علل ایجاد تورم پشت آرنج

با تغییر در رویه زندگی و لایف استایل افراد شاهد ظهور بیماری‌های جدید هستیم . بورسیت متورم یا بورسیت اولکرانون از این نوع عارضه‌های نوظهور می‌باشد که ، از علل ایجاد تورم پشت آرنج به شمار می‌رود . این بیماری بنا به شرایطی باعث ایجاد مشکل در آرنج افراد می‌شود .

تورم ، التهاب و درد در پشت استخوان نوک تیز آرنج برای برخی افراد بسیار دردناک ظاهر می‌شود . باید گفت که ، این عارضه جزو عوارض بسیار شایع است . در واقع سبک زندگی وحرفه افراد سبب بروز این نوع بیماری می‌گردد . در این مطلب قصد بررسی علل ایجاد کننده این بیماری را ، داریم .

بخوانید: وازوترین یا کامپرشن تراپی

علل ایجاد تورم و برآمدگی پشت آرنج چیست ؟

 

علل ایجاد تورم پشت آرنج بسیار زیاد و بی شمار هستند . آسیب دیدگی ، ساییدگی آرنج و یا آرتروز می‌تواند برخی از این علل باشند . لازم به ذکر است که ، قسمت اعظم این تورم و برآمدگی‌ها را ، می‌توان به وسیله مصرف دارو درمان نمود . در واقع در اکثر مواقع روش‌های غیر تهاجمی جوابگوی این مشکل می‌باشند .

البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که ، در مواردی مانند آرتریت عدم درمان منجر به آسیب‌های شدیدتری می‌گردد . ضمن این که ، در بقیه حالات با مصرف داروهای ضد التهابی می‌توان به درمان این عارضه پرداخت . در ادامه مطلب برخی از علل ایجاد تورم پشت آرنج را بررسی می‌نماییم ؛

  • پوکی استخوان : برآمدگی آرنج در اثر پوکی استخوان را ، استئوآرتریت می‌نامند . این تورم دردناک همراه با رنگ قرمزی ناحیه آسیب دیده می‌باشد . غضروف به عنوان بالشتک عمل می‌کند و حرکت مفاصل را ، آسان‌تر می‌گرداند . در برخی موارد با آسیب دیدن غضروف شاهد تورم آرنج هستیم .

استئو آرتریت بر روی آرنج ، دست ، زانو و ستون فقرات تاثیر می‌گذارد . علائم این بیماری معمولا به صورت درد و عدم حرکت مفاصل ، کاهش قدرت حرکت ، سنگ زنی یا صدای ترک خوردگی در هنگام حرکت می‌باشد .

  • بورسیت اولکرانون : این بیماری نیز از علل ایجاد تورم پشت آرنج به شمار می‌رود . ضمن این که ، منجر به ایجاد تورم و رنگ قرمز در آرنج می‌گردد . گاهی نیز تورم یه حدی افزایش می‌یابد که ، اندازه یک توپ گلف می‌شود .

علائم بیماری بورسیت اولکرانون چیست ؟

 

همانگونه که ، قبلا نیز ذکر شد یکی از علل ایجاد تورم پشت آرنج بیماری به نام بورسیت اولکرانون می‌باشد . بورس کیسه‌های کوچکی هستند که ، دارای مایعی درون خود می‌باشند . در برخی موارد به علت وارد شدن فشار به مفاصل و آرنج مایع درون این بورس‌ها تجمع پیدا کرده و افزایش می‌یابد .

 اولکرانون یا آرنج در معرض حرکت زیادی می‌باشد . به همین دلیل در افرادی مانند کارمندان و باغبانان این عارضه شایع‌تر است . به عبارتی دیگر هنگامی که ، کارمند آرنج خود را ، بر روی لبه‌های میز قرار می‌دهد و یا باغبان مرتب از بیل و کلنگ استفاده می‌کند ، در معرض بروز این بیماری هستند .

بیماری بورسیت اولکرانون که ، از علل ایجاد تورم پشت آرنج است ، علائم زیادی دارد . شایع‌ترین علامت این بیماری تورم پشت آرنج می‌باشد . در برخی مواقع شاهد پیدایش گرما ، قرمزی محل ، درد و تورم هستیم . در صورتی که ، فرد دچار تب شود ممکن است مبتلا به بورسیت عفونی شده باشد .

