تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف

تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف یکی از مهم ترین مسائل مربوط به سلامتی بدنِ هر فردی است. ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی می خواهیم، با شما در ارتباط با این قبیل از شکستگی ها و نحوه درمان آن ها صحبت بنماییم.
بروز شکستگی در استخوان یکی از موضوعاتی است، که اغلب افراد بدان مبتلا می شوند. این مشکل می تواند، دردهایی غیرقابل تحمل برای شما به وجود بیاورد. پس شما ملزم هستید، هرچه سریع تر برای درمان شکستگی اقدام نمایید.

اهمیت استخوان کتف

پیش از بررسی مسئله تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف بهتر است، در ارتباط با اهمیت این استخوان در بدن صحبت کنیم. در واقع تک به تک استخوان ها در کنار یکدیگر اسکلت زیرساختی بدن را ایجاد می نمایند. اگر که بگوییم، استخوان ها جزئی از مهم ترین بخش های بدن است، به دروغ نیست! به همین خاطر بروز شکستگی در استخوان هریک از نواحی بدن هم زندگی شما را مختل خواهد کرد و هم دردی غیر قابل تحمل در وجودِ شما ایجاد می کند.

در میانه های تمامی استخوان های تشکیل دهنده بدن، استخوان کتف یکی از مهم ترین هاست. این قطعه به دلیل برخورداری از جایگاهی ویژه کمتر در معرض شکستگی می باشد! با این وجود تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گونه ای که اگر شما دچار بروز شکستگی در این قسمت از بدن خود شوید، از انجام بسیاری از کارهای خود بازمی مانید! به همین خاطر ما این نوشتار از خود را به دلیل بروز چنین اتفاقاتی در قسمت کتف بدان اختصاص داده ایم. لطفاً با ما در ادامه این مطلب از خود در دکتر یاسرنژادی همراه باشید.

نحوه تشخیص شکستگی استخوان کتف

قبل از تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف شما باید بدانید، که دقیقاً استخوان کتف کدام می باشد! این استخوان در کدام ناحیه از بدن قرار گرفته است؟ در واقع استخوان کتف به شکل مثلثی است.

این استخوان مسئولیت اتصال استخوان بالایی بازو به استخوان ترقوه و همچنین قفسه سینه شما را دارد. پس وجود این استخوان در بدن حیاتی بوده و آن نیز سه قسمت اصلی بدن را به یکدیگر ارتباط می دهد.

نکته جالب توجه این که هریک از شماها دو عدد استخوان کتف دارید. یکی از این استخوان ها در سمتِ چپ و بالای کمر شما قرار گرفته است و دیگری در سمت راست و بالای کمر شما خودنمایی می کند. این قسمت از بدن شما توسطِ ماهیچه های بسیاری احاطه شده است. علاوه بر این ها ماهیچه موجود در دور و اطراف استخوان کتف روند حرکتش را نرم تر و راحت تر پیش می برد.

ولی در ارتباط با تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف باید بگوییم، که این قسمت از بدن کمتر در معرض خطر بوده و چندان شایع نیست! به عبارتی شکستگی های استخوان کتف یکی از نادرترین شکستگی ها محسوب می شود.

از سویی این شکستگی یکی از سخت ترین نوع شکستگی ها محسوب می شود. پس اگر که این نوعِ از بیماری در شما دیده شد، یعنی تصادف کرده اید، یا حوادث ورزشی سنگین را تجربه نموده اید! گاهی هم ممکن است، سقوط از ارتفاعات بلند برای شما اتفاق افتاده باشد.

نحوه تشخیص شکستگی استخوان کتف

قسمت هایی از استخوان کتف که بیشتر در معرض شکستگی است

ما در این قسمت از مطلب خود مایل هستیم، بیشترین نواحی متصل به کتف که در خطرِ شکستگی است، را بررسی بنماییم. لطفاً در ادامه با ما همگام باشید!

