پارگی تاندون زانو چیست و چگونه درمان می شود؟

پارگی تاندون زانو از جمله عارضه هایی است، که در ناحیه زانو رخ می دهد و در اثر آن مشکلات زیادی به وجود می آید. این آسیب اگر مورد درمان قرار نگیرد بسیار خطرناک خواهد بود و میزان رنج آن شدت خواهد یافت.

با وجود این عارضه حرکات بدن با محدودیت زیادی مواجه می گردد و فرد قادر به انجام فعالیت های عادی نخواهد بود. در این مقاله خواهان بررسی پارگی تاندون در قسمت زانو هستیم، لطفا با ما همراه شوید.

پارگی تاندون زانو چیست؟

پارگی تاندون زانو یک آسیب شایع در زانو بوده، که در گروه آسیب های تاندونی قرار گیرد. این عارضه فوق العاده مخرب بوده و مشکلات زیادی را به همراه می آورد. فعالیت های ورزشی شدید، حرکات ناجور، سقوط یا ضربه به زانو همگی دلایلی هستند، که سبب ایجاد این عارضه می شود.

در صورتی که فعالیت های فیزیکی با رعایت استاندارد ها انجام نشود و فشار بر روی زانو شدت می یابد و تاندون زانو با پارگی مواجه خواهد شد.

درد شدید در منطقه زانو، تورم، احساس ناتوانی در حرکت زانو و صدای شکستن در هنگام انجام حرکات نشانه های مهمی هستند، که باید به آنان توجه شود.

در صورتی که پارگی تاندون زانو رخ داده باشد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی درباره میزان و شدت آسیب و درمان مناسب ارائه دهد. البته جای نگرانی نخواهد بود، خوشبختانه این مشکل قابل درمان است و می توان آن را درمان کرد‌.

استراحت صحیح، استفاده از باند زانو، انجام فیزیوتراپی، مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و گاهی جراحی روش هایی هستند، که پارگی تاندون زانو را درمان می کند. البته برای اثر بخش بودن روش های درمانی لازم بوده تا از فعالیت های خطرناک ورزشی و فیزیکی که فشار وارد شده بر زانو را افزایش می دهند، جلوگیری کنید.

به این عارضه یک آسیب جدی بوده، که نیاز به تشخیص و درمان صحیح دارد. بنابراین، در صورتی که شما یا کسی دیگری این نوع آسیب را تجربه کرده اید، بهتر است به یک پزشک متخصص همچون دکتر یاسر نژادی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

علائم و نشانه های پارگی تاندون زانو

برای درک بهتر نسبت به عارضه پارگی تاندون زانو به بررسی علائم و نشانه های این مشکل می پردازیم؛

  1. درد: درد شدید و ناگهانی در منطقه تاندون زانو اگر صورت تیز و تند باشد و با حرکت تشدید یابد، نشانه ای از آسیب دیدگی ناحیه تاندون است.
  2. تورم: تورم و ورم قابل توجه در منطقه زانو، که موجب احساس سنگینی و سفتی در زانو می شود، را باید جدی بگیرید، چرا که گویای این مشکل است.
  3. قرمزی و گرمی: از دیگر نشانه هایی که پارگی تاندون زانو را بیان می کند، قرمز شدن و گرمی بیش از حد ناحیه زانو بوده، که رنج بسیار زیادی دارد و شدت آن با توجه به میزان آسیب دیدگی تاندون متفاوت می باشد.
  4. کبودی: در برخی موارد، این عارضه ممکن است باعث بروز کبودی در منطقه آسیب دیده شود، که البته به دلیل خونریزی داخلی رخ خواهد داد.
  5. محدودیت حرکت: پارگی ناحیه تاندون زانو می تواند منجر به ناتوانی در حرکت زانو شود. فرد ممکن است نتواند زانو را به طور کامل خم و دراز کند و حرکات جزئی و کوچکش نیز با درد و رنج همراه خواهد بود‌.
  6. صداهای غیرطبیعی: در برخی موارد، این عارضه ممکن است، باعث تولید صداهای غیرطبیعی زانو شود. این صدا ها را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هر کدام باید برای معاینه نزد یک پزشک متخصص بروید.
  7. ضعف عضلات: پس از پارگی تاندون زانو، عضلات مربوطه ضعیف خواهند شد و قدرت حرکتی زانو کاهش می یابد.
  8. ناتوانی در اجرای فعالیت های روزمره: این مشکل می تواند باعث محدودیت در اجرای فعالیت های روزمره از جمله؛ راه رفتن، پله رفتن یا حرکت های ورزشی شود.

لطفا توجه داشته باشید، که این عارضه و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت می باشد و هر فرد نشانه خاصی را تجربه می کند. بهترین اقدام در صورت مواجه با این بیماری مراجعه به مرکز درمانی بوده، که با بهره مندی از تجهیزات مجهز و کادری مجرب به کمک شما می آیند.