از دیگر علائم بورسیت آرنج یا اولکرانون احساس سفتی و سختی در ناحیه پشت آرنج است . احساس درد و به خصوص به هنگام حرکت و فشار این درد بیشتر می‌شود . لازم به ذکر است که ، تورم ممکن است به مرور و طی مدت زمان به وجود بیاید و‌ممکن است که ، به یکباره شاهد ایجاد تورم باشیم .

 

علائم بیماری بورسیت اولکرانون چیست ؟

راه‌های درمان بورسیت اولکرانون چیست ؟

همانگونه که ، در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم بورسیت اولکرانون یکی از علل ایجاد تورم پشت آرنج به شمار می‌رود . هر چند این عارضه یک عارضه بسیار شایع می‌باشد اما ، جزو عوارض دردناک به حساب می‌آید . در اکثر موارد پزشک با تجویز داروهای ضد التهاب می‌تواند به درمان بیماری بپردازد .

در برخی موارد بسیار حاد که ، فرد با مصرف داروهای شد التهابی بهبودی در حالت خود احساس نمی‌کند ، پزشک با تشخیص خود ممکن است از درمان‌های تهاجمی مانند جراحی استفاده نماید . در ادامه مطلب علل ایجاد تورم پشت آرنج ، برخی از روش‌های درمانی غیر تهاجمی برای بهبودی بخشیدن به بورسیت اولکرانون را ، بیان می‌نماییم ؛

  • استراحت دادن به دست : با استراحت دادن به دست در اکثر مواقع بورسیت خود به خود بهبود یافته و برطرف می‌شود . بنابراین ، بهتر است به دست خود استراحت دهید . بورسیت در اثر فشار ، ضربه و یا تکرار حرکات به وجود می‌آید . به همین دلیل در بین کارمندان و تنیس بازان شایع است .
  • استفاده از کمپرس یخ : سعی کنید در ۴۸ ساعت اول ایجاد عارضه آرنج خود را آهسته بفشارید تا تورم بخوابد . استفاده از کمپرس یخ می‌تواند مفید باشد ، زیرا که ، یخ به کاهش جریان خون در بافت آسیب دیده کمک می‌کند . همچنین ، سرمای یخ باعث کاهش فعالیت عصبی و در نتیجه تسکین درد شما شود .

در این قسمت از مطلب علل ایجاد تورم پشت آرنج ذکر این نکته بسیار مهم است که ، یخ را به هیچ وجه مستقیم بر روی پوست خود استفاده نکنید . به دلیل این که ، می‌تواند باعث آسیب دیدگی پوست شود . بهتر است که ، یخ را درون حوله و یا پارچه تمیزی بپیچید و بر روی محل قرار دهید .

  • استفاده از پد آرنج : با استفاده از پد آرنج می‌توان به فشرده سازی و ایجاد گرما در قسمت آسیب دیده کمک کرد . سعی کنید در هنگام حرکت ، خواب و کار از این پد استفاده نمایید .
  • مصرف آنتی بیوتیک : در صورتی که ، التهاب عفونی باشد پزشک مصرف آنتی بیوتیک‌ها را ، تجویز می‌کند . از این نکته غافل نشوید که ، در صورت حصول بهبودی قبل از اتمام نسخه باز هم به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید .
  • فیزیوتراپی : با مراجعه به ارتوپد و انجام تمرینات فیزیوتراپی می‌توان به تقویت ماهیچه‌ها و کاهش درد کمک نمود . در صورتی که ، با انجام تمرینات درد بیشتر شود تمرینات خود را ، با شدت آهسته‌تری ادامه دهید .

این مطلب به جهت آشنایی شما با علل ایجاد تورم پشت آرنج گردآوری شده است . در این مطلب سعی شد تا ، شما با عارضه شایعی به نام بورسیت اولکرانون یا تورم پشت آرنج و همچنین ، علل ایجاد آن به یک آشنایی نسبی دست یابید . در صورت مواجه شدن با این عارضه مراجعه به پزشک حاذق به بهبودی سریع کمک شایانی می‌کند .

راه‌های درمان بورسیت اولکرانون چیست ؟

 

کلام پایانی

یکی از علل شایع ایجاد تورم پشت آرنج عارضه‌ای به نام بورسیت اولکرانون می‌باشد . بهتر است در صورت روبرو شدن با این بیماری به پزشک حاذق و با تجربه مراجعه نمود . مراجعه به پزشک حاذق سبب سریع طی شدن روند بهبودی می‌گردد .

دکتر یاسر نژادی از جمله پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه درمان کلیه عوارض تورم پشت آرنج می‌باشد . جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت ایشان مراجعه نمایید .

بخوانید: تمرین درمانی یا ورزش درمانی

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.