1.      بروز شکستگی در قسمتِ بدنه

بنابر تحقیقات صورت گرفته در زمینه شکستگی ها، چنین اتفاقی در قسمتِ بدنه کتف متداول تر است. در واقع بدنه آن وسیع ترین بخش استخوان شانه محسوب می شود. به همین خاطر بیشتر در معرضِ مبحثِ تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو با پروتز آمریکایی

2.      بروز شکستگی در قسمتِ گردنه

دوّمین قسمتی که بیشتر در خطر است، قسمتِ گردنه می باشد. این بخش دقیقاً به ناحیه نازک استخوان کتف گفته می شود. محلِ قرارگیری آن زیر حفره شانه می باشد. این قسمت در حفره شانه به استخوان بالایی بازوهای شما متصل می گردد.

بنابراین برای نجات از تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف بایستی بیش از هر قسمتی مراقب آن ها باشید.

3.      بروز شکستگی در قسمتِ گلنوئید

از دیگر نواحی کتف که امکان دارد، دچار بروز شکستگی شود، گلنوئید است. گلنوئید حفره ای می باشد، که استخوان قسمت بالایی بازوهای شما را به کتف متصل می نماید. بروز شکستگی در این قسمت از کتف بسیار نادرتر از دو مورد بیان شده در قسمت فوقانی است.

4.      بروز شکستگی در قسمتِ آکرومیون

آکرومیون در واقع زائد سرشانه ای است و بالاترین استخوان قرار گرفته در شانه محسوب می شود. مسئولیت آکرومیون اتصال استخوان شانه به قسمت ترقوه می باشد. بروز اتفاق تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف در این قسمت بدن بسیار کمیاب است.

5.      بروز شکستگی در قسمتِ کوراکوئید

کوراکوئید استخوانی ویژه در بدن است، که شباهت زیادی به قلاب دارد و به عنوان یک رابط میان قسمت ترقوه و کتف عمل می کند و این دو قسمت را به هم وصل می نماید. احتمال بروز شکستگی در این قسمت به شدّت کم است. به همین خاطر آخرین قسمتی بود، که آن را مورد بررسی قرار دادیم.

بروز شکستگی در قسمتِ کوراکوئید

چگونه نشانه های شکستگی در ناحیه کتف را تشخیص بدهیم

اکنون شما با تمامی قسمت های کتف آشنا شده اید و آسیب پذیرترین آنها را شناختید. اکنون نوبت به تشخیص نشانه های مربوط به شکستگی کتف رسیده است. همانطور که خواندید، خودِ کتف از مجموعه ای استخوان ها تشکیل شده است. هریک از این قسمت ها دارای درجه سختی متفاوت می باشد. پس در صورت بروز شکستگی نشانه ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

ولی اگر که ما بخواهیم، نشانه های مربوط به تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف را بررسی کنیم. این علائم عبارت است، از؛

  • احساس دردهایی بسیار شدید به هنگام حرکت دادنِ بازو.
  • عدم قدرت کافی در بالا بردن دستان خود تا بالای سَر.
  • وجودِ ورم پوستی در بخش های پشتی استخوان کتف.

صدمات دیگر مربوط به آن دَست افرادی خواهد بود، که به علّت ورود ضربه احساس درد کنند، ولی هیچ شکستگی رُخ نداده باشد. به خاطر داشته باشید، بروز شکستگی در هر ناحیه از بدن نیاز به پیگیری دارد و کاملاً جدی است. پس در صورت تجربه هریک از علائم فوقانی به پزشک متخصص رجوع کرده و خواستارِ درمانِ خود شوید.

عواملی که موجب بروز شکستگی در استخوان کتف می شود

همانگونه که در قسمت فوقانی متن به این مسئله اشاره کردیم، تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف چندان رایج نیست. پس شما تنها در زمانِ ورود ضربات سنگین و سهمگین دچار چنین شکستگی هایی خواهید شد. مثلاً با خودرو یا موتور سیکلت تصادف کنید. گاهی از ارتفاع افتاده یا ضربه هایی شدید به کتف شما وارد شود.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل همزمان دو زانو

1.      زمانی که برروی بازوی کشیده شده خود بیفتید

هنگامی که شما از بلندی سقوط می کنید، سعی در باز کردن یا کشیدن هر دو بازوی خود را دارید. گاهی سعی می نمایید، با باز کردنِ عجولانه دو بازو از خودتان در برابر دیگر حوادث ها محافظت کنید. این مسئله یکی از رایج ترین موارد در بروز شکستگی استخوان کتف است.

