تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل

ما این مطلب از دکتر یاسرنژادی را به تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل اختصاص داده ایم. یعنی با بررسی جداگانه هریک از این گزینه ها و بیانِ مزایا و معایب آن ها شما را راهنمایی خواهیم کرد. تعویض کامل مفصل یک حراجی است. در این جراحی مفصل مورد نظر یا صدمه دیده از بدنِ شما خارج خواهد شد. شاید بپرسید، که بعد چه می شود! بعد از این کار جای مفصل خارج شده با استفاده از اندام هایی مصنوعی و از جنس هایی مختلف کامل می گردد.

حال در تعویض ناکامل مفصل دقیقاً محل آسیب دیده با اجزائی فلزی یا سرامیکی و پلاستیکی کامل خواهد شد. پس در فرآیند نیمه کامل یا ناکامل فقط قسمتی از مفصل مورد نظر برداشته شده و با اجزائی مصنوعی کامل می گردد. حال اگر که شما مایل هستید، با این دو روش بیشتر و بهتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل

ابتدا آناتومی مفصل را بشناسید

پیش از بررسی تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل بایستی بدانید، آناتومی مفصل چگونه است! یکی از بخش های خاص و ویژه ی بدن دقیقا امین مفصل هاست، که در اثر تعدادی استخوان شکل می گیرد. حال انواعی گوناگون مفصل در بدن دیده می شود. مثل مفصل آرنج که به دلیل توانایی بسیار در خَم شدن یک مفصل لولایی معرفی می شود.

مفصل های دیگری هم وجود دارد! همانند‌؛ مفصل ران و شانه. پس شما باید بدانید، که مفصل چیست؟ تا درباره تفاوت تعویض کامل و تعویض ناکامل مفصل درکِ درست تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

تعویض کامل مفصل یعنی چه

ما برای بررسی تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل ابتدا تعویض کامل را تعریف می کنیم. همانطور که گفتیم، تعویض کامل یعنی مفصل آسیب دیده (همانند زانو) خارج شود. نیز به جای آن از اندام هایی مصنوعی در جنس هایی مختلف (فلز، پلاستیک یا سرامیکی) استفاده شود. در واقع این پروتزها توسطِ متخصصان برای ادامه ی حرکت مفصل ها ساخته شده است.

در بینابین مفصل های بدن، زانو و لگن بیش از دیگر قسمت ها در معرض تعویض کامل قرار می گیرد. ولی در کل این روش از جراحی می تواند، برای سایر مفصل ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

تا به این قسمت برای بررسی دقیق تر تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل با نوعِ کامل آشنا شده اید.

انجام تعویض کامل مفصل چه زمان هایی پیشنهاد می شود

بیماری های مختلفی وجود دارد، که امکانِ بروز درد در نواحی مفصل را تشدید می کند. این گونه ذهن افراد به سمت انجام تعویض کامل مفصل رهسپار می شود. در این هنگام احساس دردِ در شما می تواند، سرچشمه هایی متفاوت داشته باشد. مثلاً ممکن است، درد شما به دلیل ورودِ صدمه به غضروف مفصلی باشد! گاهی شکستگی رُخ داده یا اتفاقات دیگری افتاده باشد.

یکی از تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل در پیشنهاد پزشک است. چنانچه که روش هایی چون؛ استفاده از دارو به صورت منظم، انجام فیزیوتراپی، تعویض ناکامل مفصل نتواند، درد شما را تسکین بخشد، انجام جراحی پیشنهاد خواهد شد.

چگونه برای انجام جراحی آماده بشویم

نگران نباشید، قبل از جراحی تیم متخصصی در کنار شما بوده و برای جراحی آماده‌تان می کنند. مثلاً پزشک معالج شما را به لحاظ سلامت بدنی چِک خواهد کرد. از سویی شما را برای انجام آزمایش هایی مختلف ترغیب می کند، تا خیالتان از بابتِ جراحی راحت تر شود.

البته تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل از این نظر چندان نیست! شما برای آمادگی لازم می توانید، کارهایی مختلف انجام بدهید. برای قوت قلب بیشتر با پزشک خود صحبت کنید، سؤالاتی که ذهنتان را درگیر کرده بپرسید. تغذیه سالم داشته باشید، برای پیاده روی تلاش کنید!

مطمئن باشید، که این روش حراجی چندان هم سخت نبوده و شما سریعاً به بهبودی کامل دست پیدا خواهید کرد.

 

چگونه برای انجام جراحی آماده بشویم

 

جراحی تعویض کامل مفصل چگونه انجام می شود

این نوعِ از جراحی به چند ساعت زمان نیاز دارد. جراحی شما در یک بیمارستان انجام شود، بهتر است. در زمانِ جراحی استخوانی که دچار صدمه شده از مفصل شما بیرون می آید. سپس با اندام مصنوعی یا پروتز عوض خواهد شد. نگران نباشید، این اندام ها شکل و حرکات اندام طبیعی بدن را انجام می دهد.

بنابراین شما می توانید، با اطمینان خاطر کارهای روزمره خود را انجام داده و به روال عادی زندگی بازگردید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو بدون بیهوشی

درباره عوارض جراحی تعویض کامل مفصل

ما برای بررسی هرچه بهتر تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل عوارض این نوعِ از حراجی را بیان می کنیم. ما حتی عوارضی که امکان دارد، سال ها بعد از تعویض کامل مفصل رُخ دهد، را می گوییم.

