بهترین ورزش‌‌ ها برای درمان زانو درد

بهترین ورزش‌‌ ها برای درمان زانو درد در بسیاری از موارد مانع از انجام عمل های جراحی می شوند و حتی نیاز بیمار به مصرف دارو های شیمیایی را به کلی از بین می برد . اما بایستی با نهایت دقت و در چارچوب استاندارد ها انجام شود . در این مقاله قصد داریم تا شما را با یک سری ورزش های موثر برای زانو درد آشنا کنیم .

چند ورزش ساده برای درمان زانو درد

در مبحث بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد ، ابتدا چند حرکت ساده را معرفی می نماییم . درمان درد زانو بهتر بوده ، با راه‌های طبیعی مثل ورزش‌های ساده آغاز شود . به موارد زیر دقت کنید ؛

  • پیاده‌ روی : پیاده‌ روی دورانی در هفته به افزایش قوام بدن ، کاهش وزن و تقویت عضلات کمک زیادی می کند .
  • دوچرخه‌سواری : دوچرخه‌سواری نیز به عنوان یک ورزش خوب برای درمان درد زانو در نظر گرفته می‌شود . این ورزش به عنوان یک ورزش کم فشار برای زانو شناخته شده و در طول زمان می‌تواند به تقویت عضلات پا کمک کند . این ورزش جزو بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد به شمار می آید .
  • شنا : شنا نیز یک ورزش کم فشار برای زانو است . در آب ، وزن بدن شما کمترین میزان خود را خواهد داشت و عضلات پا را به خوبی تقویت می شوند . شنا برای درمان درد زانو بسیار توصیه می شود ‌.
  • تمرینات استقامتی : تمرینات استقامتی مثل پرش ، می‌توانند به تقویت عضلات پا کمک کنند و در نهایت به کاهش درد زانو منجر شوند . البته انجام این حرکت نیازمند رعایت نکات مختلفی است .
  • تمرینات انعطاف‌پذیری : تمرینات انعطاف‌پذیری مثل خم شدن به سمت پایین ، باز کردن پاها و قدم های باز می‌توانند به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات پا کمک کرده و در نهایت درد زانو را خنثی کنند . می توان تمرینات کششی را در این گروه قرار داد ‌.

بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد زمانی نتیجه مثبت خواهند داشت ، که نکات مختلفی پیرو انجام آن ها رعایت شود ‌.

بخوانید: تکارتراپی 

چند حرکت تخصصی ورزشی برای درمان زانو درد

بعد از معرفی چند حرکت ساده ورزشی برای تقویت زانو ها ، چندین حرکت تخصصی را معرفی می نماییم ، مجموعه ای از بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد را در اختیار داشته باشید . تمریناتی که برای کاهش درد زانو پیشنهاد می‌شوند ، به دو دسته تقویتی و انعطاف‌پذیری تقسیم می‌شوند . به آیتم های زیر توجه کنید ؛

  • اسکوات : این تمرین باعث تقویت عضلات ران و پا شما می‌شود . برای انجام این تمرین ، ابتدا از یک استوانه یا نیم کره استفاده کنید و آن را به عنوان سرپوش زیر زانو قرار دهید . سپس به آرامی بر روی استوانه خم شده و زانوهای خود را به طور موازی با زمین بگذارید . سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید .
  • بنچ پرس : این تمرین جزو بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد قرار دارد . برای انجام این تمرین ، روی یک صندلی یا بنچ بنشینید و دستان خود را به طور موازی با استفاده از یک نوار قرار دهید . سپس به آرامی پاهای خود را بر روی زمین بگذارید و بدن خود را به پایین فرو ببرید ، تا به حالت نشسته برسید . در این وضعیت ، پاهای خود را با تمرکز بالا بکشید و سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید .
  • پلیو : این تمرین نیز موثر خواهد بود . برای انجام این تمرین در وضعیت خوابیده با دستان خود به طور موازی با زمین قرار دهید . سپس با قرار دادن پاهای خود روی زمین ، آنها را با تنش قابل توجهی به سمت سینه خود کشیده و سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید .
  • ران و پا ها با حلقه مقاومتی : این تمرین می تواند زانو درد را کاهش دهد . برای انجام این تمرین با استفاده از یک حلقه مقاومتی ، آن را به دور پاهای خود قرار داده و سپس با توانایی کافی پاهای خود را به طرف سینه خود کشیده و سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید .

حرکت های بالا همگی به عنوان بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد شناخته شده اند ، اما یک سری محدودیت برای انجام آنان وجود داشته و بایستی حتما نزد یک فرد ماهر این حرکات را انجام دهید .

