تمرین درمانی چیست ؟

تمرین درمانی چیست ؟ پاسخ به این پرسش موضوع اصلی مقاله پیش رو است . این متد درمانی مدرن درد زانو ، کمر درد ، درد شانه ، درد گردن و … را اصلاح و از پیشرفت آنها پیشگیری می کند .‌

تمرین درمانی علاوه بر درمان بیماری موجب کاهش مصرف داروهای شیمیایی و بهبود سبک زندگی بیماران می شود . اگر ارتوپد شما این متد درمانی را به شما توصیه نموده ، در این مقاله همراه ما باشید تا به تمام سوالات شما پاسخ دهیم .

تمرین درمانی چیست ؟-وب سایت دکتر یاسر نژادی

تمرین درمانی چیست ؟

حتما برای یافتن پاسخ تمرین درمانی چیست ؟ تصمیم به مطالعه این مقاله گرفته اید . در پاسخ به این سوال باید گفت که تمرین درمانی یا ورزش درمانی دامنه گسترده ای از فعالیت های بدنی است ، که به منظور بهبود نیروی فیزیکی ، انعطاف پذیری ، مقاومت ، تعادل و ثبات بیمار صورت می گیرد ‌.

به بیان ساده هدف از تمرین درمانی برگشت شخص آسیب دیده به یک وضعیت بدون درد و اصلاحی است . این متد اغلب توسط پزشک به بیماران مبتلا به کمرد درد ، درد زانو ، سیاتیک ، واریس ، سکته مغزی ، افرادی که عمل تعویض مفصل زانو را انجام داده اند ، توصیه می‌شود .

حال که متوجه شدید ، تمرین درمانی چیست ، با ما باشید تا با دیگر جنبه های این روش درمانی مانند کاربرد ، هدف ، انواع و فواید آن آشنا شوید .

کاربرد تمرین درمانی

در این بخش از مقاله به شما خواهیم گفت ، که کاربرد تمرین درمانی چیست ؟ همانگونه که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم ، این درمان به کسانی که عمل تعویض مفصل زانو یا هر جراحی زانو و مفصلی انجام داده اند ، اشخاصی که در اثر تصادف یا ضربه دچار اختلال حرکتی شده اند ، اشخاصی که دچار محدودیت های حرکتی و عضلانی هستند و ورزشکاران ، به طور معجزه آسایی کمک می کند ‌.

به طور کلی تمرین درمانی برای درمان موارد زیر توسط ارتوپد به بیماران توصیه می شود ‌:

  • بهبود و کاهش دردهای مفصل شانه
  • بهبود و کاهش دردهای مفصل مچ و آرنج دست
  • بهبود و کاهش درد مفصل ران
  • بهبود و کاهش درد مفصل زانو
  • بهبود کاهش درد مفصل مچ پا
  • بهبود و کاهش درد های کمر و لگن
  • بهبود و کاهش درد انحراف ستون فقرات
  • بهبود و کاهش درد رباط های پا
  • کاهش عوارض بعد از عمل های جراحی ارتوپدی
  • پیشگیری و درمان پوکی استخوان
  • جلوگیری از پیشروی آرتروز مفاصل
  • کمک به کاهش وزن افراد کم توان
  • مراقبت از سلامتی و پیشگیری از دردهای مفصل ها و عضلات

حال که می دانید کاربرد تمرین درمانی چیست ، در ادامه مطلب با ما همراه شوید ، تا با فواید و مزیت های این روش درمانی جدید هم آشنا شوید . اگر قصد فیزیو تراپی زانو را دارید یا به دنبال مشاوره رایگان ارتوپد هستید ، با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید .

مزیت تمرین درمانی

در این بخش از مطلب به شما خواهیم گفت که مزایای تمرین درمانی چیست و چرا این روش درمانی این روزها بسیار توسط پزشکان ارتوپد به بیماران توصیه می شود . علاوه بر مواردی که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم ، تمرین درمانی در کاهش استرس ها و مشکلات ناشی از اضطراب در بیماران کمک می کند .

این متد درمانی از آنجایی که بر پایه تمرینات ورزشی مختلف است ، در تقویت روحیه اعتماد به نفس بیماران بسیار موثر است و مانع از افسردگی بیمارانی با اختلال و ناتوانی حرکتی ، می شود ‌. ورزش درمانی بر خلاف داروهای شیمیایی عوارض منفی روی فرد افسرده ندارد ، همچنین به کاهش وزن و سلامت قلب و عروق بیمار نیز کمک می کند .‌

تمرین درمانی چیست ؟-وب سایت دکتر یاسر نژادی

انواع ورزش های تمرین درمانی

در این بخش از مطلب به شما خواهیم گفت که انواع ورزش های تمرین درمانی چیست ؟ به طور کلی این ورزش ها در چهار دسته استقامتی ، تعادلی ، قدرتی و انعطاف پذیری تقسیم بندی می شوند . در ادامه مطلب به طور مختصر با هر یک از آنها آشنا می شویم .

ورزش استقامتی : ورزش های استقامتی به منظور تقویت عضلات و بالا بردن استقامت توسط درگیر کردن گروه‌های ماهیچه ای بزرگ بدن ، صورت می گیرد . اگر این تمرین ها با پشتکار و به طور مستمر در زمان طولانی انجام شود ، بسیار کارآمد خواهد بود .

ورزش قدرتی : اگر مایلید بدانید ورزش قدرتی در تمرین درمانی چیست ؟ این بخش از مطلب را از دست ندهید . تمرینات قدرتی به تمرین هایی اطلاق می شود ، که با استقامت بالا و تکرار کمتر انجام می گیرد . این تمرین ها نیاز به انرژی بالاتر ولی زمان کم تری دارند .

ورزش های انعطاف پذیری : این تمرین ها به اشخاصی که محدودیت یا اختلال حرکتی دارند ، توصیه می گردد ‌. در این تمرینات برای بهبود توانایی حرکتی فرد از تمرین های کششی متوسط و ملایمی بهره می گیرند .

این حرکات ملایم توسط فیزیوتراپ انتخاب می شوند و نقاط حساس عضله یا مفصل را درگیر می کنند ، که در کمال ناباوری تاثیر شگرفی در بهبود وضعیت فرد دارند . بیشترین فعالیت های تمرین درمانی به حرکات کششی اختصاص دارد ؛ زیرا بیمار را خسته نمی کند ، اغلب بیماران توان انجام حرکات آن را با کمک پزشک دارند و تاثیرات آن معجزه آسا است .

ورزش های تعادلی و هماهنگی : در ادامه بحث انواع ورزش تمرین درمانی چیست ؟ ورزش های تعادلی و هماهنگی را معرفی می کنیم . این گروه از ورزش ها روی مرکز ثقل بدن تمرکز می کنند و به بالا بردن تعادل و بهبود وضعیت اندامی و هماهنگی عضلات و مفاصل بیمار کمک می کنند ‌.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این داشتیم که با با بیانی ساده پاسخ سوال تمرین درمانی چیست ، را برای شما باز گو کنیم . این متد درمانی باید توسط پزشک ارتوپد برای شما تجویز شود و نزد فیزیوتراپیست این تمرینات را انجام دهید .

برای تجویز ورزش درمانی می توانید نزد دکتر یاسر نژادی ، که یکی از بهترین ارتوپدها در تهران و بهترین جراح زانو در تهران است ، مراجعه نمایید . ایشان با معاینه وضعیت بدن بیمار ، تمرین های خاص و اثر بخشی را برای وی تجویز می کند .

مقالات پیشنهادی

سوزن خشک

تکارتراپی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.