چرا که در این هنگام بازوی شما به طرز وحشتناکی کشیده شده و استخوان های کتف در معرض شکستگی قرار می گیرد.

2.      ورود ضربه هایی شدید به استخوان های کتف

ورود ضربات شدید به استخوان کتف از دیگر عواملی است، که شما را درگیر تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف می نماید. ضربات شدید و سنگینی که بَر اثر تصادف، حمل و نقل اجسام سنگین، برخورد اشیاء به صورت محکم با کتف، موجب ورودِ آسیب به استخوان های این ناحیه می شود.

  ورود ضربه هایی شدید به استخوان های کتف

شکستگی های استخوان کتف چگونه درمان می شود

برای درمان چنین شکستگی هایی چندین راه مؤثر وجود دارد، که در قسمت زیر شرح خواهیم داد. پس برای اطلاع بیشتر از تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف با ما در ادامه همراه باشید؛

1.      درمان آسیب ها با عمل جراحی

یکی از رایج ترین راه ها برای درمانِ چنین مشکلاتی استفاده از عمل جراحی است. در واقع بعضی از انواع شکستگی این ناحیه را تنها می توان با عمل جراحی درمان نمود. این قبیل از آسیب ها دربرگیرنده موارد زیر است؛

  • بروز شکستگی هایی شدید
  • مواردی که در آن قسمتِ گلنوئید تکان خورده است.
  • مواردی که آکرومیون موجبِ ساییدگی استخوان بالایی بازو بدان می گردد.

نگران نباشید، بعد از تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف شما برای عمل جراحی بیهوش می شوید. پزشک معالج استخوان های شما را با یکدیگر هماهنگ کرده و آسیب های وارده را درمان می کند. گاهی امکان دارد، با استفاده از سیم یا پیج استخوان های شما به یکدیگر پیوند داده شود. بعد از انجام عمل برای مدّت زمانی مشخص استراحت کنید، تا روند بهبودی شما به خوبی پیش رود.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل زانو بدون بیهوشی

2.      درمان آسیب بدون عمل جراحی

شاید که شما از عمل هراس داشته باشید. کمی صبور باشید! یک راه دیگر برای درمان شما وجود دارد. در تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف بسیاری از انواع آن ها با روش های غیر درمانی برطرف می شوند. در این روش احتمالاً پزشک متخصص برای شما یک اسلینگ تهیه بنماید. با استفاده از این ابزار کتف شما تا زمان ترمیم کامل در جای خود نگه داشته می شود.

علاوه بر تمامی این ها گاهاً پزشک معالج برای شما انجام فیزیوتراپی را توصیه می کند. شما باید تا به هنگام انجام فیزیوتراپی به خوبی استراحت بنمایید. اغلب این کار تا به زمانی ادامه پیدا می کند، که کتف شما به صورت کامل بهبود پیدا کند.

درمان آسیب بدون عمل جراحی

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از دکتر یاسرنژادی به بررسی موضوع تشخیص و درمان شکستگی های استخوان کتف پرداختیم. همانطور که خواندید، کتف از استخوان هایی متنوع تشکیل شده است. بَراثر ورود ضربات سنگین، سقوط از ارتفاع یا تصادف هایی شدید این شکستگی ها رُخ می دهد.

به عبارتی بروز شکستگی در برخی از قسمت های کتف شایع بوده و در بعضی دیگر از قسمت ها نادر می باشد. روش های درمانی با توجه به عمق شکستگی تشخیص داده می شود. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد.

دکتر یاسر نژادی – متخصص ارتوپدی – جراح زانو

✵ انجام بیش از 200 جراحی اختصاصی تعویض مفصل زانو در سال با با بی حسی موضعی 

✵ تعویض مفصل زانو – PRP زانو – تزریق ژل زانو

برای دریافت نوبت ، مشاوره و معاینه جراحی تعویض مفصل زانو ، تماس بگیرید.