چند حرکت تخصصی ورزشی برای درمان زانو درد

چگونه ورزش به کاهش زانو درد کمک می کند ؟

قطعا انجام بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد سبب کاهش درد و در نتیجه آرامش بدن می شود و صد البته با مزایای زیر همراه است ؛

  • تقویت عضلات : ورزش هایی که برای تقویت عضلات پا ، به خصوص عضلات اطراف زانو طراحی شده اند ، می توانند باعث تقویت عضلات و حمایت از مفصل زانو شوند . عضلات قوی تر معمولاً به خوبی برای جذب فشار و شوک‌ها از مفصل استفاده می کنند و در نتیجه کاهش درد زانو را آسان می کنند .
  • بهبود انعطاف پذیری : برخی تمرینات انعطاف پذیری مثل خم شدن ، به بهبود انعطاف پذیری عضلات و بهتر شدن جریان خون در ناحیه زانو کمک کند . این موضوع باعث کاهش التهاب و درد زانو می شود .
  • کاهش وزن : در صورتی که وزن بدن شما بالا باشد ، فشار بیشتری بر روی مفصل زانو وارد می شود . ورزشی همچون پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا می تواند به کاهش وزن و در نتیجه کاهش فشار بر روی مفصل زانو کمک کند .

قطعا بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد موثر است و می توان از رنج های ناحیه زانو با ورزش درمانی رها شد . با این حال ، قبل از هرگونه ورزش ، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید .

رعایت نکات مهم قبل از ورزش برای درمان زانو درد

قبل از انجام بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد لازم بوده ، تا به یک سری نکات توجه نمایید ؛

  • رعایت حد مصرف : برای پیشگیری از آسیب به مفصل زانو ، نباید بیش از حد فعالیت کنید . به همین دلیل ، برنامه ورزشی خود را با رعایت اصول و توجه به سیستم زمانبندی پیشرفته ، بکار گیرید ‌.
  • استفاده از صحیح تجهیزات ورزشی : استفاده از تجهیزات مناسب و صحیح ورزشی مثل کفش ، ضروری است . کفش های خوب باعث کاهش فشار و وزن بر روی مفصل زانو می شود و می تواند به کاهش درد زانو کمک کند .
  • گرم کردن قبل از ورزش : با گرم کردن قبل از ورزش ، عضلات و بافت های نرم آماده می شوند و آمادگی فعالیت را برای قسمت های مختلف بدن افزایش می دهد . این موضوع می تواند به جلوگیری از درد و صدمات زانو کمک کند .
  • کم کردن فشار بر روی زانو : آرام آرام ورزش کنید و یک دفعه فشار زیادی ناشی از فعالیت ورزشی بر روی زانو ایجاد نکنید و همیشه اعتدال را رعایت کنید .
  • استراحت و بهبود : بعد از یک جلسه ورزشی فشار بر روی زانو ، بهبود و استراحت حیاتی است . در غیر این صورت ، ممکن است مجدداً به زانو خود صدمه بزنید .

همان طور که اشاره شد ، موفقیت بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد وابسته به شرط و شروط مختلفی است ‌. قبل از ورزش با انجام اقدامات بالا ، از بروز هر گونه آسیب جلوگیری می شود ‌.

 

رعایت نکات مهم قبل از ورزش برای درمان زانو درد

محدودیت در انجام ورزش برای درمان زانو درد

ورزش می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند ، با این حال برخی افراد باید در انجام ورزش برای کاهش درد زانو محدودیت داشته باشند و نمی توان بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد را برای همه توصیه نمود ‌. به موارد زیر توجه کنید ؛

  • افراد با فشار خون بالا : افرادی که فشار خون بالایی دارند ، باید با پزشک خود مشورت نمایید ، تا اطمینان حاصل کنند که ورزش برای آن ها مناسب است .
  • افرادی با تاریخچه زخم زانو یا جراحی : افرادی که در گذشته زخم زانو داشته‌اند یا عمل جراحی زانو را تجربه کرده‌اند ، قبل از شروع هرگونه ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنند .
  • افرادی با آسیب نخاعی : برخی از افراد با آسیب نخاعی ، ممکن است از انجام برخی از ورزش‌ها برای کاهش درد زانو محدودیت داشته باشند . در چنین شرایطی باید حتما با یک متخصص فیزیوتراپ در ارتباط بود ‌.
  • افراد با التهاب مفصل : افرادی که از التهاب مفصل رنج می‌برند ، باید در انجام ورزش برای کاهش درد زانو نکاتی را مد نظر قرار دهند . در این شرایط مراجعه به پزشک قبل از انجام هر ورزشی ، بهترین اقدام است .

در نهایت ، همه افراد باید قبل از شروع هرگونه ورزشی برای کاهش درد زانو ، با پزشک خود مشورت کنند تا برنامه ورزشی مناسبی برای خود طراحی کنند . چرا که انجام بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد به شرط و شروط مختلفی وابسته است .

محدودیت در انجام ورزش برای درمان زانو درد

کلام آخر

بهترین ورزش‌ ها برای درمان زانو درد به تنهایی کافی نبوده و شما ملزم به بهره مندی از خدمات مشاوره ای یک متخصص هستید . کلینیک دکتر یاسر نژادی نه تنها با استفاده از ورزش درمانی ، درد های زانو را به کلی از بین می برد ، بلکه با نظارت صحیح مانع از بروز آسیب در این گفصل خواهد شد .

بخوانید: سوزن خشک

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.