اکثر این عوارض قابل درمان خواهند بود. بعضی از شایع ترین آن ها عبارت است، از؛ بروز لخته هایی از خون، عفونت، ورود آسیب به رگ های عصبی، مشکلات مربوط به پروتز (مثلاً دچار شُلی شود.).

درباره عوارض جراحی تعویض کامل مفصل

بهبودی بعد از جراحی

روند بهبودی برای هریک از افراد متفاوت خواهد بود. در واقع پزشک سعی می کند، در مدّت زمانی کوتاه پس از عمل جراحی شما را به استفاده از مفصل مصنوعی ترغیب کند. گرچه این کار می تواند، غیرمنطقی باشد! ولی گوش فرا دادنِ شما به آنچه که پزشک می گوید، روند بهبودی را سریع تر پیش می برد. این نیز یکی از تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل می باشد!

اکثر مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی دکتر یاسرنژادی درد موقتی را تجربه می نمایند. که علّت این مسئله از ضعیف ‌شدن عضلات نشأت می گیرد. از سویی باید بدنِ شما به مفصل جدید عادت کند. در کل درد شما طی چند ماه به صورت کامل از بین می رود.

اگر که ورزش کنید، به روند بهبودی خود کمک شایانی می کنید. پزشک معالج برای شما انجام ورزش هایی خاص را تجویز می کند. انجام آن ها می تواند، حرکت و قدرت را برای باری دیگر به مفصل هایتان باز گرداند.

البته شما باید در صورت وجودِ سؤالات بیشتر درباره تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل با پزشک معالج‌تان صحبت نمایید.

تعویق ناکامل مفصل یعنی چه

در طول این حراجی استخوان یا غضروف هایی که دچار آسیب شده است، با اجزائی مصنوعی تعویض می شود. البته در این نوعِ از جراحی تنها قسمتی از مفصل شما تراشیده خواهد شد و با اجزائی فلزی یا پلاستیکی عوض می شود. در پاسخی بهتر به تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل باید گفت؛ این روش یک جایگزین بسیار خوب برای افرادیست که تنها بخشِ کمی از مفصل آن ها آسیب دیده است.

مزایای انجام تعویض ناکامل مفصل

این روش از جراحی هم به انجام بُرش هایی جزئی تر نیاز دارد و هم مدّت بهبودی شما کاهش پیدا می کند. علاوه بر این ها در مقایسه با افرادی که تعویض کامل مفصل انجام می دهند، این دَست افراد سریع تر برای انجام فعالیت های روزانه آماده خواهند شد.

در واقع افرادی که این نوع از جراحی را انتخاب کرده اند، به نتایج قابل قبولی دست یافته اند. ما در این قسمت به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد؛

  • لخته های خونی کمتری دیده می شود.
  • مقدار درد شما بعد از جراحی کمتر خواهد بود.
  • دوران بهبودی شما بسیار سریع تر از تعویض کامل زانو است.

درباره عوارض تعویض ناکامل مفصل

بهتر است، در بیان تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل در ارتباط با عوارض نوعِ ناکامل صحبت کنیم. این روش درمانی چون بسیاری از روش های دیگر برخی از عوارض را دارد. این عوارض عبارت است، از‌؛

  • تسکین دردهای شما ممکن است، به صورت کامل نباشد.
  • امکان دارد، در آینده به جراحی تعویض کامل مفصل نیاز پیدا کنید.

بررسی روند جراحی تعویض ناکامل مفصل

یکی دیگر از تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل در مدّت زمان جراحی است. جراح عمل شما را در تعویض ناکامل مفصل طی یک الی دو ساعت انجام می دهد. بُرشی در قسمت مورد نظر ایجاد خواهد شد. پس از آن قسمت مورد نظر (چون؛ زانو) به سه قسمت تقسیم می شود. البته قسمت هایی که سالم هستند، مشخص شده و سپس به سمت بخش مورد نظر برای عمل رهسپار می شوند.

) ولی اگر که در طول حراجی پزشک متخصص تشخیص بدهد، شما نیاز به جراحی کامل مفصل دارید، این کار انجام خواهد شد.) سپس مواد مورد نظر با قسمت آسیب دیده جایگزین شده و با بخیه هایی ریز کار شما به پایان می رسد.

بررسی روند جراحی تعویض ناکامل مفصل

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود در دکتر یاسرنژادی به بررسی تفاوت تعویض کامل وتعویض ناکامل مفصل پرداختیم. همانطور که خواندید، در تعویض کامل مفصل استخوان یا غضروف آسیب دیده به صورت کامل با اجزائی مصنوعی‌ جایگزین می شود. حال در تعویض نیمه کامل فقط جزئی از استخوان یا مفصل که آسیب دیده است، عوض خواهد شد.

هریک از این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد، که بررسی کردیم. از سویی دوران نقاهت در هریک از این روش ها متفاوت است. شما باید در روش جراحی کامل مدّت زمان بیشتری را استراحت کنید. البته قبل از تصميم گیری لازم است، پزشک تشخیص بدهد، که کدام روش برای شما مناسب تر خواهد بود!

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.