سال تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران و لگن قرار گرفته اند تا 25 سال بعد پیگیری شده اند. در بیش از 80 درصد این افراد مفصل مصنوعی بعد از این مدت بدون مشکل زیادی برای بیمار کار میکرده است و یا بیمار تا آن تاریخ فوت کرده و در زمان فوت وی هم مفصل فعال بوده است.
مطالعه دیگری نشان داده است که اگر تعویض مفصل در بیمار زیر 65 سال انجام شود مفصل در 80 درصد موارد بیش از 15 سال عمر میکند و اگر در سنین بالاتر انجام شود این احتمال به 94 درصد میرسد.

طول عمر مفصل مصنوعی لگن به عوامل بسیاری بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

تبحر جراح در کارگذاری مناسب مفصل مصنوعی
استفاده از مفصل مصنوعی مناسب
سن بیمار
میزان فعالیت بیمار
وجود بیماری های زمینه ای
احتمال بروز عوارض پس از جراحی

مفصل مصنوعی لگن چقدر عمر می کند؟
مفصل مصنوعی لگن چقدر عمر می کند؟

اگر نخواهیم با زبان احتمالات حرف بزنیم میتوانیم بگوییم در شرایط مناسب، مفصل مصنوعی ران در اکثریت موارد بیش از 25-20 سال عمر میکند. با پیشرفت هایی که در سال های اخیر در ساخت مفاصل مصنوعی کارا ایجاد شده عمر این مفاصل از قبل بیشتر شده است.
در صورتیکه بعد از مدتی مفصل مصنوعی ران دچار مشکل شود مفصل دیگری جایگزین آن میشود. این عمل جراحی تعویض مفصل مصنوعی مشکل دار با یک مفصل جدید را عمل جراحی رویژن Revision مفصل ران (تعویض مجدد) میگویند. تعویض مجدد مفصل مصنوعی ران میتواند چند بار تکرار شود.
طول عمر مفصل مصنوعی ران در جوانتر ها و کسانی که زندگی فعال تر و پر تحرک تری دارند ممکن است کمتر از افراد مسن باشد و آنهم به علت فشار های زیادی است که فرد به مفصل مصنوعی وارد میکند. به همین علت سعی میشود تا در جوانتر ها از انواعی از مفاصل مصنوعی استفاده شود که سطوح آن مقاومت بیشتری در مقابل سایش داشته و عمر بیشتری داشته باشند.

دلایل متعددی وجود دارد که موجب میشوند مفصل مصنوعی لگن بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

مهمترین این دلایل عبارتند از :

شل شدن و لق شدن مفصل
عفونت مفصل مصنوعی
شکستگی استخوان اطراف مفصل مصنوعی
ناپایداری و دررفتگی در مفصل مصنوعی
ساییده شدن قسمتی از مفصل مصنوعی
شکسته شدن مفصل مصنوعی

لق شدن و شل شدن مفصل

در حین عمل جراحی اولیه تعویض مفصل، اجزاء تشکیل دهنده مفصل مصنوعی با تمهیدات متفاوتی به استخوان بیمار متصل و محکم میشوند. گاهی اوقات به عللی، بعد از گذشت مدتی از این عمل جراحی ممکن است اتصال بعضی از این اجزاء با استخوان بیمار شل شده و مفصل مصنوعی شروع به حرکت کردن در داخل استخوان کند. در این موارد مفصل مصنوعی باید با مفصل دیگری جایگزین شود.

لق شدن و شل شدن مفصل
لق شدن و شل شدن مفصل

 

عفونت

بندرت ممکن است بافت های اطراف مفصل مصنوعی ران دچار عفونت شوند. این عفونت در بسیاری اوقات موجب درد لگن میشود. عفونت میتواند موجب لق شدن مفصل مصنوعی گردد. در بسیاری اوقات این عفونت حتی با وجود آنتی بیوتیک بهبود نمی یابد مگر اینکه مفصل مصنوعی عوض شود. در این موارد نیاز به تعویض مجدد مفصل یا رویژن وجود خواهد داشت.

شکستگی

گاهی اوقات به علت ضربه استخوان اطراف مفصل مصنوعی لگن شکسته میشود. در تعدادی از این موارد اتصال مفصل مصنوعی با استخوان لق شده و در این بیماران نیاز میشود تا نه تنها شکستگی جااندازی و فیکس شود بلکه مفصل مصنوعی عوض شده و مفصل دیگری گذاشته شده و به استخوان بیمار محکم شود.

ناپایداری

گاهی اوقات به عللی مفصل مصنوعی ناپایدار شده و دچار دررفتگی میشود. اگر این دررفتگی تکرار شود نیاز است تا مفصل مصنوعی ران با مفصل پایدارتری جایگزین شود.

ناپایداری مفصل لگن
ناپایداری مفصل لگن

 

ساییدگی مفصل مصنوعی

گاهی اوقات قسمت پلاستیکی مفصل مصنوعی به مروز زمان دچار ساییدگی شده و از بین میرود. در این موارد لازم است تا قسمت خراب شده تعویض شود.

شکستگی مفصل مصنوعی

ممکن است قسمتی از مفصل مصنوعی شکسته شود. در این صورت هم باید قسمت شکسته شده عوض شود.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.