زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ؟

زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ؟ اگر کودک شما نیز از درد زانو شکایت می کند و نگران این مسئله هستید ، در این مقاله با ما باشید ، تا پاسخ سوال خود را دریابید .

 درد زانو به ندرت در کودکان پیش می آید و اغلب در زمان بازی ، پریدن یا اتفاقات ناگهانی کودکان به این عارضه مبتلا می شوند و خود به خود این مشکل از بین می رود . اگر کودک شما مدت زمان زیادی است ، که از درد زانو رنج می برد ، برای بررسی علل و شیوه درمان این درد با ما همراه شوید .

علت درد زانو در کودکان و راه های درمان آن

اگر شما نیز می خواهید بدانید که زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ؟ در اين بخش از مقاله با ما همراه شوید ، تا ضمن بررسی دلایل آن ، راه های درمانی را نیز برای شما شرح دهیم . درد زانو در کودکان اغلب به دلیل مشکلات زیر رخ می دهد ؛

علت درد زانو در کودکان و راه های درمان آن

1.      عفونت باکتریایی

نخستین عاملی که در مقاله زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ، در مورد آن صحبت می کنیم ، عفونت باکتریایی است . اگر زانو کودک به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشد ، کودکان در این بخش تورم و درد را تجربه می کنند ، این عفونت حتی راه رفتن کودکان را نیز دشوار می کند .

التهاب زانو و محیط پیرامون آن ، اغلب در مفاصل زانو عفونت را ایجاد خواهد کرد . در صورتی که درد زانو یا تورم بیشتر از یک روز ادامه داشت ، برای تشخیص علت و درمان حتما کودک خود را نزد دکتر ارتوپد معاینه کنید .

بیشتر بخوانید: الکتروتراپی

2.      آسیب غضروفی

یکی دیگر از عل درد زانو که در پاسخ به سوال زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ؟ به بررسی آن می پردازیم آسیب غضروفی است .

 متاسفانه در بعضی از کودکان به علل نامعلومی بخشی از غضروف کنده و جدا می شود که این فرآیند بسیار دردناک است . برای درمان این مشکل حتما کودک باید نزد پزشک ارتوپدی معاینه شود .

3.      بیماری ازگود اشلاتر

کودکانی که فعالیت ورزشی دارند یا به طور حرفه ای ورزش دو میدانی را انجام می دهند ، به بیماری شایعی به نام ازگود اشلاتر مبتلا می شوند ، که مهمترین علامت آن درد زانو است . بیماری ازگود اشلاتر قسمت زانو را ملتهب خواهد کرد .

این بیماری باید تحت نظر پزشک درمان شود . اغلب از طریق داروها و استراحت کافی بهبود می یابد .

4.      زانو جهنده

 مشکل زانو جهنده پاسخ دیگری به سوال زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ، می باشد . در واقع پریدن یا چمباتمه زدن زیاد در کودکان بسیار فعال سبب ایجاد فشار و صدمه به تاندون کشکک خواهد شد . این آسیب خود را با تورم یا درد قسمت زیرین کشکک زانو نشان می دهد .

 راه درمانی این مشکل عدم پریدن و انجام فعالیت های ورزشی تا زمانی بهبودی کامل است .

5.      آسیب های زانو در بافت نرم

در ادامه مقاله زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ، مشکل آسیب زانو در بافت نرم را بررسی می کنیم . در صورتی که به عضلات ، رباط ها و تاندون های زانو به علل مختلف فشار زیاد وارد شود ، بافت نرم زانو ، صدمه خواهد دید .

روش های درمانی این مشکل شامل استراحت ، استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده و فشرده سازی محل توسط باند می باشد .

    آسیب های زانو در بافت نرم

6.      سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم درد پاتلوفمورال یا عارضه PFS اغلب در بخش قدامی زانو کودکان ورزشکار ایجاد می شود . علت آن نیز ایجاد فشار زیاد روی زانو یا جابجایی سریع مچ پا در حین فعالیت های ورزشی است .

افراد مبتلا به این بیماری زمان انجام حرکات ورزشی مثل اسکات ، پریدن یا خم نمودن زانو ، با درد مواجه می شوند . برای تسکین این درد پد یخ ، فشرده سازی با باند و استراحت را توصیه می کنیم . البته اگر درد روز به روز بیشتر می شود ، حتما نزد پزشک ارتوپدی مراجعه کنید .

بیشتر بخوانید: مگنت تراپی

7.      التهاب مفصل کوادریسپ

در ادامه مقاله زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ؟ به بررسی یک بیماری دیگر به نام التهاب مفصل کوادریسپ می پردازیم . این التهاب در عضله چهار سر ران به علت کشیدگی یا صدمه دیدن این قسمت ایجاد می شود و کودکان مبتلا به این عارضه درد زیادی را در زانو تجربه می کنند .

این عارضه در کودکانی که فعالیت های ورزشی مثل دو و میدانی ، فوتبال و سایر ورزش های دویدنی را انجام می دهند ، بسیار شایع است . از نشانه های این مشکل درد ، تورم و ضعف زیاد در قسمت فوقانی کشک زانو است .

در صورت ابتلا به این مشکل ، کودک باید حتما توسط پزشک ارتوپد معاینه شود . پزشک اغلب داروهای ضد التهابی متناسب با سن کودک و استراحت را برای التیام این درد تجویز می کند .

8.      تومورها

آخرین موردی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم ، تومور است . البته تومور از علل نادر درد زانو در کودکان می باشد . تومور پیرامون زانو شکل می گیرد و با درد های شدید و مداوم خود را نشان می دهد .‌

تشخیص تومور تنها با معاینات پزشک ، عکس برداری و نمونه برداری که به توصیه پزشک انجام شده ، میسر است . پس برای تشخیص به موقع این بیماری حتما به ارتوپدی مراجعه کنید .

تومورها

سخن پایانی

امیدواریم که با خواندن مقاله زانو درد در کودکان نشانه چیست و چه درمانی دارد ؟ پاسخ سوال خود را یافته باشید . در پایان این بحث باید خاطر نشان کرد ، هیچ گاه درد زانو در کودکان یا هرگونه درد مفصلی دیگر را درد رشد تلقی نکنید و از درمان آن غافل نشوید ! برای تشخیص درست علت درد زانو و درمان آن نزد بهترین پزشک ارتوپد تهران به نام دکتر یاسر نژادی مراجعه نمایید .

دکتر یاسر نژادی از حاذق ترین پزشکان ایرانی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مفصلی و هر گونه اختلال در مفاصل و استخوان‌ های کودکان و بزرگ سالان می باشد . برای اخذ نوبت یا مشاوره رایگان ارتوپدی به سایت دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید ‌.

بیشتر بخوانید: روند ابتلا به آرتروز زانو از مرحله خفیف تا شدید

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.