علائم و نشانه های پارگی تاندون زانو

دلایل بروز پارگی تاندون زانو

زمانی می توانیم برای درمان پارگی تاندون زانو اقداماتی را انجام دهیم، که دلایل بروز این عارضه را خیلی خوب بررسی کنیم. موارد زیر در واقع چند نمونه از مهم ترین دلایل ایجاد این مشکل می باشند؛

  1. ضربه مستقیم: ضربه مستقیم به زانو می تواند منجر به پارگی تاندون شود. آسیب هاس ورزشی، سقوط یا ضربه قوی به زانو در این گروه قرار می گیرند.
  2. تنش زیاد: تنش زیاد و ناطبیعی روی تاندون زانو می تواند باعث پارگی آن شود، که ناشی از حرکات ورزشی نامناسب، تمرینات سنگین و نادرست، یا خم شدن زیاد زانو می باشد.
  3. ضعف عضلات: ضعف عضلات پیرامون تاندون زانو می تواند باعث بار زیاد بر تاندون شود و در نهایت منجر به پارگی آن شود. ضعف عضلات ناشی از عدم تمرین، آسیب قدیمی، یا عوامل دیگر خواهد بود.
  4. عوامل عفونی: عفونت در منطقه تاندون زانو باعث ضعف و آسیب به بافت های تاندونی شده و در نهایت منجر به پارگی تاندون زانو می شود.
  5. بیماری های التهابی: برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید و تاندونیت می توانند باعث التهاب و ضعف تاندون زانو شوند و در نتیجه شاهد بروز این عارضه باشیم.
  6. فعالیت های ورزشی: فعالیت های ورزشی شدید و تکراری می توانند باعث استرس و خستگی زیاد در تاندون زانو شوند و سبب ایجاد این مشکل شوند.
  7. عوامل سنی: با افزایش سن، تاندون ها ضعیف تر خواهند شد و در معرض خطر پارگی قرار می گیرند.
  8. عوامل ژنتیکی: در برخی از افراد پارگی تاندون زانو به صورت ژنتیکی وجود دارد و اعضای خانواده ایشان با این مشکل زیاد مواجه می شوند.

دلایل بروز پارگی تاندون زانو

نحوه درمان پارگی تاندون زانو

برای درمان پارگی تاندون زانو می توانیم روش های مختلفی را امتحان کنیم، اما باید تونه داشته باشید، که درمان این عارضه به فاکتور هایی همچون شدت بیماری و نوع بافت تاندون مرتبط است و لازم بوده، تا پروسه درمان را نزد یک پزشک ماهر و متخصص انجام دهید. آیتم های زیر راه های متداول برای درمان این مشکل هستند؛

  1. مراقبت های خانگی:

 – استفاده از یخ: کمپرس سرد با استفاده از یخ فوق العاده موثر خواهد بود و آسیب های جزئی را برطرف می کند، برای این امر مقداری یخ خرد شده را درون پارچه ای قرار دهید و مستقیما آن را بر روی زانو بگذارید. این روش را به مدت 15-20 دقیقه تا چندین بار در روز تکرار کنید.

 – استراحت: به زانوی خود استراحت کافی بدهید و فعالیت های سنگین را محدود کنید.

– بالا بردن زانو: زانو را در حالت بالا نگه دارید و با استفاده از بالش یا پتو زیر زانو، به کاهش تورم کمک کنید.

– استفاده از بانداژ: استفاده از بانداژ یا بانداژ کامپرسیونی می تواند در کاهش تورم و درد مؤثر باشد.

  1. فیزیوتراپی:

– تمرینات تقویتی: فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات تقویتی را برای تقویت عضلات اطراف تاندون زانو توصیه کند. این تمرینات برای بهبودی وضعیت تاندون و جلوگیری از ضعف عضلات کاملا مناسب می باشند.

 – ماساژ: ماساژ زانو و منطقه اطراف در کاهش التهاب و آرامش عضلات کاملا موثر خواهد بود‌

 – الکتروتراپی: استفاده از تکنیک های الکتروتراپی مانند الکترودهای حرارتی یا الکترودهای تحریکی به کاهش درد و التهاب ناحیه تاندون کمک می کند.

  1. داروها:

 – ضدالتهاب ها: پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کاهش درد و التهاب تجویز کند.

 – کورتیکوستروئیدها: در برخی موارد شدید، پزشک ممکن است داروهای کورتیکوستروئیدی را تجویز کند، تا التهاب و تورم را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: فعالیت پس از عمل تعویض مفصل زانو

  1. روش های پیشرفته:

– جراحی: در موارد شدید پارگی تاندون زانو، جراحی بهترین گزینه است. در جراحی، تاندون پاره شده را دوباره به هم متصل می کنند و در صورت لزوم، بافت های دیگر را برای تعویض استفاده می کنند.

 – تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): در این روش، پزشک پلاسمای غنی از پلاکت را به منطقه پارگی تزریق می کند تا بهبود و بهسازی تاندون را تسریع کند.

شک نداشته باشید، که پارگی تاندون زانو قابل درمان است، اما این نکته به شدت اهمیت دارد، که شما به عنوان یک فرد آسیب دیده برای درمان و رفع این عارضه به سراغ چه پزشک و کلینیک خواهید رفت. قطعا درمانگر شما تاثیر زیادی در روند بهبودی تان خواهد داشت.

نحوه درمان پارگی تاندون زانو

کلام آخر

در این مقاله ما به بررسی پارگی تاندون زانو پرداختیم و روش های درمان این عارضه را نیز بیان نمودیم‌. توجه داشته باشید که این عارضه فوق العاده مهم است و در صورت وجود به هر میزان شدتی، سلامت فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و حرکات ایشان را محدود می کند.

بهترین اقدام برای درمان این عارضه مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر یاسر نژادی است. این کلینیک متشکل از کادر مجربی است، که در زمینه مفاصل و استخوان ها تخصص کافی دارند و بهترین راه درمان را برای شما تجویز می نمایند.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.